Waar zit je gevoel?

Vanochtend zag ik de glinsterende ijskristalletjes op de sneeuw, direct had ik er een gevoel bij, van heel vroeger, ook toen al als kind van 3 jaar ,vond ik dat geglinster prachtig.
Het is mooi en fijn dat nog steeds te herinneren en dat begrijp ik ook wel, maar bij het zien van al dat moois is er ook weer dat gevoel van vroeger terug.
Zo is er ook nog ergens dat gevoel van de kleuterschool als ik houten speelgoed zie, ik herken het direct, heel intens, maar wat is dan die reactie van gevoel, wat gebeurt er in je lichaam, is het dan toch een reactie van een onbekend zintuig?

Toegevoegd na 1 uur:
Wat is dan gevoel?
Als ik de fonkelende sneeuw zie, dan hoort daar een specifiek gevoel bij, helemaal alleen dat gevoel hoort bij die fonkelende sneeuw.
De kleuterschool geeft een heel ander gevoel, alleen het gevoel van de kleuterschool, al 63 jaar precies het zelfde!!!Er is niets in dat gevoel veranderd!
Zo heeft iedere emotionele ervaring zijn eigen gevoel, een leven lang het zelfde!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, Ed. Ik hou de antwoorden in de gaten :-) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom onbekende zintuigen veronderstellen als je ook gewoon werkende hersenen hebt die hier prima toe in staat zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, ik begrijp het verschijnsel gevoel gewoon niet, natuurlijk komt het uit de in de hersenen opgeslagen ervaringen, maar ieder, bij die opgeslagen ervaringen , is uniek, dus zijn er honderden, zoniet duizenden totaal verschillende gevoelens opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mooi omschreven! goeie vraag!

Het beste antwoord

Je gevoel zit in je brein, maar ook in je ziel.
Het overweldigende gevoel wat jij had als driejarig kind bij het zien van de glinsterende ijskristalletjes, was eigenlijk al een bijna bewuste ervaring van voor je incarnatie, namelijk het hemelrijk waar je eerst vertoefde.
Bij het zien van zoveel moois wordt je vaak overvallen door een gevoel van heimwee, naar de plek waar je vandaan komt, je thuis.
Bij onze geboorte ben je dit vergeten, want anders zou je je niet vrij kunnen ontwikkelen, maar heel vaak blijft er toch iets hangen van die periode dat je nog niet in je lichaam was.
Zeker als driejarig kind zijn die indrukken nog zo vers en zo teer, dat het deze herinneringen oproept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

In je hersenen.

Je ziet iets en je hersenen zoeken er bij wat het is. In dit geval is de verbinding 'sneeuw' - 'vond het mooi vroeger' erbij gevonden. Je hersenen geven je dat gevoel dan ook weer door.

Dit is bijvoorbeeld handig als je een keer in een brandnetel bent gaan zitten. Je hersenen geven dan ook door 'auw, vervelend' dus doe je het niet nogmaals. gelukkig werkt het met fijne dingen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen onbekend zintuig. Je leert zo veel in je leven,en dat sla je op in je brein. Net als op een harde schijf. Als je er verder niets mee doet blijft het toch opgeslagen, en als je dan plots weer zo iets ziet of meemaakt, dan komt die file weer naar boven.
14 jaar geleden
Dat vindt plaats in de hersenen ,maar het zijn ook prettige gevoelens door prettige herinneringen van uit het verleden. Het lijkt een zeer snelle flashback die je bijna niet kunt waarnemen maar wel voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat gevoel zit in je verankerd via de zintuigelijke waarnemingen van toen. En door herkenning van een specifiek detail (glinsteren, reuk, smaak) kan diezelfde beleving terugkomen. Het gevoel van toen wordt getriggerd weer op te komen.
Heel fijn is dat.
Hier kun je ook mee spelen. NLP heeft rond dit gegeven een techniek ontwikkeld die heel handig is om in een bepaalde stemming of beleving te komen.

Geniet er nog maar lekker van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gevoel zit in mijn hersenen,het is een combinatie van zintuigen zoals het binnenkomt via je ogen(het prachtige gezicht van die wondere wereld)je oren( die weldadige stilte)je neus(die frisse geur) en je tastzin(het voelen van die zachte witte sneeuw).Het is onbetaalbaar en zo sfeervol.Het geeft zo'n vredige sfeer,alsof je in een sprookjeswereld bent belandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevoel zetelt in je ervaring... Je kunt alles ontkennen, maar je gevoel in je ervaring ontkennen kun je niet...

Je kunt alles ontkennen, maar je eigen ervaring is er nooit niet...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gevoel kun je splitsen in bewustzijn (zetelt in chakra 6), in liefde (zetelt in chakra 4) en emotie (zetelt in chakra 3)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar zit je ervaring? In je hersenen toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SonjaD... De ervaring zit in de chauffeur... Auto EN chauffeur maakt een mens... de ervaring is overerfbaar en zetelt niet IN een mens, maar in zijn chauffeur...
AWM
14 jaar geleden
Ik ben net nog met de bus geweest, maar ik was niet onder de indruk van de ervaring van de chauffeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Xinix. Dit is helemaal zoals ik het zou omschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doen de hersenen dan? Als er geen ervaringen in zitten en alles door de chauffeur bestuurd wordt, waarom hebben wij dan hersenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.spitsnieuws.nl/archives/video/2009/12/hersenloze_baby_viert_verjaard.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie en wat bepaalt de samenstelling van dat specifieke gevoel?Ik ervaar het gevoel dat bij een bepaalde gebeurtenis hoort als een film waarvan de meeste beelden verdwenen zijn, maar hoor nog wel de muziek, dus het zelde gevoel als jaren (63 jaar )geleden, een uniek gevoel dat alleen maar hier bij hoort en met geen andere ervaring te vergelijken is!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt Ed, omdat er DAAR geen tijd is... Snap je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus niet hier, maar daar opgeslagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar bestaat niet en is ook hier. Tijd bestaat in het algemeen niet. Dat is iets dat wij hebben verzonnen aan de hand van het ronddraaien van sterren en planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@EdDijst... Ooit van Akasha-kronieken gehoord... @Dounja, klopt, maar kijk uit als je dit roept, dan ben je vogelvrij in no time... Maar het klopt wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het risico?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I love you...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, wacht, nu snap ik het. Je denkt dat mensen mij beoordelen op mijn uitspraken. Daar geef ik echt niks om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik heb er nog nooit van gehoort, maar ik heb mijn hele leven vrijwel nooit gelezen, dat mis ik nu, daarom wil ik zo graag weten.Mijn hele leven was gevuld met ervaren en denken.Toen was het vol, te vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik weet niet of jouw manier goed is, maar mijn vader had zijn hele leven gelezen en nooit ervaren. Hij leek heel wijs, maar dat was hij eigenlijk niet. Gelukkig heeft hij dat de laatste jaren van zijn (veel te korte) leven ingehaald en heeft hij toch nog mogen ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@EdDijst, google even en als je er niet achter komt, dan is dat een hele goede vraag voor goeievraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, ik ervaar het ook niet als een gemis, maar kom hier bij g.v. wel eens wat informatie te kort.
Andere zaken maken bij mij veel goed.
@ xinix, ik zoek even op google waar ik het kan bestellen, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@xinix, het boek is pas in augustus weer leverbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eddijst kijk hier maar voor een uitleg over de Akasha-kroniek of archief...
http://www.hydrangeaonline.nl/index.php?pagina=showpagina&subcategorieid=153&categorieid=28
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva, lief van je, ik had het al gevonden, moet het wel nog lezen, was te druk op g.v.
Bedankt voor je moeite.
Je subtiele gevoel zetelt in de hersenen. In de linkerhersenhelft zetelt dat gevoel, en in de rechterhelft de ratio die het uit wil leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gevoel dat je beschrijft komt van je hersenen die worden geprikkeld door een bijv. een herrindering van reuk,smaak,lichamelijk gevoel,van iets zien ect.
dit uit zich weer in een blij,warm,boos,verdrietig of bang "gevoel"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwerking van emotie is heel wijd verspreid over de hersenen, maar belangrijk zijn de amygdala (verwerken en onthouden van emotie) en waarschijnlijk de hippocampus (nestelen van langetermijngeheugen en ruimtelijk bewegen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet je speelgoed, en je hersenen besluiten spontaan dat dat een goede herinnering was. Dus worden je zenuwen gestimuleerd en worden er endorfines afgegeven. Die gaan door je bloedbaan in de rondte, en in andere zenuwbanen pakken receptoren de endrfines op. Een signaaltje gaat terug naar je hersenen, welke dan bewust realiseren 'Goh, wat was dat leuk vroeger' en je krijgt een warm gevoel rond je hart.

Dat - in een notedop- gebeurt er op dat soort momenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je hersenen maar vooral in je hart. Je denkt in feite met je hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt erg mooi, maar mijn hart kan niet denken, ook begrijp ik wel wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook wat u bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen u meer zeggen hoor, we zijn allemaal gelijk. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar iedereen zou ook iedereen u kunnen noemen... ;)
Alleen is dat niet gebruikelijk op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig niet.
Gevoel, geheugen en andere persoonlijke zaken zijn opgeslagen in ELKE cel van het lichaam.

