Waarom zetten mensen een tatoeage?

Ik zoek een psychologische reden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Waarom een tatoeage en niet een ring, hanger, foto, e.d.?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mijn om onze eigen samenleven in de huidige tijd!
Er zijn extremen zoals de welbekende Ben Saunders.

Is het misschien ook niet een vorm van zelfverminking? Of een methode om een pijn te verdrukken, lichamelijke pijn of mentale pijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K
Kristal
13 jaar geleden
gdanonym, wat bedoel je precies? Zetten of laten zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten zetten, nemen, hebben.
Kristal
13 jaar geleden
okay, begrepen :)
Kristal
13 jaar geleden
Ik heb er geen maar zou het doen om op mijn buitenkant met een mooi symbool aan te geven wat voor mij van binnen, in de geest, het meest belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige antwoorden geven aan dat het een symbool voor ze is. Er is zelfs een antwoord om een verbandschap met de partner aan te geven. Dat doet ook al trouwringen, of vriendschapsringen. Een tatoeage is blijvend, een ring kan je weer afdoen.
Amadea
13 jaar geleden
Ben Saunders, wie is dat? Nooit van gehoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had door mijn staande beroep veel blauwe haarvaatjes op het onderbeen waardoor ik geen rok of kortere broek droeg. Ik heb ze met een tattoo laten camoufleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word dit jaar 42 en wat ga ik mezelf voor m'n verjaardag geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wat?
geen idee?
wat zou het wezen?
effe denken.
Nee, ECHT!!!!

Antwoorden (30)

Omdat ze het mooi vinden.
Omdat het een herinnering is die ze graag vlak bij zich hebben en zichtbaar.
Om een periode te markeren in hun leven.

Toegevoegd na 1 uur:
Een ring, hanger, foto e.d. kan je kwijtraken/vergeten/gestolen worden. Een tattoo is ALTIJD bij je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en gaat ook nooit meer weg :o
:D
Omdat ze dat willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
(eigenlijk omdat ze er voor betaald krijgen, de klant 'laat een tatoeage zetten')

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt er alle kanten mee op. Een tatoeage kan zowel een bevestiging van de autonomie als een teken van onderwerping zijn.

Het kan mode zijn, uitdrukking van de groepsidentiteit of domweg een 'geintje' in een dronken bui.

Er zijn veel aanleidingen voor te bedenken, maar de reden blijft het willen.

Zoals met de meeste dingen. We willen het en bedenken daarna wel waarom...
13 jaar geleden
Als het goed is de reden om iets uit te dragen wat iets extra's voor hen betekend.
Dat kan zijn een bepaalde liefde voor iets of iemand maar ook een lifestyle.
Persoonlijk vindt ik een tatoeage wel mooi als die maar niet over de top is en niet het halve lichaam bedekt.
Sommige mensen nemen een tatoeage om het tatoeëren zelf en plakken hun hele lichaam vol.
Zelf heb ik er 1 en mijn vrouw ook exact dezelfde alleen op een andere plaats met iets wat ons bindt en onze levensvisie symboliseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eeuwige drang van kijk mij eens!!!

Toegevoegd na 4 uur:
Na jouw toevoeging: een ring, hanger of foto, is een tijdelijk voorwerp, het kan zoek raken, verslijten, verbranden.
Een tattoo is een signaal naar buiten voor de rest van je leven, een teken van grote adoratie voor iemand, het laten zien hoe groot je liefde wel niet is, je hebt er zelfs pijn voor over om dit te tonen.
Zolang een tatoeage is die maar een klein deel van het lichaam bedekt, is het ook decoratie, echter sommige gaan hier zo ver in, dat het een dwangmatige lichaams verminking kan worden, als ook je hele gezicht vol met draken en slangen zit, ervaar ik het niet meer als decoratie, maar als een exces.
Maar ook dan nog is het vooral, kijk mij eens!!

