Waarom mag je partner alleen van jou houden?

Veel mensen willen de liefde van hun partner alleen voor zichzelf. Hierbij doel ik enkel op de "verliefde liefde", dus niet op de liefde voor bijvoorbeeld familie.

Waarom is dat? Waarom mag je partner niet verliefd zijn (en dit zowel in woorden als in fysieke handelingen uiten) op een ander, al weet je zeker dat hij je niet zal verlaten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat dat komt omdat we al zoveel in het leven moeten delen. De rest van je leven delen met één iemand is al moeilijk genoeg, laat staan met een derde wiel aan de wagen.

Ik kan mijn partner niet verbieden verliefd te worden op een ander. Dat is iets wat je overkomt. En al zou het kunnen, ik zou het niet eens willen. Mijn partner is vrij om te gaan. Zou het om een bevlieging gaan dan zou ik het kunnen accepteren. Echter krijgt deze liefde een diepere dimensie dan zal ik hem wel de keus geven om te kiezen tussen die ander of mij.

Wij hebben ook niet de afspraak gemaakt om niet intiem met een ander te mogen zijn, hier zijn we allebei vrij in. Echter, mijn partner heeft wel aangegeven dat als ik intiem wordt met iemand anders hij dat niet kan accepteren en dan ook niet meer met mij verder zou willen. Als ik met iemand anders intiem wordt dan is dat een keuze die ik op dat moment maak en dan weet ik dat dat het einde van mijn relatie zou betekenen. Naar hem toe heb ik aangegeven dat als hij één keer intiem wordt met een ander dat dat voor mij niet per definitie het einde van de relatie hoeft te betekenen. Wat dat betreft denk ik ook wat anders over monogamie. Het enige wat wij hebben afgesproken en de enige regel is eerlijkheid en respect.

Ik denk dat het je nog zou verbazen hoeveel mensen er zijn die niet zoveel moeite hebben als hun partner intiem is met een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik kan niet zo goed delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ga je toch lekker een potje vermenigvuldigen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de zin van: delen
Uitspraak: ˈdelə(n) (deelde, heeft gedeeld) Werkwoord 1 ieder een deel geven. Synoniem: verdelen `een taart delen` 2 een mening of gevoel delen (= dezelfde mening of hetzelfde gevoel hebben) `Ik deel je mening, ik ben het met je eens.` `Alle onderzoekers ...
gevonden op http://www.woorden.org/woord/delen Delen
Zie scheuren.
Gevonden op http://www.houtwal.be/vakjargon/_vaktaal delen
[regelmatig werkwoord]• het in stukken splitsen
vb:ik deel de koek in twee stukken
synoniemen: verdelen omslaan • iedereen er iets van geven
vb:zij moesten de zak snoep met elkaar delen
• in de winst delen [er ook een deel van krijgen]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zielig als je niet kunt delen!
mijn partner mag wel van een ander houden en mag me ook verlaten. Niets duurt eeuwig in dit leven, dus een relatie ook niet.
Trouwens dit is een chatvraag, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja haha. ik had een vraag die erop lijkt en die werd verwijderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg relaties voor eeuwig hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
here we go again. Vrouwen denken dat het voor eeuwig is mannen niet. Ook al zou het voor altijd zijn, dan weet je de reden nog niet. Het kan wel zo zijn dat ze bij elkaar blijven vanwege het geld, vanwege de familie, vanwege de kinderen, maar niet uit liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer voor jou nico,dat je dat gevoel niet kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
colinda, haha dat gevoel heb ik al 5 keer gehad in mijn leven, dat is veel beter dan 1 keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
raar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rare reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken legio stellen waarbij de relatie al heel lang goed is. Mijn ouders zijn al 35 jaar getrouwd en je kunt aan alles merken dat ze nog stapelgek op elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefd worden is alleen maar een chemisch proces van de natuur om ervoor te zorgen dat een soort gaat paren en zich voort gaat planten. Zonder aantrekkingskracht geen voortplanting.
Het feit dat mensen bij elkaar blijven is meer vanuit rationele gedachten, dan vanuit verliefdheid.
Als de zo romantisch voorgestelde liefde voor eeuwig zou zijn dan zou in theorie iedereen maar met één iemand kunnen koppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja precies, in de natuur duurt een verliefdheid ook maar 3 jaar. Het heeft helemaal geen nut om bij 1 persoon te blijven, dan kan je je zaad niet verspreiden. Dat voor altijd met 1 persoon komt ook door onze maatschappij en door christelijke normen en waarden.
Ik ben liever exclusief las het op liefde en relaties aankomt.
Ik hou niet van veelwijverij, als IK een van die vele wijven ben tenminste. Is dus gewoon een kwestie van egoïsme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wederom onwetendheid... Iedereen mag van mij houden van mijn partner en van mijn partner mag ook iedereen houden, sterker nog: mijn partner mag van iedereen houden, net zoals ik dat mag...