Er zijn verhalen in de wereld (en die geloof ik OP GEVOEL), dat mensen met een donoroorgaan opeens herinneringen krijgen van het leven van die donor. Terwijl die twee elkaar nog nooit ontmoet hebben en elkaar niet kennen.

Doordat er cellen van een ander in het lichaam zitten, zitten er ook die herinneringen in het lichaam.

Vanuit de TaiChi wordt ook geleerd om elke beweging op te slaan in de cellen van het lichaam. Zodat je niet meer hoeft na te denken welke bewegingen uitgevoerd moeten worden. Elke cel heeft een geheugen, en elke cel heeft daardoor ook geheugen. Hierdoor kan je ZONDER denken en gedachten de TaiChi bewegingen uitvoeren.
Juist zonder denken, herinner je juist de bewegingen.

Ook hier geldt weer: De gehele wereld zit in 1 korreltje zand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gevoel word gevormt door dingen die je mee gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gevoel zit overal in je lichaam.
Het besef van het gevoel zit in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn lichaam, mijn brein, mijn ziel, mijn hart, zij veroorzaken allemaal gevoel.soms werken ze samen, soms is het een van deze onderdelen die een extra impuls geeft.
Soms moet ik nog huilen als ik denk aan hoe ik zag dat mijn moeder een ernstig ongeluk kreeg, dat kan komen door de spontane gedachte daaraan, maar ook door buiten te lopen in de felle zon(het gebeurde op een warme zonnige dag), door het zien van een ladder(ze werd weggedragen op een ladder bij gebrek aan brancard), door het ruiken van de geur van ontsmetting/dettol(de reuk rond haar bed).
Mijn gevoel komt tevoorschijn, het zetelt overal, het is er eigenlijk altijd, maar krijgt een extra invulling door een herinnering.
Gelukkig weet je niet alles meer anders zou je gek worden.
Mijn dochter verteld vaak hoe ik haar voor de eerste keer sneeuw liet voelen, ze vergeet het nooit meer zegt ze. De witte wereld om haar heen, de kou van de sneeuw, het geluid dat werd gedempt door de sneeuw.....
Vorige week liet ik mijn kleindochter voor het eerst van haar leventje sneeuw voelen(zie foto).....wie weet wat haar gevoel wordt bij deze ervaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal over je kleindochter, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ohe, druk ik op de min duim, nu weet je waar hij vandaan komt, sorry
Wat prachtig dat je het gevoel als precies hetzelfde ervaart als toen je 3-jaar was !

Ik vind dat een knap staaltje en het getuigt van een tevreden mens, lijkt me.
Sommigen hebben altijd behoefte aan nieuw nieuw nieuw. Ook ik vaak. Ik ben nu op een hele andere manier verliefd dan vroeger (op een nieuwe vriendin) en zelfs als ik in de bergen loop, is het geen herhaling, maar overweldigt t me ter plekke...(...weer zou je zeggen, maar het voelt als zeer nieuw en is niet te vergelijken met de eerste keer).

Dit neemt niet weg dat ik jouw beschrijving geloof en het wonderlijk en prachtig vind te lezen...

Het gevoel zit officieel in je hersenen. Maar het krachtigste voel ik het in mijn buik als ik iets moois of lelijks ervaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol antwoord, dank je.
Als je heel bewust ervaart (emotionele ervaring), wat je als kind met het houten speelgoed gedaan hebt en met de sneeuw (en ik vermoed met nog veel meer andere zaken), leer je het kennen tot op een heel subtiel niveau.
Je lichaam is aan tijd gebonden en ervaart op een grover niveau, tast, proeven, ruiken, zien....

Je ziel daarentegen neemt heel fijne energieën waar, en is daarnaast ook nog op een andere manier aan tijd gebonden dan het lichaam, je kunt als het ware tijdreizen met je ziel, ware het niet dat je ziel in alle tijd tegelijkertijd is.
Deze fijne waarneming is gelijkend op de grove waarneming, neem helderziendheid, helderhorend, heldervoelend, enz.

Wat je overkomt is een tegelijk zijn en twee tijden, je ziet het houten speelgoed. En dat is voldoende om contact te maken met je ziel in toen, voor je lichaam en je denken is het verleden tijd maar voor je ziel niet.
Je hebt het aanknopingspunt nodig om het te herkennen, maar dan kun je (met je denken) naar elke bewuste ervaring van je leven.