Het door een tatoeage laten zetten, kan een teken zijn van verdrukken van lichamelijk en / mentale pijn, komt natuurlijk ook voor, het is dan een teken van opstandigheid, het niet willen accepteren, er bewust niet bij willen horen, een schreeuw om aandacht.
Soms een kreet om hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit dat dan met mensen die wel een tatoeage hebben maar die je niet kunt zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met Ed. De onderliggende laag is seksuele aantrekkingskracht en sociale binding. Het uiten van "kijk mij eens" kan ook heel subtiel zijn met een tatoeage die bijna niemand ziet: Alleen je partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ireneM zie reactie van som. @ som, als je er goed over na denkt, dan heeft niemand een tatoeage voor zich zelf, uitzondering heel misschien , een tattoe van een overleden dierbare.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dat is voor een sociale band. Maar dan tussen iemand die er fysiek niet meer is. Het sociale aspect is heel belangrijk bij mensen en ik denk dat dit de reden is dat het ook al zo lang bestaat.
Kristal
13 jaar geleden
Een vriend van mij moest regelmatig in een zenuw worden geinjecteerd door artsen. Vaak zaten zij er precies naast en werd het een martelgebeuren. Mijn vriend heeft toen precies op de juiste plekken een punt laten tatoeëren zodat artsen niet meer hoefden te zoeken en het voor hem iets minder pijnlijk werd. Slim he? Dit zeg ik nu niet om te bewijzen dat je geen gelijk hebt want dit lijkt me een uitzondering maar vond het de moeite waard het even te vertellen.
En ja, ook al heb ik het zelf niet, die kleine tatoeages, het heeft ook iets spannends, iets sexy's, misschien nog het meeste voor je eigen gevoel. Hmm, zit ik per ongeluk toch nog te bewijzen dat het ook voor jezelf kan zijn... lol
En eigenlijk ook in mijn antwoord verderop...
Nou ja... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Etab, toch zie ik in deze reactie niet zozeer een veroordeling. Jij hebt toch ook je eigen reden om zoiets te doen? In mijn antwoord geef ik ook aan dat dit een eeuwenlang gebruik is en waarom. Niet alleen seksualiteit kan een rol spelen, maar ook sociale binding. Het is hoe dan ook een teken, een symbool waarmee je iets wilt aangeven. Op een verborgen plek aan jezelf of iemand die intiem met je is en alles van je kent.
Kristal
13 jaar geleden
Bierdopje, ik denk dat je gelijk hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook, maar daar had ik ook op geantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Etab, nee ik ken je niet en nee ik veroordeel je niet, dat staat nergens en nee ik heb het nergens over een seksueel doel.
Was jouw reactie wel aan mij gericht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje, als ik mijn baard laat staan is dat omdat dat lekker gemakkelijk is, maar het is vooral een signaal naar de buitenwereld toe, zo van, kijk dit ben ik en ik scheer me lekker niet, ik geef er niet om wat je van me denkt, ik laat mijn baard toch staan!
Dus hoort mijn baard vooral bij mijn levensstijl.
Ik laat er mee zien wie ik ben.
Met een tattoo laat je ook zien wie je bent, is het duidelijk zichtbaar, dan is het voor iedereen ( levensstijl) is het heel erg 'verstopt' dan is het duidelijk voor een heel dierbare.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je dat dan aangeven, zo snapt er geen mens wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Etab ik mis je andere antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me eens,+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Ed, ik heb echt betere antwoorden van je gezien. Dit gaat nergens over. Hier krijg je een - voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Edje40, ja er zijn er meer die het niet begrijpen gezien al mijn minnen, ben erg benieuwd naar jouw antwoord, dan begrijp ik je misschien.
Ik wacht het af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord is heel simpel. Ik heb ooit een Tribal laten zetten op mijn schouder. Zo hoog op mijn schouder dat niemand hem ziet als ik een t-shirt aan heb.
Voor mij betekent het niets, ik wil nergens bij horen, ik zet geen statement, ik vind het gewoon mooi. Mijn vrouw vindt het niet mooi, anders had ik er nog meer gezet op mijn arm. Niet teveel in het zicht want er blijven mensen die vooroordelen hebben over mensen met tattoos. En in sommige functies kan je dat maar beter niet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja prima Edje, maar jij bent wel een van de uitzonderingen, de meeste denken er echt anders over en ja zeker voor sommige functies, kan je er maar beter geen zichtbare tatoo's hebben, mensen blijven een vooroordeel voor te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan heb ik ook nog eens het uiterlijk van een uitsmijter door mijn sportschool bezoekjes....... dan kan je je de vooroordelen wel voorstellen met een tattoo. Maar je hebt wel gelijk, die mensen die zich helemaal onder laten tatoeëren (ook op hun gezicht) dat zijn volgens mij provo's die een statement willen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Edje, dat bedoel ik onderandere met mijn antwoord, het is bijna altijd, kijk mij eens, met me tattoo, kijk een naar motorclubs!
Ze hebben allemaal tattoo's, ze geven hiermee aan, ergens bij te horen en deze tattoo's zijn meestal goed te zien, dus is het een signaal naar de buitenwereld toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat vind ik alleen maar bij extreem veel tattoos. Dus van top tot teen, en dat is maar een klein groepje. Daar tussenin is de grote groep die het gewoon mooi vindt, net als ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd het gevoel gehad, dat het leeftijdsgebonden is en je er later spijt van kon krijgen, tenminste, dat is wat ik vaak hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best kunnen hoor bij sommigen. Je ziet vaak van die meisjes van 18 die zo een tribal op hun onderrug gaan zetten. Dat ziet er best oenig uit als je 60 bent volgens mij :). Dus een dergelijke leeftijdsgroep zou best wel eens spijt kunnen krijgen van een tribal op de onderrug, want dat is nou net zo een tattoo wat een modeverschijnsel is.
Nu alweer wat aan het afnemen.
Maar ik daarentegen heb hem gezet op 28 jarige leeftijd (wel overdacht) en ben er tot op de dag van vandaag nog steeds blij mee. En met mij zijn er natuurlijk ook veel mensen die het echt mooi vinden en het puur voor zichzelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he, heb ondertussen wel 13 minnetjes.
Maar ik zal je niet langer plagen naamgenoot.
Ik begrijp je best wel.
Maar ik zie te veel mensen een tatoo laten zetten, omdat een ander het ook doet en daar ben ik tegen, beetje kuddegedrag.
Iemand kan verschillende redenen hebben om een tatoeage te laten zetten:

