Hoe kom je van dwanggedachten af zonder medicijnen?

Constant denken of je hart nog klopt bijvoorbeeld,of op je ademhaling letten waardoor elke onregelmatigheid je angst geeft.

Een kennis krijgt wel recepten voor valium en prozac maar ik vind dit zware medicatie.Kan iemand er afkomen door iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik ken dit soort angsten, heel vervelend! Vervelend is nog zwak uitgedrukt, het beïnvloed je hele leven!

Zoals bijna met alles, zijn het je gedachten die je verschrikkelijk plagen! Met jouw gedachten creeer jij je situatie. Je begint vaak al met;'Stel je voor dat
ik nu.........' Dit moet je zien te doorbreken.
Waarschijnlijk adem je ook te hoog en wanneer je próbeert rustig naar je buik te ademen, zul je merken dat er rust achter weg zal komen.

Wanneer je zonder medicatie hier vanaf wilt komen, is het zéér zinvol om je gedachten proberen te veranderen, dát is het écht!

Hoe?????? Het is hard trainen, echt hard trainen.

Begin met elke avond voor je gaat slapen, of wanneer je b.v. onder de douche staat, in iedergeval op een moment dat je er écht even de tijd voor neemt, regels op te zeggen.

Herhaal een keer of 7 achter elkaar, hard op;
'Ik geniet van het leven, in strálende gezondheid, ik ben overal veilig!'

Gebruik deze regels ook wanneer je hyperventileert
Doorbreek negatieve gedachten met deze zin. Steeds weer en weer!

Wanneer je in het begin de regels op gaat zeggen, is het best moeilijk maar geloof me, het zal werken wanneer je er met alle gevoel en aandacht mee door gaat. Probeer wanneer je het opzegt, je voor te stellen dat het ál zo is, zie je zelf genieten in stralende gezondheid, vól vertrouwen!

Wanneer jij je beter gaat voelen, vooral door gaan met de regels! Je zult langzaam het gevoel ervaren van wat je zegt! Je zaait met die regels dát wat je wilt voelen/ervaren/ wilt zijn in je onderbewustzijn en het zal bewustzijn worden.

Geloof me, vertrouw, het werkt écht!

Een heel goed boek wat je helpen kan;
'Gedachten worden dingen' van Darel Rutherford. (Bol.com)
Heb het gisteren iemand anders nog geadviseerd, hier op GV. De schrijver gaat met jouw gedachten mee in zijn schrijven en dat is heel prettig, hij weet wanneer jouw twijfel toeslaat.

Ik wens je alle liefde en kracht om van deze nare dingen af te komen. Wéét, je kunt het! Jij kúnt je gedachtenpatroon veranderen! Ga er voor! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! Graag gedaan, hoop dat je hier wat mee kunt, vertrouw, het is écht mogelijk! Zie in een andere reactie dat het niet voor jou persoonlijk is maar laat diegene dit lezen of print het uit.

Andere antwoorden (6)

Therapie, bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je er ook zonder medicijnen vanaf komen, als je maar hard genoeg wil.
Ga eens met een psycholoog praten (via de huisarts, bv) en stel samen een plan van aanpak op. Wees wel realistisch. Zoiets heeft veel oefening en tijd nodig. Dit los je niet in een paar weken op en je zult tussendoor ook wel periodes van terug van krijgen. Maar zoals gezegd, als je echt wil, dan lukt het je, met hulp, zeker!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens lekker mee nemen op vakantie of een vakantie met een goede vriend of familielid, eens iets heel anders gaan doen, zoals zeilen, camperen, berg beklimmen, wandelvakantie enz. Dus zo iemand uit zijn alledaagse sleur halen en zo veel mogelijk nieuwe ervaringen laten opdoen, zodat hij helemaal geen tijd meer heeft om zich over te geven aan die dwang gedachtes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is de site van Stichting Pandora een bezoekje waard. Op hun forum vertellen mensen over hun psychische problemen en er wordt ook goede raad gegeven door de forumleden.
Er is ook een gedeelte angst, fobie en dwang.

Stichting Pandora heeft een heel mooi motto:

ooit 'n normaal mens ontmoet?
en..., beviel 't?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met EFT schijn je goede resultaten te kunnen behalen:
"Ik voel mij wat de dwang handelingen en dwang gedachten betreft super. Onvoorstelbaar wat E.F.T. met je kan doen. De dertig dagen dat ik de blokken laat ik het zo maar zeggen moest doen zijn voorbij. Ik heb weinig tot geen dwang en angst meer. Wel merk ik als ik wat druk ben of mij nerveus voel dat er nog wel een gedachte is maar de dwang is er niet of weinig en ik kan het gewoon los laten, zonder dat ik die angst voel. Wat een heerlijk gevoel is dat toch. Ik denk wel, dat als ik weer laat ik het zo noemen scènes heb, het op schrijf en s'avonds of aan het eind van de week ga kloppen. Ik weet nu hoe ik het moet doen. Paul ik wil je alsnog heel hartelijk bedanken dat je mij hebt geholpen, onvoorstelbaar en dat na 45 jaar!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dwanggedachten zijn ook zeer belastend en gevaarlijk, de mate waarin je er vat op hebt kan verminderen.
Er zijn inderdaad cognitieve therapie- vormen die helpen.
Die werken echter BETER in combinatie met een SSRI als prozac, omdat het dan sneller aanslaat (deze "smartdrugs" versnellen de aanmaak van synapsen in de hersenen, die de geleidingswegen in je hersenen veranderen en tegelijkertijd via psychotherapie goed geprogrammeerd worden.
Valium is geen aanrader omdat het niet blijvend helpt, hooguit de symptomen onderdrukt.
Ook vermindert het het denkvermogen terwijl je juist
denkvermogen nodig hebt om de dwanggedachten- programma's uit je systeem te verwijderen.
Laat je dwanggedachten niet toe dat ze je blokkeren de juiste hulp te zoeken.
Als je last van Prozac hebt, kan het zijn dat seroxat of citalopram je beter voldoen.
Deze middelen hoef je NIET TE BLIJVEN SLIKKEN, na het goed aanslaan van psychotherapie kan dit medicijn afbgebouwd worden.
Gooi er dus niet het bijltje bij neer.
Verlost van dwanggedachten is het leven echt veel leuker!!