Is er onderzoek gedaan en zo ja welke, naar het fenomeen "bescherm het eten op je bord"? Zie uitleg.

Misschien herken je het wel: je ben aan het eten en iemand prikt, gevraagd of ongevraagd, een vorkje van jouw bord mee. Of je bent daar getuige van bij anderen.
Reacties van mensen zijn vaak boos.
Wat zit daarachter en ik ben dan vooral geïnteresseerd in het psychologische aspect, dus los van of het wel of niet fatsoenlijk is.
Komt dit beschermen van je eten bijvoorbeeld voort uit "oergevoelens"? En is dat bij mannen anders dan bij vrouwen (generaliserend bekeken)?
Is daar onderzoek naar gedaan?
Graag met bronvermelding.

Toegevoegd na 23 uur:
Bedankt iedereen voor de antwoorden en de reacties!
Tot nu toe heeft nog niemand iets geschreven over onderzoeken betreffende het onderwerp. Zelf heb ik niet veel nieuwe dingen of iets interessants gevonden op Internet, maar misschien zoek ik verkeerd?
Wie o wie? :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik weet niet of er onderzoek naar is gedaan, maar kan je uiteraard wel mijn visie laten weten.
Ik denk dat het een oerinstinct is en dat het meer bij vrouwen voorkomt om het voedsel te beschermen.
De vrouw is van oudsher diegene die het eten bereidt voor haar gezin. Een moeder is erop ingesteld om te zorgen dat haar kinderen goed, gezond en hygiënisch eten krijgen. Zij is immers degene die het zieke kind moet verzorgen dat door 'besmet voedsel' ziek is geworden.
Er is genoeg onderzoek gedaan naar hygiëne en iedereen weet dan ook dat het niet hygiënisch is als andermans mondbacteriën in jouw eten rondspartelen.
Met name vrouwen zijn hiervan op de hoogte en zullen het te allen tijde vermijden willen dat hun bord besmet raakt. Aangezien moeder het als haar taak beschouwt hierop toe te zien, zit het er vanaf de oertijd in dat zij het eten van haar kind(eren) beschermt.
Wij stammen niet ver af van de dieren, wij hebben dezelfde natuur en kijk hoe het in de dierenwereld is geregeld. De vrouwtjesdieren zorgen voor het eten en zorgen ervoor dat hun jongen opgroeien. Zij zullen niet uit hygiënisch oogpunt het voedsel voor hun jongen beschermen, maar meer vanuit een eventueel tekort voor hun jong als een ander dier het weg wil kapen.
Hoe dan ook, een oerinstinct zit nog altijd in iedere moeder en ik denk dan ook dat geen enkele vrouw van iemand die niet tot haar eigen gezin behoort, zonder problemen een vorkje mee laat prikken door anderen!
Ook als de vrouw zelf geen moeder is, zolang zij op de hoogte is van hygiëne, zal zij het niet accepteren.
Mannen zijn daar over het algemeen wat makkelijker in. Die lopen ook makkelijker met een paar vuile handen rond als zij aan het klussen zijn. Een vrouw in de keuken, met eten bezig, loopt bijv. constant naar de kraan om haar handen schoon te houden. Mannen doen dat eigenlijk alleen als zij professioneel in de keuken bezig zijn met eten, omdat hen dat zo is aangeleerd.

