We dromen het meest tijdens de REM slaap. Baby's dus ook.
Dromen kunnen uit enorm veel verschillende zaken bestaan,zoals kleuren, vormen etc.
Waarschijnlijk dromen bab's over zaken die ze overdag hebben meegemaakt, tijdens dromen verwerk je veel wat er overdag is gebeurd.
Wij denken dat baby's niet veel meemaken maar iedere keer andere gezichten boven de wieg of andere armen om je heen , zijn ook indrukken die verwerkt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (9)

Of baby's dromen is natuurlijk heel moeilijk vast te stellen omdat het kind niet zelf kan aangeven gedroomd te hebben. Maar veel ouders zullen aangeven toch wel aanwijzingen -zoals verdriet of paniek bij het wakker worden of praten in de slaap- te zien dat hun kind droomt. Sommige deskundigen zijn van mening dat baby's wel dromen, maar niet in de vorm van symbolische verhalen. Meer in de vorm van basisbehoeften zoals warmte, drinken, knuffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet,als je(nog) niet in staat bent tot denken en ik vermoed dat ze dat nog niet doen kan je ook geen dromen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Dr. Charles P. Pollak, directeur van het Center for Sleep Medicine in het NewYork-Presbyterian/Weill Cornell ziekenhuis wel! Zie de Q&A van de New York Times (bron 1).

Over de vraag waarover ze dromen, zegt hij dat we dat slechts kunnen gokken "[it] is like asking whether your pet dog or cat is dreaming, because they can't communicate, and you can't ask. We presume that infants dream infantile things, but we don't really know what it is that they dream."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, net als alle zoogdieren dromen ook baby's. We weten natuurlijk niet WAT ze dromen, omdat ze het niet kunnen navertellen en we er ook nog geen opnamen van kunnen maken, maar bij slapende baby's is dezelfde hersenactiviteit waar te nemen als bij oudere kinderen en volwassenen die dromen. In de remslaap worden de hersenen 'gebruikt' om ervaringen van de dag te verwerken. Dat zal dus geheel in lijn met de ervaringen en gevoelens van de indrukken die het kind overdag krijgt zijn. Mensen dromen namelijk met de 'zintuigen' en de kennis die ze overdag ook hebben ; in hun eigen taal, blinden niet met beeld, doven niet met geluid. Ook van dieren weten we dat ze dromen, maar ook bij hen weten we niet precies wat die dromen inhouden.
Als je goed naar een slapende baby kijkt, kun je ook af en toe gewoon zien dat ze liggen te dromen, aan een gezichtsuitdrukking, maar ook de beweging van de ogen tijdens de remslaap is goed waar te nemen.

Sterker nog ,baby's dromen in de baarmoeder al ; te vroeg geboren baby's hebben ook periodes van remslaap. Vermoedelijk begint het dromen vanaf en bepaald stadium van ontwikkeling van de hersenen bij de foetus, vermoedelijk al vanaf de 28e week, wanneer ze ook langzaam een dag- en nachtritme beginnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, babys dromen ook.

Dromen is o.a. het verwerken van de indrukken die je overdag hebt opgedaan. Dit is dus ook waar baby's, op hun niveau, over dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ze dromen over de toekomst van hun zelf.

Toegevoegd na 39 minuten:
maybe. Wrom nou -2 ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baby`s zullen zeer waarschijnlijk ook dromen. ze doen juist heel veel ervaring op dagelijks, en daar dromen ze dan weer over. maar natuurlijk op een heel ander niveau dan volwassenen en grotere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook baby's dromen.
Wat ze dromen?
Later als ik groot ben dan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/baby-eerste-dagen-nauwelijks-waarnemen.21206