esthetisch: de tatoeage wordt als een sieraad voor het lichaam beschouwd.
status: de omgeving van de drager (en de drager zelf) ontleent een bepaalde waarde aan de tatoeage, zoals bij de Nieuw-Zeelandse Maori de Tā moko.
identificatie: de drager hoopt aan de hand van zijn tatoeage te worden herkend, na bijvoorbeeld verdrinking. Dit was de gebruikelijke reden voor zeelui. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kregen de meeste gevangenen in Auschwitz een identificatienummer op hun arm getatoeëerd, en de overlevenden droegen dat als ereteken. Bij leden van de SS, het elitekorps van nazi-Duitsland, werd hun bloedgroep onder hun oksel getatoeëerd.
medisch: de drager hoopt gevrijwaard te blijven van bepaalde ziekten door het dragen van een tatoeage. Zo had Ötzi tatoeages op gewrichten, reden waarom men vermoedt dat hij aan artrose leed.
cosmetisch: littekens, brandwonden of wijnvlekken kunnen door middel van tatoeages minder opvallend gemaakt worden. Ook worden verloren gegane wenkbrauwen vervangen door tatoeages.
intimidatie: de drager geeft aan lid te zijn van een bepaalde criminele organisatie zoals de Yakuza in Japan. Soms heeft de tatoeage binnen het criminele milieu een specifieke betekenis; zo zou in bendes in de Verenigde Staten en Canada een tatoeage op het gezicht in de vorm van een traan het teken zijn dat men een lid van een rivaliserende bende zou hebben gedood [1]
Volwassenwording: In een aantal culturen is het gebruikelijk dat een persoon zich bij het bereiken van de puberteit laat tatoeëren.
Het roer om: Het maken van een nieuwe start in het leven is vaak een reden om een tatoeage te laten zetten en zo te laten zien dat je veranderd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de vijftien redenen waarom mensen door de eeuwen heen zich lieten tatoeëren zijn de volgende vier motivaties volgens mij psychisch:
- Om door een moeilijke periode heen te komen zoals puberteit of zwangerschap.
- Als bewijs van bewezen moed.
- Om emoties uit te drukken.
- Om bij een bepaalde groep te horen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een sieraad is een tijdelijke versiering. Een piercing heeft al een wat meer permanent karakter (de piercing zelf kan weer worden uitgedaan, maar in eerste instantie blijft het gat bestaan). Maar een tatoeage neem je in principe voor het leven.
Omdat het een permanente versiering van je lichaam is zal iemand die een tatoeage laat zetten daar voor kiezen boven een tastbaar ding wat vergankelijk is. Zo laat men bijvoorbeeld de foto van een dierbare overledene tatoeëren.
13 jaar geleden
Een tatoeage verandert niet alleen het lichaam , maar kan ook de geest doen veranderen