Er zijn natuurlijk hierop uitzonderingen in de regel en er zijn natuurlijk ook mannen die erg op hygiëne zijn, maar ik denk dat het bij vrouwen er meer als oerinstinct inzit.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!!! +
Moest erg lachen om de rondspartelende bacteriën: zie dat meteen voor me LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook mijn deel-vraag of er verschillen zijn bij mannen en vrouwen, want ik heb ook gemerkt, dat mannen beschermender t.o.v. hun bord zijn....bij wijze van spreken liggen de armen er rondom....
Nou wil ik niet zeggen, dat mijn opmerkings"gave" alleszeggend is voor alle mannen LOL. Vond het wel opvallend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, en wat zit dáár dan achter? Is dat óók iets van heel lang geleden? Mannen waren jagers, kwamen met het eten terug.... maar ik zie dan de logica van dat beschermende deel van hun eigen eten niet....
amc
11 jaar geleden
Grappig! Mijn man wil juist altijd dat ik proef wat hij op zijn bord heeft liggen als hij zelf iets heeft uitgevonden dat volgens hem écht heel lekker is. Hij schuift zijn bord dan naar me toe en zegt;'" Moet je proeven hoe lekker als je er wat van dit...dat...bijgedaan hebt". Hij vertelde me wel eens dat hij altijd snel zijn vlees als eerste opat als kind, omdat zijn ouders van dat soort waren waar iedereen mee kon eten. dat soort mensen kwam dan altijd onder etenstijd en de kinderen moesten dan maar wat vlees inleveren. Vandaar dat zij hun eten afschermden en vast snel het lekkerste zelf opaten. Nee, mijn man heeft verder nooit moeite met andermans vork in zijn bord. Hij is ook heel sociaal opgevoed, altijd delen met anderen en misschien heeft dit er ook mee te maken. Tegenwoordig zijn de mensen ook een stuk meer op zichzelf en egoïstischer. In deze tijd wordt er ook veel misbruik van je gemaakt als je te 'goed' bent voor anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahaha, mijn man laat ook alles van zijn bordje eten.... maar wel effe netjes vragen en dat "alles" is ook een zeer ruim begrip LOL! Maar toch zie ik vaker, dat het mannen zijn, die boos reageren.
Als ik kijk naar het gedrag bijvoorbeeld van mensapen (dat doe ik graag om dingen voor mezelf te kunnen verklaren), dan zie ik, dat bijvoorbeeld bij Gorilla's (de zilverrug-leider), niks van zich laat afpakken, behalve als hij er zelf baat bij heeft. Bijvoorbeeld om banden tussen anderen te versterken. Bij Chimps zie je dat ook.
Daar is het jatten van eten een rangorde-gebeuren.
Zou dat bij mensen, in het oergevoel, ook zoiets kunnen zijn? En dan niet alleen bij mannen hoor, ook bij vrouwen. Dat zie je in de dierenwereld ook bij beide geslachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens: het kan ook heel gezellig zijn!
Dat zou inderdaad wel een verklaring kunnen zijn van de armen rond het bord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik kijk naar ons werelddeel en de enorme overvloed aan voedsel, dan is dat een lachertje...toch?
Maar vanuit het "oergevoel" misschien... ???? Dat probeer ik dus duidelijk te krijgen.
Vandaar de vraag of er onderzoeken naar zijn gedaan.... en tot nu toe helaas nog geen antwoord op dat gebied.
Ik hoop en wacht af ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over dat iedereen dat zou moeten hebben.... dat is generliseren natuurlijk hè. En misschien hebben de meeste mensen dat ook wel in meer of mindere mate?
Hoe voel jij je, als iemand, die je kent, zomaar iets van je bord lepelt? Ik ben zeer tolerant op dat gebied, maar ik voel dan toch wel iets van: heej, je kunt het ook vragen hè... dus wel vaag ergens iets van: dat is van MIJ... Heb je wel een punt inderdaad. Vraag is dan, of het echt zo is, dat mensen in arme landenhun eten van het bord laten nemen. En ik denk ook wel, dat mensen in ons werelddeel voedsel delen, onaangekondigd bezoek mee mag eten. En weer: niet bij iedereen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, die "maar" altijd hè
"Ik ben het eens, maar..." = forget it ;-))
Nee, serieus, ik snap wat je bedoelt.
En als iemand het vraagt dan heb ik dezelfde reactie als jij. Maar (daaaaaaaaaaaar IS-IE weeeeeeer) als ze zomaar, ongevraagd, hoppaaaaaa, hun vork of lepel onder je neus in je bord zetten en uitgebreid of een beetje gaan happen??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, snap ik. Dan zitten er redenen achter die totaal niet kunnen natuurlijk. Bedankt voor je reacties, leuk!

Andere antwoorden (4)

Ik heb wel eens gelezen dat vrouwen het vaak bij hun partner doen. Vaak hebben ze daarvoor aangegeven dat ze zelf niets wilden. Dit werkt daarom vaak irritaties op. Maar het is eigenlijk een soort van vlooi gedrag van de vrouw is.
Ik ga nog even kijken of ik het artikel online kan vinden.

Toegevoegd na 3 uur:
Met vlooigedrag bedoel ik het bijvoorbeeld aan de partner zitten. Het is een sociale handeling die alleen voorkomt als er een goede band is. Daarnaast versterkt het vaak de band.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. +
Ik heb zelf wel al gekeken op internet, maar kon niks anders vinden dan dat het te maken heeft met normen en waarden; dus de regels van fatsoen en natuurlijk de hygiëne.
Kan je me uitleggen wat je in dit verband bedoeld met "vlooi-gedrag"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Las mijn reactie nog even door: ik vind het super van je als je nog gaat zoeken!!!
Mijn tekst zou over kunnen komen als: "doe geen moeite, heb ik al gedaan", maar dat bedoelde ik totaal niet!
Effe voor de duidelijkheid ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah: als het "vlooien" bij apen. Ik snappum ;-)
Nou kijk, voedsel werd vroeger zelf gejaagd, gevangen en gedood,en dus was het in feite je eigendom.
En eigendom is iets wat te vuur en te zwaard verdedigd moe(s)t worden.
Zo beschouwd zou je kunnen zeggen dat het beschermen er van een overgeleverd oerinstinct is.
Deze redenering komt geheel op mijn eigen conto en bij mijn weten is er geen onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! +
Wat ik graag doe is het gedrag van mensen te vergelijken met mensapen. Dat wordt me vaak op GV niet in dank afgenomen, maar dat is niet aan mij ;-)
Als ik dan kijk naar mensapen en voedsel, dan zie ik, dat het ook vaak een rangorde-punt is.
De hogere in rang staat soms wat af aan de lagere, omdat-ie er beter van wordt (vriendjes maken bijvoorbeeld) en heel soms wordt jatten getolereerd. Waarschijnlijk om dezelfde reden, of omdat het een baby-aapje betreft.
Bij gelijken in rang is het vaak om hogerop de ladder te komen en het makkelijkst is het om te gappen van een lagere in rang. Dus: zou het, naar jouw idee, iets daarmee te maken kunnen hebben, vanuit die "oergedachte"?
Wat ik namelijk zo frappant vind is, dat mensen er echt woeoeoedend om kunnen worden, als er een vorkje wordt meegep(r)ikt van hun bord. Dat je het onfatsoenlijk vind of niet prettig, okee. Maar dat woedende....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het een kwestie van rangorde is, lijkt me sowieso vanzelfsprekend .
De hoogste in rang is per definitie degene die alles bezit, althans, dat is mijn idee.
Maar waarom wat weggeven om vriendjes te worden, als je toch eigenlijk al alles "bezit"?
Misschien een kwestie van sympathie voor de zwakkere. ik weet het niet.
Ik kan me de door jou beschreven situatie, waarin iemand woedend wordt als er en beetje voedsen van zijn boord genomen wordt eigenlijk niet voorstellen. Ik neem aan, dat geen wildvreemde zo iets doet en van een vriend, vriendin of familielid heb ik er geen bezwaar tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dènk ook dat het dieper ligt, maar zeker weten dus niet. Het intrigeert me. Ja precies betreft je laatste zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: ik heb eens in een restaurant gezien, dat iemand dus echt uit z'n dak ging, met op de grond smijten van bord, weglopen en al. Om genoemde reden: vorkje prikken. Het gebeurde aan de tafel naast mij, dus ik mocht overal intens van meegenieten ;-) Dus inderdaad: onvoorstelbaar, maar wel waar gebeurd. Dat weggeven van eten van de hoogst geplaatste in rang bij de mensapen is, om de band met een hoog geplaatste, maar wel ondergeschikte andere, te verstevigen. In de zin van: ik doe iets voor jou, dan doe jij iets voor mij.
Niet mijn interpretatie, maar die van onderzoekers op dit gebied.
Eten delen van elkaars bord is bij ons ongebruikelijk maar het hangt af uit wat voor een gezin je komt.
Ik was not amused toen bij mij eerste bezoek aan mijn toekomstige schoonouders het vlees van mijn bord gejat werd toen anderen mij afleidde, de ouders lieten correctie na....

Cultuurverschil, ik zou zoiets nooit doen en vind het onbeschoft.
Als een ander een patatje vraagt, kan ik die afstaan en heb daar veel minder moeite mee.
Maar van mijn bord jatten , NO WAY, zelfs mijn vrouw flikt dat niet.
Ze kan echter rustig wat van mijn bord krijgen als ze dat vraagt.

Het heeft denk ik met territorium en respect te maken.

Dus heeft mijn vrouw de "opvoedingsregels"van haar thuis
vervangen door mijn opvattingen.
Overigens ben ik best gul maar vragen is een must.

Je ziet inderdaad verliefde mensen elkaar voeren . Leuk dat je dat met vlooien vergelijkt, ik denk dat je niet ver van de waarheid zit, het is ook (onbewust) claimgedrag "deze vent is van mij".
Het lijkt me dat je observatie dat mannen dat minder doen maar er ook minder een punt van maken , juist is.

Wel denk ik dat een wildvreemde man dat niet bij een (hetero)vent moet flikken maar dat een aantrekkelijke vrouw er mee weg komt.
Een man zal beseffen dat een vrouw die een lik van zijn ijsje wil of een hapje van zijn bord, niet vies van hem is en dat kan zijn ego strelen.

Hoe een vrouw dit beleeft, kan ook beter door een vrouw beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
merkwaardig.........

In een vorig leven (lees: toen ik nog adolescent was) heb ik in de horeca gewerkt. De restaurants waar ik werkzaam was werden door de Michelin gids in de hoogste categorieen geplaatst. De hoeveelheid voedsel op het bord was gerelateerd aan de maximale inname van voedsel van de individuele gast. Dit betekende dat er maximaal 200 g. vlees of vis op het bord lag.

In die tijd was ik 'verloofd' en mijn verloofde had de neiging om een vorkje mee te prikken van mijn bord. Om te proeven hoe mijn keuze smaakte.

Ai...... dat was een ernstige fout: dat wat op mijn bord lag was afgestemd op elkaar en precies de goede hoeveelheid. Niet teveel en niet te weinig.

Om het ietsie overdreven te stellen: ik was destijds in staat om mijn vork in haar hand te steken om te voorkomen dat ze haar activiteit kon voltooien. Een standaard opmerking van mij uit die tijd was: 'He, als je nieuwsgierig bent dan bestel je het de volgende keer zelf.'

Een meer realistischer standpunt is te vinden in de wereld van de zoogdieren: Eerst eten de hoger in rangorde geplaatste dieren en dan in afnemende volgorde de rest. Logische conclusie is dan dat het vechten is voor dat wat overblijft. Het recht van de sterkste geldt dan in optima forma. Het is een kwestie van overleven of sterven.

Onderzoek binnen de wetenschap der exactheid kan ik mij niet herinneren, de plausibiliteit is waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Wat vind je precies merkwaardig?
En mag ik dan de conclusie trekken, dat jij hoger in rang was dan je verloofde? ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grinnik.... Merkwaardig omdat ik een zeer persoonlijke ervaring wilde delen die niet zo heel veel mensen kunnen hebben en die 'De Facto' niet hoeft te sluiten op mijn meer rationelere benadering maar dat merkwaardig genoeg wel doet. En zoals het altijd in mijn relaties al is geweest: I am the captain of the ship and I have my wife's permission to say so.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Dank!