Hoe werkt je besef van "tijd"?

Als ik iets leuks doe lijkt de tijd sneller te gaan dan als ik iets vervelends doe. Als ik nou weet hoe dat werkt kan ik het misschien met een truukje omdraaien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er is hier ooit een onderzoek naar geweest (waar ik de bron natuurlijk niet meer van heb)
maar verschillende proefpersonen kregen taakjes opgelegd en moesten daarna aangeven hoe lang ze dachten daar mee bezig waren geweest.
de personen die in die tijd verschillende taakjes opgedragen kregen, dachten hier langer mee bezig te zijn geweest dan de personen die maar 1 taak hadden gehad.
dit bleek te komen omdat de personen bij een nieuwe taak weer opnieuw moesten nadenken waardoor het voor hen leek dat ze er langer mee bezig waren geweest.
Dit in tegenoverstelling tot wat altijd gedacht werd. namelijk dat de tijd sneller lijkt te gaan wanneer je veel verschillende taken doet.
de tijd lijkt dus sneller te gaan wanneer je steeds hetzelfde doet!
(denk maar aan werkdagen, die vliegen om omdat je dat al zo vaak gedaan hebt, en vrije dagen, waarop je veel verschillende dingen doet, lijken wat langer te duren(wel nog altijd te kort natuurlijk!))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Van het tegen overgestelde je hobby's maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je wat vervelends moet doen, stel jezelf dan een tijdslimiet. Iets in de trant van: dit maak ik binnen 10 minuten af. Als je er normaal bijvoorbeeld een half uur over doet, heb je nu nog 20 minuten over. De tijd die over is kun je dan gebruiken om wat leuks te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
weet niet meer wie dat gezegd heeft maar hij had het bij een rechte eind; "een minuut met een heet bord in je handen lijkt een uur, een uur met een hete dame lijkt een minuut"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat de tijd sneller lijkt te gaan in plaats dat je verteld dat de tijd sneller gaat, zegt mij dat je er op juiste wijze mee om gaat, en geen acute hulp nodig hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt je horloge eens wegdoen, en niet zovaak meer op de klok kijken, daar wordt je veel rustiger van. Heb ik ooit ook gedaan. Een horloge verteld jou hoe lang een uur duurt, maar het is veel leuker omdat niet te weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik draag geen horloge. Het besef zit in mijn hersenen, niet om m'n pols.
Met name als je ouder wordt lijkt de tijd sneller te gaan. Een echte aanrader over dit onderwerp is het volgende boek:

Douwe Draaisma
Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt
ISBN: 9041704647
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan wel zo zijn, maar dat was niet de vraag.
We weten zo weinig over het verschijnsel tijd, maar we veronderstellen een hoop. Bijv. dat tijd uniform verloopt. Ik geloof daar niet in, gegeven het feit dat soms tijd als stroop lijkt te gaan en op andere momenten voorbij is voor je het weet.

Bovendien versnelt de absolute tijd met je eigen snelheid: De twins uit de relativiteitstheorie.

Conclusie je kunt beter de gedachte van een 'constante tijd' van je af zetten of zelfs nog een stap verder gaan: Grote filosofen AUGUSTINES , AVICENNA(980-1037) en HENRI BERGSON(1859-1941) bewerem (onderbouwd), dat tijd niet bestaat buiten jouw hoofd.

We hebben IN ons hoofd nauwelijks een idee van de tijdstippen, de verlopen tijd, maar weer wel van de volgorde (ik heb de hem eerst een hand gegeven en toen gekust, dat weet je wel, maar hoelaat je bent begonnen met vrijen en hoe lang dat heeft geduurd kun je volkomen verkeerd inschappen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je hebt de vraag niet goed gelezen denk ik...
Ha, die Hamabo;

Die quote is afkomstig van Einstein als een Jip & Jannekeversie van de relativiteitstheorie.