waarom willen mensen iets tastbaars? zoals een echte boek ipv en e-book, wat is de psychologie hier achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ikzelf geeft de voorkeur aan een echt boek ipv een eboek omdat ik het kan lezen waar ik wil, niet afhankelijk ben van een monitor, echte bladzijden mij beter bevallen dan een pagina die je moet scrollen. Een monitor of mobiel apparaat brengt altijd beperkingen met zich mee terwijl ik een boek gewend ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als reactie op mezelf :-) e-books zijn wel goedkoper, mensen geven graag minder uit als het kan.. dat kan een van de psychologische redenen zijn om wel een ebook te nemen.
Nostalgie speelt mee.Niet willen meegaan met de technologie omdat het verleden vertrowder voelt is vaak een reden.Een computer kan veel simuleren maar het zal altijd ''minder'' en onechter voielen dan het echte.En dat is zo met boeken,chatten,daten,schrijven etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is allemaal een kwestie van wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt van boeken houdt wil je het kunnen voelen, bekijken. Een boek kan ook lekker ruiken. Het is een bepaald gevoel; ik moet er niet aan denken om een e-boek te lezen. Ik geef zelf ook de voorkeur aan pen en papier, vind het leuker om iemand een kaart te sturen dan b.v. een e-mail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lezen van een boek bespaart je de kosten van stroom van de computer, die je dan uit kunt laten.

En verder zit een comfortabele luie stoel vaak lekkerder dan een bureaustoel. Dus lekker ontspannen met een boek in de stoel kan prettiger zijn dan gespannen naar een monitor te zitten kijken, waarvan wellicht ook nog vervelende straling af komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat voorbeeld is nou niet bepaald het juiste,aangezien een e-book nog erg nieuw is en nog niet is ingeburgerd. Maar over het algemeen is het wel mijn idee,dat mensen idd liever iets tastbaars in handen hebben,dan iets virtueels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die ik spreek, hebben liever een e-book, dan een papieren boek, maar de voorwaarden van een e-boek of een e-reader zijn zodanig, dat niemand van mijn vrienden EUR 100 zou willen betalen voor een van een vrachtwagen gevallen Ipad.
Ik heb zelf al vele e-boeken in mijn bezit, o.a. van O'reilly, die wel een faire e-boek politiek hanteert.