http://www.tonsoftattoos.com/wp-content/uploads/2005/10/i03_015.jpg

Toegevoegd na 3 minuten:
mensen kunnen zich erdoor gesterkt voelen, zich bij een groep betrokken voelen,of gewoon domweg mooier voelen door het hebben van hun gewilde design.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Geen psychologische, maar een biologische.

Om seks te hebben en te houden.

In de natuur is het opvallen en indruk maken op de partner de enige reden om gek te doen. Allerlei zaken als "mooi vinden", stoer doen, etc. is ondergeschikt aan de oerdrang om er beter uit te zien dan de ander en meer kans te maken op nageslacht. Dit komt bij dieren als bij mensen voor en is een universeel principe.

Antropologen zien dit oergedrag terug bij primitieve volken. Uiteindelijk wordt het gedrag ook onderdeel van een bepaalde cultuur. Daarom zie je bij deze primitieve volken ook bepaalde tatoeages terugkomen, de zogenaamde tribals. Dit geeft een gevoel van gemeenschap en verbondenheid.

Sommige onderzoekers geloven zelfs dat het tatoeëren al sinds de Prehistorie plaatsvindt, toen onze voorvaderen zelfbewustzijn ontwikkelden en sociale gemeenschappen vormden.

Als je psychologische redenen zoekt; er zijn boeken vol over geschreven, bijvoorbeeld het Lexicon der tatoeages.

Toegevoegd na 3 minuten:
Inmiddels lees ik bij andere antwoorgevers allerhande voorbeelden die te maken hebben met het biologisch grondbeginsel van seksuele selectie en sociale binding.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bijgaand ook een link over de geschiedenis van tatoeages en een preview van "the world of tatooes".

Toegevoegd na 2 uur:
Je hebt je antwoord uitgebreid met zelfverminking. Zelfverminking heeft een psychologische basis, maar is m.i. bij een tatoeage helemaal niet aan de orde.

In zijn boek " Signes d'identité "(* bron) probeert socioloog David le Breton, professor aan de Universiteit van Straatsburg, uit te leggen waarom tatoeages en piercings zo in zijn. Volgens hem gaat het allerminst om buitenissige lichaamsversieringen, integendeel: ze kunnen het zelfbeeld en de identiteit van de jongere versterken. Daarnaast hebben de meeste lichaamsversieringen ook als functie 'zichzelf op een ludieke manier in de kijker te plaatsen en zijn lichaam te erotiseren.' In tegenstelling tot tekenen van leed en zelfverminking zijn piercings en tatoeages dan ook veeleer een positieve manier om zich te tonen aan de wereld, aldus deze socioloog.

