Hoe werk het mechanisme dat mensen ervaren dat ze meer tijd hebben als hun horloge voorloopt?

Ik ken twee personen die beweren meer tijd te hebben omdat hun horloge tien minuten voorloopt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfdeceptie.

Antwoorden (3)

Uiteraard hebben deze mensen in het echt niet meer (of minder) tijd dan wanneer ze hun horloge op de correcte tijd hadden staan.

Het horloge voor laten lopen op de echte tijd, werkt echter als een soort signaal of wekker voor ze. Dit signaal geeft ze de boodschap dat ze moeten stoppen met waar ze op dat moment mee bezig zijn, omdat een volgende activiteit zich aandient.

Veel mensen vinden het lastig om heel plotseling te stoppen me waar ze op dat moment mee bezig zijn. Het horloge een aantal minuten vooruit zetten, geeft ze de gelegenheid om nog af te maken waar ze mee bezig waren, voordat ze er echt mee definitief mee moeten stoppen.

Het gevoel dat ze 'meer tijd' hebben gehad, betekent dus eigenlijk dat ze het gevoel hebben dat ze de vorige activiteit meer naar tevredenheid hebben afgerond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doe het zelf ook vaak, geen 10 minuten, maar een minuut of 3-5. Bij mij werkt dat ongeveer zo: Ik heb om 9 uur een afspraak en moet daarvoor 10 minuten van te voren weg, dus om 8.50. Omdat ik er niet elke keer bij nadenk dat mijn horloge niet helemaal goed loopt, ga ik om 8.50 weg - dus de tijd die ik ook weg zou gaan als mijn horloge wel goed zou lopen.
Vervolgens ben ik net weg, en merk ik dat ik pen en papier ben vergeten. Ik loop dus snel terug, pak de vergeten spullen en loop weer richting de afspraak. Ik denk dan dat ik harder moet lopen, maar besef dan dat ik mijn horloge voor heb lopen en dat ik dus precies op tijd weg ben gegaan, ik kan dus rustiger aan doen, omdat ik eerder weg ben gegaan.

Hetzelfde effect heb je natuurlijk als je altijd iets eerder weggaat dan dat je nodig hebt - dat is wat mijn man doet. Ik ben alleen iets minder gestructureerd dan hij, dus ik heb het meer 'nodig' om mijn horloge voor te zetten, omdat ik anders meer stress voor een afspraak, of iets te laat wegga.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk. Mensen zetten hun horloge voor in de hoop te vergeten dat ze hem voor hebben gezet, het is bijvoorbeeld erg fijn als je aankomt bij een afspraak en er achter komt dat je tien minuten te vroeg bent. Kom je te laat? Dan kom je dus eigenlijk niet te laat