Wij laten ons vrij om te houden van wie we willen en andersom... Wat echter wel wat anders is, WAT je met dat houden van doet... Uit ik dat houden van op dezelfde manier als ik dat uit naar mijn eigen partner, dan is dat anders... En dat is ook weer andersom zo...

Waarom is dat dan? Heel eenvoudig omdat we een verbond gesloten hebben om dat alleen en exclusief samen in de relatie te delen, dus als een ander dat gaat uiten in een andere relatie, dan is dat contractbreuk...

Ik ben heel vaak verliefd op anderen, maar dat UIT ik niet in zaken die ik alleen maar met mijn partner zou delen en het is totaal toegestaan door mijn partner en andersom net zo...

Een relatie is geen wederzijdse gevangenis... Als dat wel zo is, dat houdt die relatie niet lang stand, want niemand wil opgesloten zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat jullie hebben getekend met de bruid dat jullie alleen maar voor je zelf moet houden. en van niemand anders, anders gaat het mis toch. Dan is er kan op vreemdgaan enz enz...
Dat is niet goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou jij of je partner niet verliefd op een ander mogen worden?Verliefd zijn is een gevoel,net zoals houden van...en gevoelens kan je niet even uitzetten.Zolang diegene die verlieft is op een ander er niks mee doet,is er niks aan de hand.En als je afspraken maakt wat wel mag en niet mag,en ze houden zich eraan,is er ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rare opvatting zeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel maar wij kunnen wel delen!
Ik wil niet moeten concureren met een ander. Hij heeft voor mij gekozen en dat heeft als consequentie dat dat ik de enige voor hem ben, ik wil op hem kunnen rekenen. Maar dat geldt ook andersom. Ik wil een gelijke van hem zijn en hij van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis hiervoor is evolutionair. Je wilt dat jouw kinderen het beste, het sterkste zijn (meer kans op overleven) en je zoekt dus ook de beste en in jouw ogen sterkste partner uit. Je wilt als man zijnde niet dat jouw vrouw wordt bevrucht door in jouw ogen 'zwakker' zaad. En als vrouw zijnde wil je niet dat jouw man ook met andere vrouwen paart, omdat hij dan de aandacht voor jou en je kind verliest (man = bron van bescherming en voedsel).

Da's allemaal heel lang geleden, maar een deel van de jaloezie die wij vandaag de dag voelen komt hier uit.

Tegenwoordig speelt bovenstaande minder. Bedenk dat de sociale context (christelijke waarden en normen) de afgelopen decennia (zeg maar vanaf eind 19e eeuw) een grote rol heeft gespeeld. Een man was de heer des huizes, een vrouw ondergeschikt. Nóg (openlijk) een partner erbij was taboe. Tegenwoordig zie je heel voorzichtig een kleine verschuiving en komt er steeds meer belangstelling voor polyamorie (het liefhebben van meerdere partners). Géén polygamie trouwens (getrouwd zijn met meerdere partners).

Tja, en of dit werkt in een relatie - en hoe je hier mee om moet gaan - dat is een uitdagende reis. Té uitdagend denk ik voor de meeste mensen, vandaar dat veel mensen maar niet aan dit avontuur beginnen. De jaloezie en de daarmee gepaard gaande gevoelens (angst, onzekerheid, twijfel, achterdocht, etc.) zijn voor de meeste mensen een brug te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij, in elk geval het grootste gros (helaas, nog) niet in staat zijn om onvoorwaardelijk lief te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben een diep verlangen om de 'eerste' te zijn. Allemaal om eigenwaarde te behouden.
het gaat allemaal om eigenwaarde = EGO-waarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie een 'open relatie' wil,
die zal dáár geen problemen mee hebben;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_relatie

Wie een 'monogame relatie' wil,
die wil de 'verliefde liefde',
van 'die ene persoon', voor zichzelf hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monogamie

Ik vind 'het ene' niet beter dan 'het andere';

het is maar net,
wat men binnen in de relatie afspreekt.

En áls twee mensen met elkaar afspreken,
om de 'verliefde liefde' (zoals jij dat noemt)
slechts voor elkaar te willen behouden,
dan is dát de afspraa;.

dáárom mogen die twee mensen,
vanwege hun 'zelfgemaakte keuze/ afspraak',
slechts van elkaar houden...

Toegevoegd na 4 minuten:
Anders is er namelijk sprake van Polygamie...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygamie