Wanneer je een dissociatieve stoornis(DIS) hebt, weet je zelf dan ook dat je meerdere persoonlijkheden hebt?

Dissociatieve stoornis(DIS)= meerdere persoonlijheden stoornis. Wat ik mij afvraag is of je zelf weet dat je veranderd van persoonlijkheid en of je zelf wel weet dat je dat doet, wanneer je dit hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het filmpje er bij gezet om aan te geven wat ik precies bedoel, gezien het feit hier nogal vaak verwarring over is. Mensen gooien het vaak door elkaar met schizofrenie, wat een heel andere aandoening is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Even voor de duidelijkheid: een dissociatieve stoornis is wat anders dan een dissociatieve identiteitsstoornis (DIS).

Je hebt DIS in gradaties. In veel gevallen weet iemand niet dat hij/zij van persoonlijkheid verandert. De betreffende alter weet wel wat hij/zij doet, maar de andere alters zijn hier niet van op de hoogte.
Je hebt ook vormen van DIS waarbij een "hoofdalter" wel ziet wat er gebeurt, maar er moeilijk controle over kan uitoefenen. De gevoelens en het gedrag van de deelalter voeren dan de boventoon.

Wikipedia:
Dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) (in de ICD-terminologie: meervoudigepersoonlijkheidsstoornis) of multipele persoonlijkheidsstoornis (MPS) is een psychische aandoening waarbij iemand afwisselend twee (of meer) van elkaar te onderscheiden persoonlijkheidstoestanden kan aannemen. Ten minste twee van deze persoonlijkheden nemen regelmatig het gedrag volledig over. Vaak heeft de patiënt ‘gaten in het geheugen’ die niet door vergeetachtigheid te verklaren zijn. Vaak weet de oorspronkelijke persoonlijkheid niets van de andere persoonlijkheden (ook wel alter ego’s, alters of binnenmensen genoemd). De andere persoonlijkheden weten soms wel af van de oorspronkelijke identiteit en van elkaar. De alternatieve persoonlijkheden zijn in die zin volledig, dat ze een eigen karakter en verleden hebben en soms ook andere uiterlijke kenmerken (een ander stem- en taalgebruik). De alterego’s kunnen allemaal een eigen naam hebben, maar het hoeft niet per se. Sommige mensen met DIS hebben geen namen voor hun alterego’s, maar toch zijn het andere persoonlijkheden.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
http://www.proud2bme.nl/De_psychologie_van.../Nooit_alleen:_Dissociatieve_Identiteitsstoornis Ik kan het waarheidsgehalte van het verhaal niet beoordelen, maar de schrijfster van het artikel, Scarlet Hemkes schijnt het wel te weten.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor de link!
Gek genoeg werkte deze niet via GV, als ik googelde op "Nooit alleen: Dissociatieve Identiteitsstoornis" kwam ik er wel op terecht.
(Ikzelf geef ook vaak een + en vergeet 'm daarna te geven :-) )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er was een "stoornis"
daarom schrijf ik altijd dat ik een plus geef ;)
SimonV
9 jaar geleden
lol :-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, ik zie het de link neemt de bron niet over. Zet ik de hele link in een Word document dan werkt Ctrl - handje = klikken voor de koppeling wel.