Het hangt ervan af of het iets is waarop je zelf invloed kan hebben.

Als je in zo'n situatie denkt dat iets zal gebeuren, kun je je (onbewust) op een bepaalde manier gaan gedragen die ervoor zorgt dat het ook gebeurt.
Zoiets noemt men een "self-fulfilling prophecy"

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbevestigende_voorspelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist! naar dat woord was ik op zoek.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Actie en reactie en niet een uitleg van iets wat word toegeschreven aan paranormale gaven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paranormale gave???

Andere antwoorden (7)

Dat ligt er helemaal aan.
Stel je voor: je bent bang te vallen. Je zal dan beter opletten en minder gauw vallen.
Maar wat als je bang bent dat je relatie uitgaat? Je gaat de ander continue controleren en achtervolgen? Ja, dan vergroot je zeker de kans dat je angst uitkomt.
Dus hier is geen eenduidig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet. Angst alleen is geen bepalende factor.

Echter als angst je gedrag of houding beïnvloedt, dan kan het wel bepalend worden. De kans dat iets gebeurt kan dan wel groter of kleiner worden.
12 jaar geleden
Het kan voorkomen dat je in bepaalde situaties zo veel energie stopt in hetgeen waar je bang voor bent, dat het alleen maar groeit en dat je de kans erop juist vergroot. Als je bijvoorbeeld heel bang bent dat je partner je toch niet zo leuk vindt en jou misschien wel verlaat, dan sta je ook minder stabiel in de relatie. Als je er vaak over begint zal de ander er ook eerder over gaan twijfelen, enz. Het werkt natuurlijk wel op elkaar in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
+1
In de Bijbel staat al: dat wat je vreest, overkomt je.
Het antwoord op je vraag is dus ja.
Het werkt dubbel op.
Stel je bent bang een ongeval te krijgen. Dan word je nerveus, let minder op of reageer je minder adequaat en boems.
Met je state of mind bepaal je mede je vatbaarheid voor geluk en pech.

Veel mensen zeggen dat dat onzin is.
Toch laten interviews met mensen die een ongeval gehad hebben, zien dat er vooraf al een (onverklaarbare angst/onrust aanwezig is.

je kunt dat stellen , is het dan voorkennis of heeft de vrees de pech (mede) doen ontstaan.

De menselijke geest is een vreemd ding, vlak voor grote rampen blijkt gemiddeld genomen de spanning/angst en stress fors (significant) toe te nemen.
Ook dienen vertonen dit verschijnsel.
Ik heb het dan nog steeds over gebeurtenissen die NIET van tevoren vermoed kunnen worden.

Mogelijk is het een soort overlevingsinstinct.

Vandaar dat ik stelde dat het effect dubbel op gaat,
Het kan de angst zijn die het ongeval uitlokt, het kan voorkennis zijn dat er pech ophanden is en zelfs beiden kunnen zich voor doen.

Het is met onderzoek gebleken dat de hersenen werkelijk enige seconden (5-7 sec) in de toekomst kunnen waarnemen en je soms het gevoel hebt, even inhouden, er komt een auto van de andere kant die ik niet heb kunnen zien, terwijl dat geen gangbaar handelen is op die plaats.
Direct daarna zie je dat je met voorkennis je leven (en dat van je tegenligger) hebt gespaard.

Voorheen werd daar -ook in kringen van psychologen-
lacherig over gedaan.
Echter tests met FMRI en EEG's hebben aangetoond dat hersengebieden al juist op een onbekend resultaat beginnen te reageren tot 7 sec voordien.
En dat in een dubbelblind opstelling.

Als je pech kunt beinvloeden , is het redelijk aan te nemen dat geluk dat in zekere zin ook is.

Door verstandig te leven en te luisteren naar ingevingen kun je jezelf een hoop ellende besparen, in plaats van achter je heilig moeten aanhollen als een kip zonder kop, (voor)tekenen negerend.

Gebruik je verstand EN je gevoel, je hebt beiden niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die bang is op het ijs om te vallen, gaat krampachtig lopen en zal dan ook waarschijnlijk ook vallen, terwijl kinderen die niet bang zijn te vallen , langs hollen over het ijs.

Mensen die hun hele leven al bang zijn een akelige ziekte te krijgen en van de ene dokter naar een andere lopen, hebben een grotere kans, ook een akelige ziekte te krijgen, ja, zelfs er aan overlijden.

Met een groot hoogte verschil is het nog gekker, stel je rijdt over de Zeelandbrug ( 7 km. lang) en ze halen de railing weg, dan is de angst dat je van de brug afrijdt heel erg groot en er zullen zeker ongelukken gebeuren dus de brug afrijden.
Maar met de railing langs de brug, rijdt er nooit iemand tegen die railing aan!

Ik heb een vrouw gekend die altijd heel erg bang was in haar eigen huis te verbranden, is op 76 jarige leeftijd in haar eigen huis verbrand.

Ben je altijd maar bang dat je relatie over gaat, dan is de kans ook heel groot dat dit gebeurt.

Angst in het verkeer een ongeluk te krijgen, geeft een grotere kans die dan ook te krijgen.

Onze brein haalt vreemde dingen met ons uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een voorbeeld dat iedereen wel kent:
je zit op de fiets en moet tussen twee paaltjes door.
Gefixeerd let je op de paaltjes omdat je bang bent er tegenaan te rijden. Als een magneet rijd je recht op een van de paaltjes af en er pats tegenaan.
Was je niet bang geweest, dan had je je op de ruimte tussen de paaltjes gericht en er gewoon tussendoor gereden.

Zo werkt het vaak denk ik, je fixeert je zo op datgene waar je bang voor bent dat je er vaak recht op af stevent.
Het is dus gezonder, in vele opzichten, om je op het positieve te richten met je gedachten.
12 jaar geleden
dat kan maar hoeft niet.

als jij zo oplet dat je niet op een auto loopt omdat er wat kan gebeuren kan je het stoeprandje vergeten en alsnog lang gestrekt gaan.

ben jij bang om te blozen zal je vaker blozen.

als jij zo bang bent dat er buiten wat zal gebeuren en je besluit binnen te blijven zal er buiten niet wat met je gebeuren.

het lig er dus aan wat je angst is en wat voor uitwerking het op je heeft. dus... hoe het je doen en laten beinvloedt.