Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De waarheid verbergen voor iemands bestwil, is dat fout?

Zou je altijd iemand op de hoogte moeten stellen ook al weet je van te voren dat diegene het niet leuk gaat vinden om het aan te horen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
552

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Nee, dat moet je nooit doen.

(dit antwoord is onjuist, maar ik geef hem voor je eigen bestwil)
(Lees meer...)
14 jaar geleden
degene wordt er niet blij van als je het vertelt, maar als hij/zij er na een paar jaar ofzo achterkomt word die gene echt boos. oftwel het is in geen gevallen een goede situatie. het hangt er vooral vanaf of het voor die gene noodzakelijk is om te weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet fout, maar moet je wel tot een minimum beperken...

Als het bos in brand staat terwijl je met je kind door dat bos aan het wandelen bent, dan kun je beter niets zeggen en doorlopen... Mooi is dat niet, maar je bespaart je kind een trauma... Daarom mag je dat zo doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste graadmeter hiervoor ben je zelf. Draai de situatie om en vraag jezelf in alle eerlijkheid af of jij er beter van zou worden. Dan heb je je antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens, Marita - neem nou bijv. een partner die "vreemd" gaat - mijn zus zou het me héél kwalijk nemen als het haar niet verteld werd, terwijl ik liever wacht tot hij zelf zover is me erover te vertellen - als wij dus de situatie omdraaien zouden we het allebei precies verkeerd doen....
Alleen maar achterhouden als de persoon in kwestie er niets aan heeft.

Als iemand een slechte adem heeft, verberg je de waarheid niet (mits het niet je baas is). Je bent eerlijk, want de persoon in kwestie heeft er iets aan.
Iemand vertellen dat hij lelijk is, is niet nuttig, hoe goed je het ook onderbouwd krijgt.

Overigens denk ik dat de waarheid uitstellen tot een beter moment in veel gevallen beter is. Als je een paar jaar een relatie hebt, maak je het niet uit op kerstavond. Eventjes drie dagen verbergen, zodat beide partijen geen eenzame kerst krijgen is mijns inziens beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding