Als je zo'n kleurentest zonder fouten maakt of enige moeilijkheid doet. Is je ene helft van je hersenen dan minder ontwikkeld als de andere kant?

Zo'n kleurentest waarbij je bijvoorbeeld het woord "groen" wat dan rood gekleurd je alleen de specifieke kleur van dat woord moet opnoemen. Ze zeggen dan dat je rechterhersenhelft de kleur probeert te zeggen terwijl je linkerhersenhelft het woord zelf wilt lezen.
Ik heb hier totaal geen moeite mee om dat uit te voeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

De linker hersenhelft is gespecialiseerd in het herkennen van woorden. Je rechter helft is "concreter" en herkent de kleuren. Normaal gesproken werken je beide hersenhelften goed samen, zodat je bijvoorbeeld een stopbord herkent aan het woord "stop" en de rode kleur, wat je in staat stelt om de betekenis ervan razendsnel te achterhalen en te weten dat je moet stoppen.

Bij die kleurentest (strooptest heet-ie) is het de bedoeling dat je de kleur van het woord zegt (dus niet het woord zelf). Het test dus jouw vaardigheid om je rechterhelft dominant te maken over je linkerhelft, of andersom, als je het woord zelf moet zeggen.

Het zegt in principe niet dat je ene helft minder ontwikkeld is, maar laat wel zien welke helft BETER ontwikkeld is. Ikzelf heb een behoorlijke talenknobbel en ga ergens halverwege snel de fout in door het woord te zeggen, in plaats van de kleur.

Dus: nee, het zegt niet dat je "minder ontwikkeld" bent in één helft. Het laat juist zien welke helft het sterkst is. En als je in allebei goed bent, dan ben je een all-round sterspeler. :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer het eens zo snel mogelijk foutloos te doen. Kun je sneller de woorden voorlezen of sneller de kleuren opnoemen?
Waarschijnlijk ben je goed in het onderdrukken van impulsen, en/of goed in concentreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het een keertje oefent gaat het al sneller dus zoveel kun je daar niet uit afleiden, zeker niet na oefening.
Het gaat er niet om of je fouten maakt, bij de strooptest.
Het gaat er om hoe snel je reageert op tegenstrijdige informatie: woord versus kleur.

Het verwerken van twee tegenstrijdige gegevens wordt gedaan in een deel van je hersenen wat heet:
anterior cingulate.(Latijn voor voorste omgordende hersenschors).
Dat deel ligt tussen linker- en rechterhelft van het voorste deel van je hersenen.
Dat stukje wordt gebruikt bij heel veel denkprocessen, maar ook bij emotionele reacties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cortex_cingularis_anterior
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat heeft niets met je hersenhelften te maken. Dat is een populaire verklaring voor het bekende stroop-effect, maar echt neuropsychologie van de koude grond. Met de werkelijke neuropsychologische basis van het effect heeft dat NIETS te maken.

De Stroop-test meet interferentie. Bij de eerste en tweede kaart treedt dit effect niet op: de eerste kaart bestaat uit kleurenwoorden gedrukt in zwarte inkt ("blauw", "rood") en de tweede kaart bestaat uit rijen met de letters XXXX in een bepaalde kleur. Mensen kunnen bij de eerste twee kaarten veel sneller de opdracht uitvoeren dan bij de derde kaart, die bestaat uit kleurenwoorden gedrukt in een andere kleur dan wat er geschreven staat. Bij de derde kaart zullen mensen ALTIJD langzamer zijn dan bij de eerste twee kaarten. Er zijn tot nu toe geen wetenschappelijke experimenten bekend waarbij dit effect níet optrad, behalve bij mensen die niet kunnen lezen, of wanneer de test gedaan wordt in een taal die de proefpersoon niet spreekt, maar die kunnen de eerste kaart al niet oplezen. Dit effect ontstaat doordat we niet in staat zijn om ons vermogen om te lezen, uit te schakelen. Als we eenmaal kúnnen lezen, lezen we automatisch.

Ik weet dus niet wat je bedoelt met het gegeven dat jij "geen enkele moeite hebt" met deze test. Bedoel je dat je hem uit kunt voeren zonder vergissingen? Dat kunnen zoveel mensen, maar dan is er nog altijd interferentie meetbaar. Eigenlijk zou je de scores van alle drie de kaarten moeten weten om iets te kunnen zeggen over een mogelijke oorzaak van een lage interferentie, maar ik vermoed dat je het niet hebt over officiële testscores. In z'n algemeenheid is het zo dat wanneer iemand bijna net zo goed is in het oplezen van de zwarte woorden als in het oplezen van de (onjuist) gekleurde woorden, dit duidt op een sterk vermogen om automatische reacties te remmen en een goede cognitieve flexibiliteit. Er kan ook sprake zijn van dyslexie of van een ander leesprobleem. Daarom moet je ook de scores van alledrie de kaarten kennen om er iets over te kunnen zeggen. Maar zoals gezegd is er tot nu toe nog nooit gebleken dat het Stroop-effect bij iemand NIET optrad, dus als dit bij jou wél het geval is (je dus geen seconde langzamer leest bij kaart drie dan bij de eerste twee) dan raad ik je aan om je te melden bij een universiteit die onderzoek doet in neuropsychologie, want dan ben je mogelijk een erg interessant onderzoekssubject.