Met welke therapievorm kan ik leren om beter met HSP-eigenschappen om te gaan?

Worden daar ook workshops voor gegevens en hoe kan ik die eventueel vinden?
Ik zoek momenteel naar iets of iemand die me hiermee kan begeleiden. In de regio van Amsterdam tot Hoorn (streek waterland).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je wel zeker dat het HSP (eigenschappen) betreft en niet je verleden meespeelt? ieder mens is gevoelig en kan extreem reageren op prikkels (zie eerdere reacties bij je andere vragen over dit onderwerp) je huisarts kan je zeer waarschijnlijk meer info geven, dus vraag het aan hem/haar waar je terecht kan voor meer info en mogelijk hulp kan krijgen hierbij. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met je Euc, er kunnen vele andere zaken (mee)spelen.
Ook een psycholoog kan kijken of het HSP is, er is alleen (nog?) geen officiële diagnose mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
officieel hoeft het ook niet toch? ;-)
als je maar weet en het ook door een onderlegd persoon is beaamt dat het idd HSP betreft. voor jezelf is dat niet uit te dokteren denk ik. als de oorzaak voor gevoeligheid (welke persoon is nu niet overgevoelig op zijn tijd) biologisch zijn bepaald, en dus iet op een andere manier zijn op te lossen zal je hele andere handvatten krijgen en de juiste actie ondernemen om hiermee om te gaan/aan te werken dan wanneer de oorzaak ergens anders op gestoeld is. en dit kan werkelijk van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook een beetje klaar met psychologen. Heb er slechte ervaringen mee. Had meer het gevoel alsof ik hun aan het helpen ben dan zij mij:-)
Zoek het meer in coaches en ervaringsdeskundigen die er een klein praktijkje aan hebben overgehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beschouw mezelf toch wel als HSP hoor.
Ik werk op een helpdesk en heb vele mensen aan de lijn. Maar als de ander gehaast is, stresst. Dan voel ik dat direct in mijn lijf en slaat mijn hoofd op hol. Dat in de 1e seconde dat ik de telefoon opneem. Nog voordat er iets is uitgesproken. Onmogelijk lijkt me dat dit een persoonlijke pijn uit het verleden is. Iemand die ADHD heeft zal ik met een grote boog uit de weg gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: ik bedoelde, dat een officiele diagnose volgens DSM IV (nog) niet kán. Dat is ook vaak de reden, dat mensen zeggen dat HSP onzin is en DUS niet bestaat.
Maar helemaal met je eens dus, dat het verstandig is dit door een deskundige te laten bekijken. @Gdan: wat jammer, dat je slechte ervaringen hebt!
Waarom mijd je mensen met ADHD?
Ik ben zelf heftig HSP (zijn ook gradaties in) en zoonlief heeft o.a. een vorm van ADHD....daar is prima mee te leven hoor, het vergt alleen wel aanpassing/inzicht van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de ander snel/chaotisch in zijn hoofd is, dan neem ik dat over en gaat het in mijn hoofd ook alle kanten op.
Noem het dan maar niet HSP, maar paranormaal. Mijn gave is dat ik me IN de ander kan plaatsen en precies zijn emoties e.d. kan zien. Zodanig dat het ook in mijn lichaam en hoofd kan ervaren. Maar bij een ADHD-er is dat niet fijn. Als iemand pijn heeft of verdriet, dan kan ik op die manier precies zien wat er aan de hand is, maar ook waar het vandaan komt. Een kracht, maar soms ook niet. Jij hebt misschien een manier gevonden om daar me om te gaan. Ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken wat je schrijft Gdan! Zelfs bij vreemden op straat denk ik soms te weten wat ze mankeren en waar dat zit..... heb het nooit durven verifiëren, staat een beetje vreemd hahahaha.
Het maakt mij ook niet uit hoe het genoemd wordt.... bij mij werden het de woorden "HSP". Prima. Ik ben daarop gaan googelen en kan me in veel vinden, niet in alles. Ik heb wel een soort van manier gevonden voor mezelf om ermee om te gaan, met zoonlief en vele andere zaken, want het was gewoon heel moeilijk voor me.
Ik wist ook niks van HSP af of wat dan ook, het was een openbaring voor me toen ik daarover hoorde en over meer dingen.
Maar: het is een proces, het is echt niet zo, dat ik er klaar mee bent en vrolijk fladderend door het leven ga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ervaar ik HSP anders dan extra gevoelig zijn @ euca. Ik noem het mijn extra gevoelige antennes, ook ik pik de gemoedstoestand van een ander op En die heeft veel invloed op me. Lastig, maar ik heb, juist door te herkennen dat het zo hard bij me binnenkomt, geleerd om mijn antennes in te trekken. Eigenlijk alleen maar door er bewust van te zijn.