Zelfverminking is altijd negatief bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de reden van de minduimer. De meeste antwoorden gaan niet op de vraag in naar wetenschappelijke redenen, maar geven antwoord op de niet gestelde vraag :"Waarom heb jij een tatoeage". Als ik ongelijk heb wil ik graag weten waarom en met bronvermelding. Dan leer ik er namelijk ook iets van. Ik geef antwoord vanuit mijn vakgebied, maar dat betekent niet dat ik ook gelijk heb. Ik probeer wel me in te lezen en bronnen te geven bij een antwoord. Ik verwacht dat ook van minstemmers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over je toevoeging, zegt de socialoog dit: ze kunnen het zelfbeeld en de identiteit van de jongere versterken. Dit kan je ook interpreteren dat men zich willen afzetten van hun ouders voor om hun eigen identiteit te ontdekken. Soms worden tattoe's ook gezet om hun ouders te kwetsen. Een soort van payback voor hun eigen pijnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je afzet tegen je ouders is dat juist een sociale aspect. Je stoot je af van je ouder(groep) om bij een nieuwe groep te horen. Het afzetten moet je psychologisch niet zien als ouders pesten. Het hoort er gewoon bij en de ene puber gaat hier heftiger tegenin dan de ander. Dat heeft ook wel met opvoeding te maken. Elke puber wil op een gegeven moment aangeven zelfstandig te zijn. Maar zelfverminking is echt heel iets anders. Het wordt door ouders nog wel eens met elkaar vergeleken. Maar dan in combinatie met piercings. Ik zie piercings niet zo zeer als zelfvernietiging, wat zelfverminking in feite wel is. Ik kan me voorstellen dat als je tatoeages lelijk vindt, dat je dit ook een verminking vindt, maar in de psychologie zijn dit toch andere zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ze niet perse lelijk. Ik denk er wel over dat ik het een mindere respect vindt voor je lichaam en dus ook voor jezelf.
Omdat je een hanger, foto of wat dan ook kwijt kunt raken (wat mij regelmatig gebeurd) en een tattoo heb je voor altijd bij je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij hebt er ook een? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik ben nog aan het sparen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel kleintje dan maar?
*Omdat ze het mooi vinden
*Om zich af te scheiden van de massa
*dierbare betekenis, zoals herinnering aan een geliefde of overledene, of beroep
*om bij een bepaalde groep te horen
*verslaving aan tattoo's
*sommigen zelfs om die pijn te kunnen voelen
*imago
*omdat zij hun lichaam dan mooier vinden
*om stoer of mooi gevonden te worden
*sommigen om te provoceren t/o de buitenwereld
*Om jezelf te zijn en te doen wat JIJ mooi vindt.
*Gewoon geld te veel en dan maar weer een erbij zetten

Toegevoegd na 1 minuut:
ik vind het trouwens zelf niet echt zelfverminking... je huid heelt tenslotte weer. scarfacation vind ik wel zelfverminking. zo ook operaties om je lichaam er totaal anders uit te laten zien. Mensen die hun oren puntig laten maken of hun hoektanden zoals die van een katachtige bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx ed :)
Na de acceptatie van mijn nieuwe leven in mijn karretje heb ik als 'persoonlijke herdenking' een tattoo op mijn borst, direct op mijn hart, laten zetten.

