Bestaat luiheid eigenlijk wel?

Misschien komen de mensen die lui zijn alleen zo over, maar zijn ze eigenlijk bang om te falen. Misschien is er gewoon een reden waarom iemand iets niet doet wat geen luiheid is. Zou dat kunnen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kan natuurlijk ergens geen zin in hebben, maar daar zit natuurlijk ook weer een reden achter denk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

definitie van luiheid = 'Afkerigheid van inspanning' Dat zegt niets over de oorzaak alleen over het verschijnsel. Je kunt dus lui zijn (afkerig van inspanning). Tegelijkertijd kun je daar heel goede redenen en en oorzaken voor hebben en aanwijzen. (als je ziek bent bijvoorbeeld) luiheid heeft inderdaad wel een negatieve bijklank. Misschien zou dat het niet altijd moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

ken je het "geen zin in", als ik dat zeg dan meen ik dat ook :)
ja ik ben ook redelijk lui kun je zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles is zoals het lijkt in het leven. Mensen zijn soms een ster om dingen te maskeren, door te veinzen.
Je hebt gelijk dat er een hoop faalangst is, en ook dat mensen niet graag buiten de groep vallen.
Dus doen ze zich vaker anders voor, om hun innerlijk te beschermen.
Luiheid kan ook zo"n mechanisme zijn, om de faalangst te verbloemen.
Goed opgemerkt overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze geen motivatie hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid is een oordeel. Heel veel gedragingen kunnen door mensen als luiheid bestempeld worden, zoals, traagheid, ongemotiveerdheid, passiviteit, zwakte, onkunde, etc. Echte luiheid is in je hangmat liggen en je drankjes laten brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid is de grootste vijand van de mensheid..
Bestaat dus wel.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring dat luiheid bestaat. Bij andere mensen kan je niet altijd zien wat erachter zit, van jezelf weet je dat wel, en kan ik zeggen: ja, soms ben ik gewoon lui.
Maar niet alles dat overkomt als luiheid, is ook luiheid, dat is waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid bestaat wel degelijk."Luiheid" en "geen zin"gaan hand in hand, maar zijn niet hetzelfde. Ikzelf heb vaak moeite met naar bed gaan bijvoorbeeld. Het is niet dat ik geen zin heb om naar bed te gaan, maar ik ben er soms te lui voor. Als het dan hier naast me stond, zou ik er zo inkruipen, maar nu ga ik vaak pas als ik hier wakker word.
14 jaar geleden
Luiheid bestaat, er zijn mensen die het liefst helemaal niks doen.
Maar wat meer voorkomt is 'zin-in-iets-anders-dan-werk'. Ik ga bijvoorbeeld liever een heel eind wandelen dan mijn huis stofzuigen. Ik ben dus niet lui wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid bestaat niet : het is een permanente vorm van opperste concentratie op het welzijn te optimaliseren.Annderen hebben dit woord uitgevonden uit jaloezie en verschuilen zich achter deze permanente vorm van bezigheidsterapie, ook werken genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik weet niet wat luiheid is, ik werk me te pletter.
Ik was tot half 9 vanavond nog gras aan het maaien, maar ik ken mensen die de hele dag helemaal niks doen behalve roddelen en tv. kijken, dat vind ik luie mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid is het beste excuus om je niet over te geven aan onzinnig dingen als ambitie.

Luiheid is onze drang terug naar het paradijs. De één doet het via de duizenden vermoeiende pozes van de Kama Sutra, de ander kiest ervoor om gewoon op zijn bank te hangen.
Maar we zijn slecht gebouwd op luiheid. Onze maatschappij heeft het eigenlijk volledig uitgebannen. In al die dingen die ons het leven gemakkelijk moeten maken, is er nog niets uitgevonden dat gewoon zegt dat je niets moet doen en achterover hangen en naar het plafond staren. Nee, in al die vrijheid die het kapitalisme ons biedt, is het bijna verboden om niets te doen. Er is altijd wel wat te doen in de buurt en we doen ons best om onze agenda zo vol mogelijk te plannen met korte termijn bezoekjes, en lange termijn ambities.

Jawel, luiheid is volledig uitgebannen in onze maatschappij, en het wordt ook zeker niet geaccepteerd. Werken zul je, sporten, computeren, spelen, fietsen, wandelen, vakantie vieren, zuipen, stoned worden.
We zijn al zover van onze oorspronkelijke luiheid dat we ons doodongelukkig voelen als we even niets te doen hebben.
Van alles wordt een efficiëntieschema gemaakt. Kleuter op je vierde, leren schrijven op je zesde, op je twaalfde naar de middelbare school, en vergeet niet de sport en de muziekles, studeren in vier jaar, werken tot je 65ste en dan hopen dat je nog tijd hebt om rustig dood te gaan, want meestal doe je dat als je ineens onwel wordt van al die rust tijdens je pensioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
luiheid kan verward worden met moeheid wat tegenwoordig wel een volksziekte lijkt, dat is ook niet zo raar als je ziet wat voor leven we in het algemeen hebben

ook kan er een andere ziekte aan ten grondslag liggen terwijl de buitenwereld iemand beoordeelt als gezond omdat die er goed uitziet

de echt luie mensen die het liefs lui zijn terwijl ze kerngezond zijn en toch niets ondernemen en waar niets inzit bestaan wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid is je verheugen in het werk zien en het niet doen.bijvoorbeeld:Ik ik moet nog schoonmaken,de hond uitlaten en in de douche,maar dat ga ik niet doen,ik ben liever lui.

Dus ewust iets niet doen om maar lui te kunnen zijn.