Wat is de definitie van "formele denkstoornis" en van "lijdensdruk"?

Mijn vriendin heeft een brief ontvangen met de uitslag van een psychologisch onderzoek. Daarin wordt onze Nederlandse taalkennis flink op de proef gesteld door (althans zo lijkt het) zoveel mogelijk dure/ingewikkelde woorden te gebruiken.
De meeste definities heb ik wel kunnen vinden, maar die van de 2 bovenstaande begrippen blijven wat mij betreft erg vaag.
Vooral die van lijdensdruk, op veel sites wordt er nogal omheen gedraaid of wordt het zo in zinsverband gebruikt dat de betekenis niet te achterhalen valt. ("De lijdensdruk is hoog.")

Wie kan ons helpen? En graag zònder onnodige moeilijke woorden, want die heb ik inmiddels wel genoeg gelezen! Haha

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En krijgt men de uitslag van zulk een psychologisch onderzoek zomaar schriftelijk zonder enige uitleg?
Of was het een psychologisch onderzoek nodig voor het verkrijgen van een zeer hoge, belangrijke baan? Maar dan kent men over het algemeen de termen wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat je expliciet vraagt om 'Jip-en-Janneke taal': Formele denkstoornis: moeite om gedachten begrijpelijk over te brengen naar een ander Lijdensdruk: hoeveel last iemand van een stoornis heeft; hoeveel een stoornis het dagelijks leven moeilijker maakt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En gewoon vragen aan de behandelaar. Die kan vast en zeker ook Jip-en-Janneke taal spreken.
Je vraagt nu alleen een vertaling of verklaring van de termen, maar men zal deze ook in verband met de rest van de uitslag moeten interpreteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, @JoanDArc! @Isadus1312 Ik had onlangs een medisch onderzoek en kwam terug voor de uitslag. De ochtend voor de afspraak 's middags heb ik de poli gebeld en gevraagd om zwart op wit de uitslag in begrijpelijke taal mee te krijgen [in mijn geval omdat mijn geheugen erg slecht is, nog afgezien van de medische termen].

Als je daar niet van te voren om vraagt, is het al weer een stuk moeilijker om het gedaan te krijgen.
Misschien een idee voor de volgende keer? :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52, daarom kreeg ik geen antwoord van mijn bron, die mij altijd van deskundige info verziet als het om zulke vragen gaat. Alleen vertalen van de termen vanuit een medisch verslag waagt hij zich niet aan.
Dus kreeg ik geen antwoord ;;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo gaat dat @JoanDArc, zo gaat dat ;))

Het beste antwoord

Een formele denkstoornis hebben betekent vooral dat je anders denkt dan anderen, waardoor anderen moeite kunnen hebben je te volgen. De gedachten zelf hoeven niet per se vreemd / onlogisch te zijn, maar vaak gaat dat wel samen. Althans, voor de luisteraar. Mensen met een denkstoornis denken vaak bijvoorbeeld heel snel, en slaan met het verbaal produceren van hun gedachten (vertellen hoe ze denken) stappen over die in hun hoofd wel plaats vinden of voor hen heel logisch zijn. Het kan ook een teken zijn van moeite hebben je te verplaatsen in de denkwijze van anderen. Het staat overigens geheel los van een (lage) intelligentie ; integendeel. Denkstoornissen zien we veel bij bijvoorbeeld autistische aandoeningen.

Lijdensdruk is term waarmee de relatieve mate waarin iemand lijdt wordt uitgedrukt. (Hoog, laag of normaal) . Lijden is namelijk - net als fysieke pijn - niet objectief meetbaar en niet altijd evenredig in verhouding met de kwaal. Met exact dezelfde verwonding loopt de een gewoon door alsof er niks aan de hand is, terwijl de ander hulpeloos in het donker op bed ligt te creperen. Net zo is de een al vrij vlot over een ernstig nabij sterfgeval heen, waar de ander een jaar nodig heeft om het overlijden van zijn hond te verwerken. De mate waarin iemand zelf vindt dat hij / zij lijdt, is de enige mate die belangrijk is om de therapie op af te stemmen, en wordt bepaald door je hele karakter, belevingswereld en ervaringen, kortom, je persoonlijkheid. Niet (alleen) door het onderwerp / de oorzaak van het lijden zelf. Je kunt het dus vergelijken met een pijnschaal. Bij depressies bijvoorbeeld is vaak sprake van een hoge lijdensdruk, terwijl er objectief gezien niet zoveel aan de hand lijkt voor de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Denkstoornis is een term uit de psychiatrie en psychologie. Bij een denkstoornis treden problemen op met de inhoud van de gedachten of de manier waarop de persoon denkt en communiceert. Denkstoornissen kunnen zelfstandig optreden, maar zijn vaak een symptoom van een breder psychisch ziektebeeld, bijvoorbeeld een psychotische aandoening als schizofrenie.

