Wat houdt omgekeerde psychologie in?

Ik ben die term wel eens tegengekomen en het schijnt een andere aanpak te zijn om iets gedaan te krijgen van iemand.
Wie kan me hier meer info en duidelijkheid over geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Het werkt vooral bij kinderen, maar als je geraffineerd bent kun je het ook op volwassenen toepassen.

Als je bijvoorbeeld wil dat je kind zich snel aankleedt omdat je anders te laat komt voor school dan kun je het kind zeggen: snel snel, opschieten, pyama uit en kleren aan want we moeten naar school.
Het kind ziet dat je gestresst bent en als het een beetje koppig is, of moe, of geen zin heeft dan gaat het lekker tegenwerken met als gevolg: je komt te laat op school en bent geïrriteerd.

Je kunt de situatie ook oplossen met omgekeerde psychologie. Door tegen het kind te zeggen: wacht even hier, ik kom je zo aankleden want dat wil ik graag zelf doen, maar ik moet eerst nog even brood smeren. dus wachten hè, niet snel jezelf gaan omkleden ofzo!

dikke kans dat als je terug komt van brood smeren dat je kind je triomfantelijk (en aangekleed) zit aan te kijken.

Ik zal nog eens zoeken naar een bronvermelding.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nou, ik kon het zo gauw niet in het Nederlands vinden, maar de Engelstalige versie van Wikipedia geeft een aardige beschrijving (ik gaf slechts een voorbeeld):

"Reverse psychology is a technique involving the advocacy of a belief or behavior that is opposite to the one desired, with the expectation that this approach will encourage the subject of the persuasion to do what actually is desired: the opposite of what is suggested."

Dus omgekeerde psychologie is een techniek waarbij je een overtuiging of gedrag verdedigt dat tegenstrijdig is tov de gewenste overtuiging of het gewenste gedrag. Dit wordt toegepast met de verwachting dat deze aanpak er toe zal bijdrage dat degene die moet worden overgehaald precies dat zal doen wat eigenlijk van hem of haar gewenst wordt: dus het tegenovergestelde van wat wordt voorgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omgekeerde psychologie is de termijn die het resultaat beschrijft waar het bepleiten van één cursus van actie een andere persoon overreedt om het tegengestelde te doen

Op de site staan een uitleg + voorbeelden
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Reverse_psychology
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij omgekeerde psychologie denk altijd gelijk aan het boeddhisme. B.v. je doel bereiken door een ander doel te volgen. Je wilt b.v. een mooi wagen en de ene persoon lijkt alleen maar naar auto bladen komt niet verder dan te zeggen dat wil ik graag. Een ander gooit die energie in werk. Serieus aan het werk om erna een auto te kunnen kopen. Ook bij conflicten kun je voorstellen dat je kan blijven vechten tegen mekaar. Je kan ook aardig worden waarmee je een ander ook aardiger mee krijgt en zo als nog je zin door drijven. Vechten tegen een muur werkt toch niet en omgekeerd denken kan je dan door de muur heen.

In mijn ogen heeft omgekeerde psychologie juist te maken met jezelf. Het is het eeuwige ja/nee spelletje wat je ermee moet door breken. Door niet hetzelfde te zeggen maar juist een keer het andere kan je een ander in de war maken zodat hij een fout maakt. Dit soort conflicten noem ik kemphanen gedrag en kan leiden tot veel ellende als men het niet vroeg tijdig stopt.

Omgekeerde psychologie is ook manipuleren van andere. Of het goed of slecht is hangt van de situatie af. Maar ik denk dat de meeste mensen die instaat zijn omgekeerde psychologie te gebruiken vaak vrij denkers zijn en niet blijven hangen op 1 probleem. Ik denk ook dat omgekeerde psychologie meestal voor goede doel eindes gebruikt word. Mensen manipuleren doen we dagelijks onbewust. Als je bewust mensen manipuleer neem er dan ook de verantwoording over. Een conflict ermee oplossen is dan ook meestal een win win situatie. Als je geen win win situatie hebt zou ik het bij voorbaat al laten. Zoals bij alles in het leven kan ook dit misbruikt worden.

Bij alles wat hier boven staat werkt rustig en aardig zijn het beste. Bewust of onbewust manipuleren maakt weinig uit als je rustig een aardig blijft. Meeste mensen hebben er een zwakte voor om dan kwaad te blijven b.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een simpel voorbeeld te geven:
Kind weigert zelf zijn jas aan te trekken....
Je zegt: Oh, je kunt het dus niet? geeft niet hoor, ik dacht dat je al een grote jongen was, maar dan help ik je wel.

Als kind groot wil zijn zal het kind bewijzen dat hij het het wel kan en trekt zijn jas aan.

Eigenlijk manipuleer je dus het gedrag. Bij kinderen werkt dit vrij simpel (al hebben ze het ook echt wel door na een paar keer). Maar bij volwassenen kan het ook. Eigenlijk breng je het zo dat ze er belang bij gaan krijgen om dat te doen wat jij wilt dat ze doen, door iets schijnbaar tegengestelds te vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een ander voorbeeld:
Je zegt tegen je kind: Denk er om, je mag me niet helpen bij het uitruimen van de vaatwasser!
Kind zal dan veel sneller toch willen helpen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omgekeerde psychologie is iets wat niet altijd even goed werkt, maar het is simpel uit te leggen. je zegt bijv.: druk niet op de rode knop, en dan wil iemand dus juist op de rode knop drukken. het gaat er dus om dat je het tegenovergestelde zegt van wat je wilt van degene tegen wie je het hebt.

omgekeerde psychologie is dus het omgekeerde van psychologie. veel psychologen zeggen altijd: denk positief doe dit of doe dat, maar omgekeerde psychologie is dus het omgekeerde : denk niet positief, doe dit niet en doe dat niet, en dan is het de bedoeling dat iemand het juist gaat doen.