waar komt interesses vandaan?

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik ineens interesse in taal. Daarvoor heb ik nooit echt interesse gehad en haatte ik het zelfs (om het te leren dan). Nu merk ik sinds de laatste maanden dan ik graag een paar talen wil leren. Mijn doel is dan ook om een polyglot te worden. Met mijn moedertaal het Nederlands merk ik juist dat ik deze wil perfectioneren. Als mensen fouten maken zoals ''me fiets'' of ''ik vindt'' dan gaan mijn haren al overeind staan. Ik ben zelf ook niet perfect in de Nederlandse taal maar uiteraard wil ik alle d`s en t`s correct gebruiken en wil ik alle spellingregels kennen en zal ik er alles aan doen om dit te perfectioneren.

Door deze interesse pik ik talen veel sneller op heb ik het idee.

Maar toen bedacht ik waar kan deze interesse of andere interesses vandaan kunnen komen? Hoe kan het komen dat ik dit zomaar interessant vind?
En kan het kloppen dat door mijn fascinatie van talen en mijn doel om een polyglot te worden, ik talen sneller oppik?

Toegevoegd na 44 minuten:
Typefout in de titel had het gezien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het is de normale functie van de hersenen, dat die dingen die we niet interessant of belangrijk vinden, negeert/uitfiltert.
Je leert dus inderdaad iets veel sneller als je ergens interesse voor hebt, i.e. als je ergens open voor staat. Hoe groter de interesse, hoe makkelijker je de informatie "opzuigt".

Waar een interesse door ontstaat, kan verschillen. Voor veel mensen ontstaat een interesse wanneer ze merken dat ze ergens goed in zijn. Het is een prettig gevoel om ergens goed in te zijn, en dus stellen velen zich daar vervolgens makkelijker open voor om er meer over te leren.
Voor anderen is het juist de "uitdaging" van het onbekende, iets wat ze juist nog niet kunnen, en gaan er daarom een interesse in stellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk als ik je verhaal zo lees heb jij jezelf een doel gesteld en heeft dit dus de interesse aangewakkerd. Ik denk dat interesses nooit helemaal te verklaren zijn het hoe en waarom dan. Zelf ben ik ook een enorme perfectionist en ben er sinds kort achter dat ik wss last heb van ADD een van de dingen waar ADD'ers gekenmerkt door worden is de hyperfocus, iets wat de interesse heeft gewekt bij me daar kan ik helemaal in opgaan. Daarnaast ben ik ook iemand die zeer snel dingen oppikt en me heel snel dingen eigen kan maken die mijn interesse hebben. En ik heb ook zeer vaak de neiging de spelfouten te zien in de tekst en irriteer me daar vaak ook mateloos aan maar gelukkig kan ik dat los laten :)

Daarnaast is het ook allemaal afhankelijk van wat voor persoon jezelf bent natuurlijk, persoonlijk denk ik dat perfectionisme in mijn geval voortkomt uit een bepaalde soort onzekerheid en ik daarom juist alles perfect wil doen.