In de Bijbel staat al: dat wat je vreest, overkomt je.
Het antwoord op je vraag is dus ja.
Het werkt dubbel op.
Stel je bent bang een ongeval te krijgen. Dan word je nerveus, let minder op of reageer je minder adequaat en boems.
Met je state of mind bepaal je mede je vatbaarheid voor geluk en pech.
Veel mensen zeggen dat dat onzin is.
Toch laten interviews met mensen die een ongeval gehad hebben, zien dat er vooraf al een (onverklaarbare angst/onrust aanwezig is.
je kunt dat stellen , is het dan voorkennis of heeft de vrees de pech (mede) doen ontstaan.
De menselijke geest is een vreemd ding, vlak voor grote rampen blijkt gemiddeld genomen de spanning/angst en stress fors (significant) toe te nemen.
Ook dienen vertonen dit verschijnsel.
Ik heb het dan nog steeds over gebeurtenissen die NIET van tevoren vermoed kunnen worden.
Mogelijk is het een soort overlevingsinstinct.
Vandaar dat ik stelde dat het effect dubbel op gaat,
Het kan de angst zijn die het ongeval uitlokt, het kan voorkennis zijn dat er pech ophanden is en zelfs beiden kunnen zich voor doen.
Het is met onderzoek gebleken dat de hersenen werkelijk enige seconden (5-7 sec) in de toekomst kunnen waarnemen en je soms het gevoel hebt, even inhouden, er komt een auto van de andere kant die ik niet heb kunnen zien, terwijl dat geen gangbaar handelen is op die plaats.
Direct daarna zie je dat je met voorkennis je leven (en dat van je tegenligger) hebt gespaard.
Voorheen werd daar -ook in kringen van psychologen-
lacherig over gedaan.
Echter tests met FMRI en EEG's hebben aangetoond dat hersengebieden al juist op een onbekend resultaat beginnen te reageren tot 7 sec voordien.
En dat in een dubbelblind opstelling.
Als je pech kunt beinvloeden , is het redelijk aan te nemen dat geluk dat in zekere zin ook is.
Door verstandig te leven en te luisteren naar ingevingen kun je jezelf een hoop ellende besparen, in plaats van achter je heilig moeten aanhollen als een kip zonder kop, (voor)tekenen negerend.
Gebruik je verstand EN je gevoel, je hebt beiden niet voor niets.