Wat is de beste opleiding psychologie in nederland op hbo of universitair niveau?

Opleidingen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

HBO is een beroepsopleiding en universiteit is een wetenschappelijke studie. Je zou kunnen zeggen dat universitair een hoger niveau is. Maar de benadering is ook anders. Bij HBO ga je meer uit van het probleem en hoe je die moet oplossen terwijl universitair meer onderzoekt hoe een probleem ontstaan is.
HBO psychologie is meer praktisch en aan de universiteit meer theoretisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is veel onduidelijkheid over de twee stromen en daarom vind ik het goed dat je deze vraag stelt.

WO Psychologie: hier word je opgeleid tot gedragswetenschapper zodat je verschillende door middel van je opgedane kennis verschillende diagnoses kunt stellen en daarna met het door jouw opgestelde behandelplan gaat werken aan verbetering van de gerusttoestand van de in behandeling zijnde persoon (therapeutische gesprekken).

HBO Psychologie: hier wordt je niet opgeleid tot wetenschappelijk onderzoeker maar ben je diegene die de plannen daadwerkelijk uitvoert. Banen waarin je terrecht kan komen zijn: hulpverlener, trainer, loopbaanbegeleider, coach, counsellor of welzijnswerker. Je kunt jezelf na afronding geen psycholoog noemen.

Wat verder goed is om te weten is het volgende: bij HBO Psychologie is het nog niet helemaal duidelijk in wat voor banen de afgestudeerden precies terrecht komen aangezien de opleiding nog niet zo lang bestaat. Banen zijn niet bepaald voor het oprapen in de gezondheidszorg.

Bij de studie WO Psychologie zie je vaak dat studenten moeilijk een baan kunnen vinden aangezien er altijd gezocht wordt naar GZ Psychologen (die geregistreerd zijn bij het rijk. Bij veel instellingen zijn hier maar 4 plekken per jaar voor) en ze vragen altijd ervaring en die heb je als beginner simpelweg niet. Werkervaringsplekken (uitgebreide stages na afronding van je opleiding) zijn de normaalste zaak om uiteindelijk als psycholoog aan de slag te komen. Goede en bewuste keuzes met stages kunnen je helpen sneller een baan te vinden.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is je vraag niet wat het verschil is tussen psychologie op hbo of universitair niveau.
Ik zelf studeer psychologie in Utrecht. Ik meen me te herinneren dat universiteit utrecht de beste universiteit van Nederland is. Dit geldt dus niet specifiek voor psychologie.
Ik weet ook niet hoe Utrecht is in vergelijking met andere steden waar psychologie wordt gegeven, maar ik vind persoonlijk universiteit Utrecht heel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe staat de Universiteit van Amsterdam bovenaan de lijst van beste nederlandse universiteiten en 56e op lijst van alle universiteiten van de wereld. Ik zou universitair boven hbo verkiezen, omdat je daar niet alleen een oplossing krijgt voor bijvoorbeeld een ziektebeeld, maar ook de theorie daarachter krijgt. Hoe het is ontstaan. Veel belangrijker: je leert daar een bepaalde denkmanier; je neemt niet zomaar aan wat je verteld wordt. Je leert veel over onderzoeken en bepaalt op grond van soort onderzoek, betrouwbaarheid, validiteit ed. bepalen of je vindt dat iets waar is én als oplossing beschouwt mag worden. Dat is anders op het hbo, omdat je er dan inderdaad meteen mee aan de slag gaat.

Overigens kent universiteit ook stages, maar een stuk meer theorie ipv projecten, opdrachten ed. Begrijp me niet verkeerd, niet dat hbo slecht is, helemaal niet, maar de manier van leren is heel anders. Dat komt ook tot uiting wanneer je psycholoog wil worden; je moet minimaal een master hebben en dan nog je postdoctorale opleiding om geregistreerd psycholoog te worden. (klinische richting)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, Utrecht staat op plek 50 van de wereld volgens mij en is nummer 1 van Nederland
Zelf ben ik al weer ruim 10 jaar afgestudeerd aan de RUG. Die stond indertijd samen met Leiden en Amsterdam (weet niet meer of dat de VU of de UVA was) als beste aangeschreven voor psychologie. Ik vond dat je in Groningen wel vrij veel in het diepe werd gegooid op allerlei terreinen, naar ik heb begrepen meer dan bij andere Psych. faculteiten.
Dat is overigens bij WO altijd meer dan bij HBO, dus bij je keuze voor HBO of WO zou ik ook meewegen of je goed, of minder goed zelfstandig kan werken en dingen kan uitzoeken. (HBO is meer schools dan WO)

Verder zou ik je voordat je een keuze bepaalt voor een universiteit willen adviseren na te denken welke richting je op denkt te willen gaan. Wat 'de beste' universiteit is kan verschillen per faculteit, en binnen de faculteiten zelfs per vakgroep.
Ik noem er maar een paar: arbeids- en organisatiepsychologie, klinische psychologie, sociale psychologie, ontwikkelingspsychologie, personeelspsychologie, enz. De ene universiteit blinkt uit met zijn vakgroep A&O, de andere met klinische. Ook hierbij geldt weer dat het van jou zelf afhangt welke je het beste kan kiezen.

Succes, en veel plezier, het is een hele leuke studie!