Wat is de reden waarom iemand je direct niet feedback geeft maar 2 dagen later aan het uitzendbureau laat weten dat ze niet te spreken over je is?

Ik kreeg vandaag een telefoontje dat iemand waarbij ik werkte niet te spreken over mij was.

Zo zou ik vaag zijn, geen initiatief tonen, geen vragen stellen etc.

Nu ligt het werk mij ook niet helemaal, ik vind het leuk om mensen te begeleiden maar dit was meer verzorgend.

Heb aan het begin van de dienst ook laten doorschemeren dat ik niet dol was op ADL taken (algemene dagelijkse levensverrichtingen) en dat ik doorgaans meer van begeleiden houdt zonder verzorgende taken.

Desondanks had ik alle taken uitgevoerd, had geen vragen en neem standaard een beetje een aftastende houding aan bij mensen omdat ik niet wil domineren en hun ruimte wil respecteren. Dat is mijn basishouding en mijn manier van werken wat altijd zeer gewaardeerd wordt op verschillende locaties.

Na afloop van de dienst schoot wel door mijn hoofd de gedachte: ik ben blij dat deze vrouw mijn stagebegeleider niet was want bij zo iemand zou ik niet slagen.

Toch had ik het idee dat ik goed gewerkt had zo had ik veel huishoudelijke taken gedaan op de woongroep, heb mensen geschoren en hun tanden gepoetst etc etc.

En dan krijg je 2 dagen later te horen dat iemand helemaal niet over je te spreken is. Ik had niet echt een goed gevoel bij deze vrouw maar merkte echt niets aan haar. Ze gaf mij geen kritiek en geen feedback en deed redelijk sociaal.

Hoe kan het dat zo iemand later pas besluit al zijn onvrede te uiten terwijl diegene tegen mij niets aan feedback, kritiek heeft gegeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel vervelend, ik heb zelf ook ADL taken in de verzorging gedaan en heb eigenlijk een beetje dezelfde houding als jij. Ik doe wat ik zelf ook prettig zou vinden. En op zich is er niks mis met een verzorger die wat terughoudend is.
Ik zou toch nog even na gaan vragen wat het dan precies is "Waar ze niet over te spreken waren"
Ik denk namelijk dat het iets anders is waar ze misschien later "achter zijn gekomen" en waar jij helemaal niets van af weet.
Wat voor kan komen is dat patienten/bewoners (omdat ze meestal al wat ouder zijn) hun spullen niet terug kunnen vinden of vergeten zijn waar ze iets neergelegd hebben.
Ze kunnen dan schuld geven aan de verzorger of denken dat de verzorgster het gestolen heeft. Als ze zo eenmaal denken kunnen ze je van nog veel meer beschuldigen en valse klachten doorgeven.
Het klinkt erg ver gezocht, maar het gebeurt echt regelmatig! Zeker bij mensen die beginnend dementerend zijn.
Ik vind zulk kritiek in iedergeval buitengewoon belachelijk als iemand gewoon alle taken heeft uitgevoerd, ondanks dat deze zich niet op z'n gemak voelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vertelt er niet bij of die persoon er continu bij is geweest terwijl jij de ADLtaken hebt verricht. Maar ik ga er van uit dat dat niet het geval is, en dan is het waarschijnlijk dat er achteraf gevraagd is aan de mensen die je hebt verzorgd hoe die het vonden. Daar is dan een samenvatting van gemaakt en dat is naar het uitzendbureau gestuurd.

Toegevoegd na 7 minuten:
n.a.v. je reactie:

Ze voelde gewoon aan dat het niet klikte, het werk paste niet bij jou, en bij jullie onderling klikte het ook niet. Dus heeft ze dat achteraf gemeld, omdat ze geen zin had om dit direct met jou door te spreken. Sommigen kunnen en willen dat wel, sommigen niet.
12 jaar geleden
Tja, je kunt je afvragen, waarom? Mijn antwoord zal zijn, deze vrouw handelt zo omdat ze zo handelt. Nothing more, nothing less. Het heeft niks met jou te maken.

Mijns inziens heeft het daarom weinig zin om je dit af te vragen het is nu eenmaal gebeurd.
Wat je wel kunt doen, is je gevoel uiten naar het uitzendbueau zonder het slachtoffer te spelen. Je insteek zoals je in je vraag beschreven is prima. Omdat het -denk ik- voor jou belangrijk is bevestigd te krijgen dat het uitzendbureau nog steeds positief over je is, zal je doel van het gesprek kunnen zijn: dit was niet mijn werk, mijn hart gaat sneller kloppen bij . Ik zou het fijn vinden als ik zoiets kan doen.

Bij een volgende job zou je in het vervolg feedback kunnen vragen. Dit kun je van te voren al melden, bijv: voor mijn eigen functioneren en leerproces hoor ik graag aan het einde van de dag/ week wat je van mijn functioneren vind.

Succes met je volgende job!