Hebben mensen die moorden, et cetera en (tijdelijk) ontoerekeningsvatbaar waren last van hun geweten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De advocaat zal dat uiteraard wel pleiten.

Het beste antwoord

er zijn verschillende soorten moordenaars.je hebt mensen die hebben in een vlaag van woede gehandeld,of een tijdelijke psychose.maar er zijn ook moordenaars die er totaal niet mee zitten.die kunnen ook doen alsof ze berouw hebben zodat ze minder straf krijgen.er zijn ook moordenaars die in de naam van een land doden(in het leger)en denken dat ze werkelijk iets goeds hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Niet allemaal.
Er zijn mensen met een slecht ontwikkeld geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk wel, maar die weten ze goed te onderdrukken. Of het komt later opduiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand geen geweten heeft. Maar op het moment iemand zo'n misdaad begaat, dan is het er dus duidelijk even niet. Het komt vast en zeker wel een keer boven, maar dan zie je vaak dat deze mensen zich bekeren tot een geloof en dan wordt er zonden vergeven en kunnen ze weer een redelijk leven leven. toevallig was er laatst een programma op tv dat hierover ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tijdelijk ontoerekeningsvatbaar bent is de kans groot dat je, zodra je beseft wat je aangericht hebt, je verdere leven gewetenswroeging hebt.Ten tijde van de moord was je nl. ontoerekeningsvatbaar en dit houdt in dat het je niet aan te rekenen was omdat je niet wist wat je deed. Er zijn mensen die altijd ontoerekeningsvatbaar zijn omdat hun hersenen ziek zijn. De geestelijk gehandicapten of gestoorden. Deze zullen geen gewetenswroeging hebben want zij beseffen niet wat ze aanrichten.
amc
13 jaar geleden
Als je tijdelijk ontoerekeningsvatbaar bent zul je daarna wel spijt hebben van je daad. Dit zou je namelijk niet gedaan hebben wanneer je wel toerekeningsvatbaar was. Of je last hebt van je geweten ligt aan de situatie. Je kunt in pure woede de moordenaar van je kind aanrijden. Je zult wel spijt hebben van je keuze, maar of je echt last krijgt van je geweten?

Er zit een verschil tussen vinden dat iemand dood moet, en mensen dood maken. Ontoerekeningsvatbaarheid laat je het tweede doen, maar je kunt nog steeds achteraf vinden dat iemand wel dood moest.

Dus het ligt aan de persoon en de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en Nee.

Als ze tijdelijk ontoerekeningsvatbaar zijn wel, maar als ze permanent ontoerekeningsvatbaar zijn niet. Een psychopaat heeft geen enkele last van zijn geweten, want geweten heeft hij niet. Hoe kun je last hebben van iets dat je NIET hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een enkeling heeft geen of een gestoorde gewetensfunctie die zullen er geen dan wel weini last van hebben. Maar dan speken we wel van psycho en cosiopaten van het ergste soort daar zijn er gelukkig maar weinig van. Veel moord en doodslag komt dan ook voort uit een opwelling, vaak zijn jaren lange vormen van mishandeling emz. vooraf gegaan aan die fatale klap.
Naderhand wanneer deze mensen echt beseffen wat voor leed ze hebben veroorzaakt bij andere betrokkenen kunnen daar lang last van houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dat wij het meer over wenselijkheid dan over werkelijkheid hebben als we praten over dit soort zaken. Ik geloof niet zo in het geweten, of dat je wakker ligt als je iets gestolen hebt of iemand hebt vermoord. Mijn antwoord is dus ‘waarschijnlijk in de meeste gevallen niet’.
Geweten helpt te voorkomen dat je slechte dingen doet, maar is geen kwelgeest achteraf. Men zal wel spijt hebben, maar dat is vanwege de gevolgen.
Mijn cynische mening is dus, dat alleen straf mensen kan afschrikken.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog maar in zeer beperkte mate. Een staatssecretaris neukte onlangs een assistente ondanks dat hij wist, dat hij daarmee in grote problemen zou komen. Een amerikaanse conservatieve senator werd al parend met een 'intern' op zijn bureau aangetroffen door een werkster in het Capitool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen hebben geen geweten, tenzij ze in oorlogssituatie zaten. Die lijden vaak later verschrikkelijk aan wat ze gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vaaker dat ze het leven niet meer ziet zitten meer pysgyse mensen die het gewoon niet zitten om veder te leven omdat er heel veel gebeurt is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun geweten werkt anders. Dat gaat opspelen als er juist niet gemoord en geslagen wordt. Iedereen handelt vanuit geweten. Dat geweten kan goed of niet goed zijn ingesteld. Niet ieders geweten is hetzelfde. Geweten is het gemiddelde van je normen en waarden besef. Die liggen bij iedereen anders...