Antwoorden (7)

het is mij niet bekend of er een workshop of wat dan ook bestaat voor HPS ers.
Sluit je aan bij een site waar je met 'lotgenoten' kan praten.
Denk dat dat voor jou erg goed zal werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop niet dat daar discussie komen die ik dagelijks in kantine hoor.
"Wat maken die brommers veel herrie he", "ja zeker, ERG is dat he, het zou verboden moeten worden!" Vaak zie je mensen alleen maar over die 'symptomen' praten, maar ik wil voor mezelf bij een kern komen en daar naartoe werken. Ik wil wel met iemand hiermee gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nogmaals de vraag:
weet je wel of het idd HSP is en is dit ook vastgesteld? voor zover dat kan met HSP dan. elk mens is namelijk gevoelig, en dit heeft altijd een oorzaak, maar er zijn talloze oorzaken. sommigen liggen in het verleden, sommige aan een recente ervaring of beleving etc.
dan zou je op een andere manier tot de kern moeten komen aangezien het overgevoelige niet structureel hoeft te zijn. is de oorzaak biologisch bepaald kan je de kern/oorzaak niet beïnvloeden maar moet je er idd mee om leren gaan. m.i. is het dus van belang om zekerheid te krijgen hierin zodat je ook echt de juiste stappen kan gaan ondernemen als andere oorzaken zijn uitgesloten kunnen worden. het is behoorlijk intensief om hiermee aan het werk te gaan is mijn ervaring, maar zeker de moeite waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hebben we niet allemaal een afwijkend gedrag, zonder ons in een bepaald hokje te laten stoppen?
Er is geen mens het zelfde.
Er is geen mens die het zelfde reageert of denkt, of doet.
Is het niet de maatschappij zelf, dat mensen in hokjes plaatst
Hoe ging dit vroeger allemaal dan ?
Men had het over de 'dorpsgek' maar misschien was hij wel autistisch?
Mensen met een eetstoornis, werden ook niet begrepen.
Relschoppers in kroegen die altijd maar weer moesten vechten, waren misschien wel HDADers, of iets anders.
Bestaan er wel normale mensen en wat is dan normaal?
Is het dan zo belangrijk, ons eerst in een hokje te laten plaatsen, om ons daarnaar te laten behandelen, of te beoordelen?
Ik vind het niet belangrijk eerst zeker te moeten weten of je in het hokje HSP past.
Veel belangrijker is het met lotgenoten hierover te kunnen praten, daar is behoefte aan, niet aan het labeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, om met lotgenoten te kunnen praten zal je toch dat labeltje moeten hebben, net als die lotgenoten, anders vind je mekaar toch niet? Ik denk, dat het wel belangrijk is om te weten wat er met iemand aan de hand is, om de juiste hulp te kunnen bieden/krijgen. Dat deze tijd daarom voor velen prettiger is dan vroeger. Al was het alleen maar om het begrip voor jezelf en voor anderen.
En meteen is daar ook een keerzijde aan, namelijk de enorme hoeveelheid labeltjes en de veroordeling van mensen t.o.v. mensen met een label.... Waar m.i. behoefte aan is, is begrip en acceptatie van mensen die anders zijn....en dus acceptatie en begrip voor iedereen, omdat iedereen anders is.
Maar.... dat is een utopie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Wendy, daar heb je wel gelijk in, zonder een labeltje kunnen ze elkaar moeilijk vinden.
Het ontdekken dat een ander ook met jouw problemen tobt, kan al heel veel goed doen bij je zelf.
Wellicht iets op het gebied van intuïtieve ontwikkeling, healing reading.

