Ik ben als de dood voor honden, wat kan ik hieraan doen?

Zoals de vraag al onthult, ik ben als de dood voor honden. Als ik in het park ben met wat vrienden en ik zie een losse hond aankomen (maakt niet uit hoe groot) dan ren ik alweer weg in de hoop dat de hond niet in mijn richting komt. Als ik op de stoep loop en ik zie een hond aankomen dan steek ik zonder twijfel over, ongeacht met wie ik loop. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven wat ik hiertegen kan doen, in therapie wil ik liever. En verder kan ik jullie vermelden dat de tip "ga in de buurt van een rustige hond staan" totaal niet gaat werken, ik durf echt totaal niet in de buurt van een hond te zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oh ik bedoel in therapie wil ik liever niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het al sinds kleins af aan, maar of ik juist niet wegloop als ik een hond zie aankomen, daar ben ik echter te bang voor... =[
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ooit een uitzending geweest van Fear Fighters, terug te zien op Uitzending gemist, ook over hondenangst. Kijk die eens, ik denk dat je veel herkent. En wie weet haal je er ideeën uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Arber, je wilt iets aan je angst voor honden doen, maar je wilt niets aan je angst voor honden doen. Wat wil je nou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was vroeger ook echt doodsbang voor honden!
maar mijn halfzusje die niet bij mij woont kreeg een hond (amerikaanse buldog!)
ik slaap vaak bij haar en zo ben ik er aan gewend geraakt.
ne ben ik niet meer bang voor honden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me niet echt herinneren dat ik een incident met een hond heb gehad, behalve dat ze af en toe achter mij op mijn fiets nagingen, verder op andere reacties, @ cryofiel, ik wil wel van mijn angst af, alleen het liefst niet dat ik meteen al met mijn angst moet worden geconfronteerd, en het is niet zo zeer dat ik voor ze wegren, want ik vermijd ze al op honderden meters af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arber, je wordt niet METEEN met honden geconfronteerd. Je hoeft niet in een kennel met 20 honden te gaan staan. Maar als je nu al zegt: ik wil nu niet en nooit niet naast een hond gaan staan, zul je niet van je angst afkomen. Je moet er voor open staan te proberen om van je angst af te komen, hoe eng het ook lijkt. Een probaat middel hiervoor is "exposure"; een geleidelijk blootstelling aan datgene waar je zo bang voor bent. Je kunt dit zelf doen dmv een cursus of zelfhulpboek en als dit niet lukt (omdat je de moed niet kunt opbrengen of als je meer persoonlijke begeleiding wilt) is een bezoek aan een therapeut raadzaam. Maar dat wil je niet. Dus: wat wil je? Er is helaas geen toverstafje die je met 1 zwaai van je angst af helpt. Je zult er zelf echt hard voor moeten werken.

Het beste antwoord

Doe een fobietraining, dat is geen therapie en maakt je leven een stuk makkelijker! Kan soms in 2 dagen gepiept zijn, dat heb je toch wel voor jezelf over?
Google op hondenfobie of cynofobie voor adressen in jouw buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje, ik zal het zeker proberen

Andere antwoorden (6)

Zoals de meeste al zeggen, Niet wegrennen!
En ook niet laten merken dat je bang bent!
Als je ziet dat er een hond op je af komt gewoon (proberen) rustig te blijven staan het het negeren, dan is de lol voor de hond er van af. Als je juist spastisch ( overdreven gezegt) gaat gillen of wegrennen denkt de hond dat je wilt spelen.
Als dit niet leuk moet je anders rondkijken op google of andere sites. Je komt er wel over heen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een gratis zelfhulpcursus:
http://educatie.ntr.nl/angstdebaas/

Of lees een boek over hoe je van fobieen kunt afkomen. Bijvoorbeeld: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/fobieen-cd-rom/1001004004823124/index.html#product_description

Je zegt: "ik durf niet in de buurt van een rustige hond te zijn". Dat is nu juist onderdeel van je fobie en hierdoor wordt je fobie in stand gehouden. Om er vanaf te komen zul je (in de toekomst) wel in de buurt van een hond moeten gaan staan. Maar in jouw tempo. Je moet jezelf blootstellen aan je angst om te kunnen ervaren dat het helemaal niet eng is. Dat klinkt nu onmogelijk, maar met de juiste hulp gaat het jou ook lukken. Je bent nl. niet de enige die hier succesvol vanaf komt.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je wil niet in therapie, dus het enige wat wij hier kunnen doen is je een beetje proberen te helpen. Therapie zal waarschijnlijk wel helpen, dus waarom zou je dat niet willen?

Vraag aan jezelf is of je kan bedenken waarom je bang bent? Misschien ben je vroeger eens aangevallen door een hond? Is er echt geen reden voor dan zou ik toch echt eens bij jezelf te rade gaan waarom je zo bang bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat is niet makkelijk, er zijn nogal wat honden .
wat je moet doen is nooit wegrennen voor een hond.
die zien dat weer als spelen en komen dan achter je aan. je moet er op vertrouwen dat mensen met loslopende honden weten dat dat kan.
als je een hond ziet en komt naar je toe, strek je hand uit richting de hond, hij ruikt er dan aan,geeft een lik, en geef je hem een aai over z,n kop. misschien moeilijk, maar het is een start.
je hebt ook hondenkoekjes, steek er een paar in je zak, komt er een hond naar je toe, strek je je hand uit en geef hem een koekje, heb je er zo een vriend bij.
ik weet dat het voor mij makkelijk praten is, ik ben er niet bang voor.
maar probeer niet weg te rennen, ze zien het als spelen en komen je achterna, dan word het voor jouw alleen maar angstiger. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar tips waarmee je kunt oefenen:

* Ren nooit weg (de hond vindt dat alleen maar interessant en grote kans dat hij dan juist naar je toe komt om te kijken wat er gaande is of om te spelen).

* Maak jezelf 'saai' voor de hond. Blijf staan of loop langzaam door en kijk een richting in waar die hond niet is. (de hond vindt dat on-interessant en loopt door). Ook als je op de fiets bent en een hond loopt je tegemoet .... kijk gewoon de andere kant op.
Je zult merken dat het werkt en na een tijdje ben je wellicht al minder angstig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk jij dan dat er gaat gebeuren?

Zal je worden gebeten en worden verscheurd zoals wolven hun prooi verscheuren? Vliegt het bloed overal om je heen en zal je vol pijn, angst de dood tegemoet gaan?

Als dit je beeld is vraag je dan af: Is dit een reëel beeld, gaat dit gebeuren?

Of is die hond gewoon nieuwsgierig en wil hij even snuffelen aan je, en je geur opruiken?