Is er een verklaring voor het feit dat ik voor moeilijke proefwerken 9 haal en voor so's slechts 6?

Voor hele zware proefwerken, die zwaarder zijn dan examens haal ik vaak een 9, heb ik dan een so waar ik best goed voor leer haal ik een 6.
Is hier een verklaring voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Meestal is een proefwerk over stof die wat langer kan beklijven, waar je al meer mee gedaan hebt en zelfs vaak ook al een so over hebt gehad. Blijkbaar leer jij beter als je het over een langere tijd verdeeld dan dat je kort voor een so pas begint te leren. Verder kan het zo zijn dat de docent de so's zwaarder becijfert dan het proefwerk ;-) Ik zou het eens aan de docent vragen!

Het zou aan je motivatie kunnen liggen. Voor het "echte werk" ben je meer gemotiveerd en doe je meer je best. Dit zou een verklaring kunnen zijn. Ga bij jezelf na of dit ook het geval is.

ik denk niet dat het zozeer bij motivatie ligt: ik denk dat het ligt aan dat je bij so's 5 vragen krijgt en bij pw een stuk of 30. dus als je bijv 1 deel van de te leren stof moeilijk vindt haal je bij een so's al gauw met wat ongeluk een 5-6 en bij een pw is het slechts 1 klein onderdeel en haal je een 9

Een paar dingen die me zo te binnen schieten: -Manier van vragen. SO's zitten anders in elkaar dan proefwerken, en misschien ligt de manier van vragen van de laatste je beter. Sommige mensen zijn erg slecht in meerkeuzevragen of juist erg goed, dus het soort vragen kan een enorm verschil maken. -Positieve faalangst: je bent meer gespannen voor een proefwerk, en scoort daardoor beter. Faalangst kan zowel negatief als positief uitwerken, bij jou zou het dan vooral positief zijn. -Je leergedrag. Misschien neem je voor een proefwerk meer tijd om te leren, juist omdat die moeilijker zijn? -Je motivatie: bewust of onbewust neem je de SO's wat minder serieus, en daardoor scoor je lager. Misschien neem je bijvoorbeeld bij SO's niet de tijd om je antwoorden nog eens rustig door te lezen, en doe je dat bij proefwerken wel. Of motiveer je je antwoorden beter bij een proefwerk, omdat je er dan gewoon meer "voor gaat". -De factor tijd. Proefwerken gaan vaak over een langere periode, en SO's over stof die korter geleden is behandeld. Misschien onthoud jij dingen beter als je er wat langer over hebt kunnen nadenken. -Inzicht, of de neiging om meer naar het grotere geheel te kijken. Verwant aan de vorige mogelijkheid: sommige mensen leren meer in brokjes, stapje voor stapje. Andere mensen willen het liefst eerst alle belangrijke informatie hebben, om daarna alle details en tussenstappen in te gaan vullen. Als jij meer leert vanuit kijken naar het geheel, heb je wat minder aan al die kleine stapjes, en misschien snáp je die zelfs pas goed als je aan het einde van een hoofdstuk al die kleine stapjes hebt doorlopen en een overzicht hebt over het geheel van de stof. -Hertest-effect: als je eenmaal een paar keer een SO hebt gehad over het onderwerp, ben je minder zenuwachtig, of heb je beter door hoe de manier van vragen is, zodat je een tweede toets over hetzelfde onderwerp beter maakt. Zo werken de SO's bij jou als oefenproefwerk, en maak je het uiteindelijke proefwerk beter. Als de manier van vragen heel anders is, kan het dat laatste niet echt zijn, maar wel weer het eerste. Waarschijnlijk is het een combinatie van dingen, en ook dingen waar ik zo één twee drie niet aan denk. Dat, of je moet de vragen van de proefwerken online kunnen vinden en van SO's niet, of je zit tijdens proefwerken naast iemand die veel slimmer is dan degene waar je tijdens de SO's naast zit, maar ik ga er vanuit dat dit een serieuze vraag is, dus dat je dat niet bedoelt ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100