Er zijn meerdere beroepsopleidingen op dit gebied: een eerste semester van zo'n opleiding - leren omgaan met eigen energie en die van anderen - kan heel erg helpen, of losse workshops. In de buurt: zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even gekeken op internet: er zijn heel veel cursussen, workshops en coaches, die zich bezighouden met het leren omgaan met hoogsensitiviteit.

Hieronder vind je veel info over HSP:
http://hsp.jouwpagina.nl

En als voorbeeld 2 cursussen:
http://jongspirit.nl/workshop%20omgaan%20met%20HSP.htm
http://www.coachplus.nl/hsp.htm (Gouda)

Je zult zelf even moeten gaan zoeken naar de regio die voor jou van belang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is zeker genoeg te ondernemen om dit gebied, en helemaal vanuit verschillende invalshoeken. ploesje veur oe dr bij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Thanx!
Als je zoekt op HSP en therapie krijg je in je zoekresultaten als snel de Sensi-therapie. Sensi-therapie is een holistische therapie; het is erop gericht om de mens in zijn totaliteit te behandelen. Maar een korte blik op een aantal sites levert vooral heel veel vage zweverige claims en behandelingen. Misschien is het wel iets voor jou, ik zou zelf voor een iets meer down-to-earth therapie zoeken.
Het lijkt me dat je het meest gebaat bent met lekker in je lijf zitten en en te leren een goed contact met je lijf, je gevoel en jezelf op te bouwen. Daar kan iets als mindfulness, haptonomie of tai-shi je bij helpen. Maar als je toch wat verder wil gaan dan dat zou een goede therapeut of coach een uitkomst kunnen zijn. Let er goed op of je wel een klik voelt met die eventuele therapeut, daarbij staat of valt een therapie vaak.

Er zijn in de regio Amsterdam ontzettend veel therapeuten te vinden die zich in het bijzonder bezig houden met HSP. Om erachter te komen welke bij jou past zou je gewoon een groot aantal sites moeten bezoeken en het e.e.a. aan leeswerk moeten verrichten. Maar misschien is het nog zinniger om eerst te zoeken naar een HSP-forum, een lotgenoten forum. Er zijn er velen met jou en als je op zo'n forum met elkaar overlegd hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.

Ik zag trouwens wel een therapiecentrum in Amsterdam, EszenzZ, die zich specialiseert in HSP en regelmatig workshops geeft, ze hebben op hun site trouwens ook forum, misschien moet je iig daar even een kijkje nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Bij de Bernard Lievegoed Kliniek in Bilthoven hebben ze hiervoor een 'identiteits-versterkende groep' (weet niet zeker of ik de naam goed heb onthouden, maar geloof dat het zo heette).
Dit is niet precies hetzelfde als groepstherapie, maar lijkt er een beetje op.
Het is een samengestelde groep van mensen die erg 'open' zijn (HSP) die dan onder begeleiding vooral veel praktische tips krijgen om om te gaan met hun verhoogde gevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat euritmie-therapie ook goed kan helpen. Dit is net als het voorbeeld hierboven ook een antroposofische therapievorm.
En ook heel concreet. Door bepaalde 'fysieke oefeningen' kan je daarmee leren hoe je je (tijdelijk) meer af kunt sluiten en meer bij jezelf te kunnen blijven (ipv volledig opgeslokt te worden door indrukken van buitenaf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Lievegoedkliniek in Bilthoven is een psychiatrische kliniek. Ik geloof niet dat het zó beroerd gaat met gdanonym.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik ook wel.
Maar ze geven uiteraard ook therapievormen op ambulante basis. Anders zou ik het hier ook niet neerzetten.
One Session Coaching . Heb veel goede reacties gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interesant om te lezen ivm hooggevoeligheid zijn de boeken van Elaine N. Aron.
Haar boeken staan vol tips over hoe je met hoogsensitiviteit kan omgaan.

Groetjes,
Emily