De zelf ontworpen tattoo is voor mij een symbool van acceptatie van een nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi bedacht!
Werkt prima!
+1
Sommige zien het puur als kunst, maar dan op je lichaam. Vaak zit er een verbintenis aan met een gebeurtenis in hun leven die ze altijd bij zich willen dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien doen ze het in de ijdele hoop zich van de massa te onderscheiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de symbolen van mijn dierbaren.
mijn onuitputtelijke bron van energie ( als ik er niet uit kom kijk ik naar mijn tattoo waarbij ik mijn geduld vandaan haal en mijn gezond verstand kan gebruiken.)
het is iets wat van alleen is apart zelf gecreëerd.

voor iedereen is het anders voor mij is het net zo heilig als dat ik een kruis draag of een gebed. ik geloof er in dat het me alle uitkomst bied net zoals mijn hond heb ik ook met mijn tattoo een band. kinderachtig ? wel nee :) jullie geloven toch ook vast wel in iets wat jullie niet gezien hebben ? ik heb mijn levensstijl ook gebaseerd op mijn tattoo :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn tatoeage laten zetten omdat ik mij verbonden voel met een bepaald land en heb ook iets eigens van de cultuur van dat land op mn schouder laten tatoeeren, toch geld dat niet voor alle tattoos die worden gezet. Veel zijn Jongeren doen het omdat ze het stoer vinden. Ik moet zeggen, het werkt ook vrij verslavend. Gelukkig kost het aardig wat en voel je het ook wel redelijk zodat je niet elke dag in de tattoo shop zit om elk boodschappenlijstje op je arm te laten zetten. De meeste tattoos hebben emotionele waarde, en zijn daarom belangrijk vooral voor de eigenaar van de tattoo. Of er mensen die het gebruiken om zichzelf te pijnigen vraag ik me af... ik bedoel, er zijn makkelijkere manieren, maar het zou kunnen natuurlijk, daar doe ik geen uitspraak over, al weet ik wel dat de meeste tattoos worden laten gezet om altijd aan een bepaald iets terug te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde redenen als waarom mensen hun haar verven, kunstnagels nemen, make-up gebruiken etc.
Ter verfraaiing.

Waarom zo negatief over tattoos (en piercings)
terwijl we het piercen van oorlellen voor oorbellen wel normaal vinden.
Normen en waarden verschuiven steeds en zijn gelukkig ook heel persoonlijk.

Het "waarom" is dus op een dergelijke vraag niet te beantwoorden.
Er zijn net zo veel redenen als er mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn voor mij symbolen die belangrijk zijn in mijn leven en zeggen iets over wie ik ben of wat ik uit wil dragen,het hoort bij mij en bij periodes van mijn leven,is mijn gevoel over hoe ik dingen ervaar in het leven.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herinnering aan iets/ iemand
om stoer te doen
Om te uiten wie hij/zij is
omdat die gene het mooi vind
enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit doe puur om jezelf te onderscheiden. Hetzelfde doe je namenlijk met je kapsel, je kleding etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mens (mijzelf incluis) zich gedraagt als een slaafs kuddedier en, paradoxaal genoeg, zijn individualiteit meent te moeten bevestigen door het gebruik van een aan groepscodes gebonden lichamelijke beeldtaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emotionele redenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze een tatoage willen duuh XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze willen graag iets extra's, iets anders dan anderen.
sommige mensen zetten alleen maar tatoeages om op te vallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat ze mooie kleding willen dragen of een piercing zetten etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze het mooi vinden als een soort van lichaamsverfraaiing, er zijn idd ook mensen die een herinnering op die manier vasthouden. Van oudsher zijn het echter de oosterse volkeren, en bijv de maori die er een symboliek bij hadden...die is nu een beetje in de vergetelheid geraakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dezelfde vraag als: waarom draagt iemand een piercing. Het wordt mooi gevonden. Smaken verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat sommige mensen er een achter liggende gedachten bij waarom ze dat doen. Bv een naam van overleden kind oid of een teken die iets betekent of gewoon omdat ze het mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze het leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ik er na 3 jaar achter kwam dat ik een kind heb , en op haar/zijn verjaardag heb ik hem laten zetten.
ik zie die tattoo elke dag.
me kind kan nooit dichtbij genoeg zijn.
dus het is geen uiting van pijn maar een uiting van trots.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen vinden tekeningen op hun lichaam mooi en stoer.