Is er een verklaring voor het feit dat ik voor moeilijke proefwerken 9 haal en voor so's slechts 6?

Voor hele zware proefwerken, die zwaarder zijn dan examens haal ik vaak een 9, heb ik dan een so waar ik best goed voor leer haal ik een 6.
Is hier een verklaring voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou aan je motivatie kunnen liggen. Voor het "echte werk" ben je meer gemotiveerd en doe je meer je best. Dit zou een verklaring kunnen zijn. Ga bij jezelf na of dit ook het geval is.

ik denk niet dat het zozeer bij motivatie ligt: ik denk dat het ligt aan dat je bij so's 5 vragen krijgt en bij pw een stuk of 30. dus als je bijv 1 deel van de te leren stof moeilijk vindt haal je bij een so's al gauw met wat ongeluk een 5-6 en bij een pw is het slechts 1 klein onderdeel en haal je een 9

Het kan zijn (maar dat hoeft dus niet) dat je gemakkelijke vragen moeilijker vindt omdat de moeilijkere vragen beter aansluiten op jouw denkniveau. Zo is het een bekend verschijnsel dat slimme mensen teveel achter gemakkelijke vragen kunnen gaan zoeken (zo simpel kan het toch niet zijn, zou je dan kunnen denken). Ook zijn vragen soms niet eenduidig, je kunt je dan afvragen , hoe wordt deze vraag bedoeld. Deze en andere facetten kunnen er toe leiden dat je meer moeite hebt met gemakkelijke vragen dan met moeilijke. Je staat daar overigens niet alleen in, veel mensen de een helder verstand hebben worden hier wel eens door geplaagd, omdat voor hen de bedoeling van de vraag lang niet zo vanzelfsprekend is als voor mensen die niet verder zoeken maar de vraag "gewoon" beantwoorden. Het heeft dan dus te maken met de wijzen en diepte waarin je denkt, denk ik. Daarmee wil ik GEEN afbreuk doen aan wat de andere antwoorden weergeven, zoals concentratie en uitdaging die een moeilijke vraag vergt en veroorzaakt. helaas moet ik eerlijk zeggen dat het stellen van een eenduidige vraag haast nog moeilijker is dan het geven van een eenduidig antwoord. Op grond van mijn antwoord wil ik je dan ook aanraden de vraag goed te lezen en soms te accepteren dat het antwoord daarop soms ontstellend eenvoudig is. Laatst kreeg ik een SO onder mijn neus waarbij het antwoord van de vorige vraag beschreven stond in de volgende vraag (HAVO 5) zodat je door goed eerst alles te lezen zonder verdere kennis de SO met een zeer ruime voldoende zou kunnen maken. Soms is het gewoon niet moeilijker en mag je het jezelf gemakkelijk maken. Zorg er wel voor dat je goed voorbereid bent, gebrek aan zelfvertrouwen(doordat je niet goed geleerd hebt) kost vaak heel veel punten!!!!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100