Er zijn twee vormen van denkstoornis te onderscheiden.

1. De eerste vorm betreft de inhoud van gedachten; dit noemt men inhoudelijke denkstoornissen. Deze loopt volledig uit de pas met de realiteit zoals die door de omgeving wordt waargenomen en geaccepteerd. Een voorbeeld van een dergelijke denkstoornis is een paranoïde waan. Hierbij kan iemand zich inbeelden achtervolgd, afgeluisterd of bespied te worden, terwijl daarvan reëel geen sprake is. Het is mogelijk dat de persoon goed over deze afwijkende gedachten kan communiceren.

2. De tweede vorm van denkstoornis zijn de zogenaamde formele denkstoornissen. Hierbij is de inhoud van de gedachten niet per definitie verstoord (hoewel dit vaak wel het geval is), maar is de vorm van denken of de gedachtegang voor de omgeving moeilijk te volgen. Iemand kan bijvoorbeeld te snel denken en spreken, moeilijk te volgen associaties hebben of problemen hebben de gedachten in taal uit te drukken.

In dit laatste geval kan iemand zich bijvoorbeeld bedienen van neologismen of het toekennen van een nieuwe betekenis aan een bestaand woord. Ook kunnen verschijnselen als echolalie, palilalie en glossolalie optreden.", aldus https://nl.wikipedia.org/wiki/Denkstoornis. Via die website vind je ook verklaringen van de termen echolalie, palilalie en glossolalie, mocht je die willen hebben.

Van "lijdensdruk" vond ik (nog) geen duidelijke beschrijving of definitie.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Lijdensdruk betekent in hoeverre men lijdt onder de denkstoornis. Belemmerd het je bijvoorbeeld in je sociale functioneren, hindert het in je werk of maakt het je bijv. somber en kom je nog toe noodzakelijke huishoudelijke bezigheden. Zeker in vorm 2 kan het voorkomen dat de persoon zich goed weet te handhaven wat betreft woning werk en relatie en gezondheid. Vaak kunnen dergelijke 'kleine' stoornissen redelijk gecompenseerd worden door andere talenten zoals sociale vaardigheden of zelfdiscipline/inzicht intelligentie etc..waardoor de lijdensdruk niet zo groot is.
Antoni
8 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze uitleg van vijf? jaar geleden van lijdensdruk vond ik:
Gemiddelde lijdensdruk in vergelijking met een bepaalde populatie mensen.
Er wordt uit gegaan van een klinische range en van ‘normale’ mensen. Als jij een PO hebt gedaan dan stellen ze vragen en dan scoren ze hoe jij je lijdensdruk ervaart. Heb je bovengemiddeld klachten in vergelijking met ‘normale’ of scoor je klinisch.
Bv de gemiddelde Nederlander vindt het niet erg om een keer hoofdpijn te hebben. Als jij hoofdpijn hebt vind je dat heeeeeel erg. Dan is jouw lijdensdruk, de hoeveelheid last die je ervaart, hoger dan de gemiddelde lijdensdruk die de Nederlander ervaart. Misschien technisch niet helemaal in orde maar wel begrijpelijk.
Antoni
8 jaar geleden
Dank je.
Antoni
8 jaar geleden
De termen aan het eind van mijn antwoord lijken moeilijker dan ze zijn, ontdekte ik inmiddels... Echolalie is het dwangmatig herhalen van woorden of zinnen van een gesprekspartner of van een andere bron, bijvoorbeeld de radio. Palilalie is het dwangmatig herhalen van eigen woorden of zinnen of delen daarvan. Glossolalie is een ongebruikelijk spraakgedrag, waarbij de gebruikte woorden voor buitenstaanders onbegrijpelijk zijn en geen overeenkomst met een bestaande taal hebben.
Lijdensdruk

Duits: Leidensdruck, der
Engels: Suffering of the patient
Frans: Souffrance du patient
Deze ligt ten grondslag aan een psychoanalytisch proces en vormt er de motivatie toe: omdat iemand lijdt is hij/zij genegen tot verandering. ‘De allereerste motor van de therapie is het lijden van de patiënt en zijn hieruit voortkomende genezingswens’ (Freud, 1913c; 6: 204). Niet altijd kan de betrokkene aan het begin precies aangeven waaraan hij/zij lijdt – vooral indien hij/zij komt voor een leeranalyse – maar in de loop van het proces zal het tevoorschijn komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Denkstoornis is een term uit de psychiatrie en psychologie. Bij een denkstoornis treden problemen op met de inhoud van de gedachten of de manier waarop de persoon denkt en communiceert.