Voor een kennis van mij heeft elke dag van de week zijn eigen kleur (vandaag is bruin, morgen wit ). Herkent iemand dit?

De andere dagen zijn voor hem : ma=rood, di=geel,woe=blauw, do=groen, vrij=grijs. Hij doet er verders niets mee. Apart, niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Mijn eerste ingeving is : die heeft op een Dalton-school gezeten ; daar heeft ook elke dag zijn eigen kleur :lol:

Maar wat je bedoelt is waarschijnlijk synthesie ; het (vrij zelfzame) verschijnsel warbij mensen kleuren 'ruiken' , geuren ' zien' , affijn, de zintuigen een beetje ' door elkaar halen' . In mildere vorm komt het meer voor. Mijn dochter was nog geen drie toen ze het al had over ' roze' en ' gele' en ' blauwe' liedjes, ze vindt cijfers ' vrouwengetallen' (zoals 50) of ' mannengetallen' (40) ,
en ook geuren geeft ze kleuren en vormen , eigenlijk geeft ze alles ' kleuren' . Nog steeds, en ze is nu 9. Het zal een lichte vorm van synthesie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dit is niet synesthesie bij synesthesie gaat het alleen om zintuigen die door elkaar lopen. Dit is het indelen van abstracte begrippen in kleur. Misschien aan verwant maar niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de link gelezen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, je gaf al antwoord toen ik nog aan het zoeken en typen was....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja sterker nog ik ben gefascineerd door de aandoening en heb er dus wat onderzoek naar gedaan... synesthesie is per definitie alleen zintuiglijk dit niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluc ; ja dat gevoel ken ik - gebeurt me om de haverklap :lol: @Anne ; wat ik begrijp uit dat artikel (en meerdere trouwens) is dat het in principe bij iedereen in milde mate voorkomt, vooral kinderen, en later afneemt. Wanneer het ' opvallend' wordt, benoemen we het pas als iets aparts.
Hoe noem je dit dan, als kleuren ruiken en geuren zien geen samenvallen van zintuigen is ; dat benieuwd me wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat wat je nu noemt is synesthesie. wat in de vraag staat niet het is wel verwant aan synesthesie maar niet hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dank je. Dus abstracte begrippen kleuren geven (wat dus echt heeel veel voorkomt) is geen synesthesie ; ga ik verder googelen.

Andere antwoorden (8)

Heel apart. Ik had er nog nooit van gehoord en herken het totaal niet.
Het lijkt me een "dwangetje".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet apart een groot deel (de meerderheid) van de bevolking schijnt dit te doen. Ik doe dit persoonlijk niet maar er zijn vele die het wel doen. De reden hiervoor is onduidelijk. Hieronder een leuke clipje uit het Britse programma QI over dit onderwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het gedeeltelijk. Als ik me in mijn hoofd voorstel hoe dagen elkaar opvolgen dan is het weekend zwart en de andere dagen wit, waarbij woensdag een halve dag is. Dat laatste komt nu door de school van de kids, vroeger door mijn eigen school natuurlijk. Ben benieuwd of dat veranderd als de kids niet meer naar school gaan.

In ieder geval helpt het me om bv erachter te komen welke datum het volgende week donderdag is.

Oh ja en in die dagen staan dan ook nog de vaste zaken, zoals sport, clubs ed. Ik zie dat voor me als plaatjes op het tijdstip in die dag.

Dat van die vriend vind ik dus wel apart, vooral omdat hij er niets mee doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Thailand doet het hele land hier aan mee.
Het lijstje komt een heel klein beetje overeen met het jouwe....
14 jaar geleden
Dit is één van de uitingsvormen van synaesthesie. Zie bron.

Het komt erop neer dat een gewaarwording op het ene gebied leidt tot een gewaarwording op een ander gebied. Zo zijn er mensen die elke letter in een andere kleur zien, onafhankelijk van de kleur die die letter werkelijk heeft. Of mensen die het hebben over een "blauw" geluid - bepaalde geluiden /zijn/ voor het werkelijk blauw. Of andersom: dat een kleur naar doperwtjes ruikt.

Meer informatie kun je vinden door te zoeken op synaesthesie, synesthesie, synaesthesia of synesthesia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook! Ik wist niet dat andere mensen dat ook hadden! Bij mij is het:
Ma = rood.
Di= geel
Woe = groen
Do = bruin
Vrij = lichtblauw.

Ik denk dat het komt omdat er bij mij vroeger op de basisschool kaart ging met de dagen en die had volgens mij die kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik herken dit niet.
Ben ook nog nooit iemand tegengekomen die dat deed.
Het lijkt er op dat die kennis iets te weinig omhanden heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn dochter heeft dat ook... al vanaf het moment dat ze als klein meisje de dagen van de week leerde kennen...

morgen en vandaag heeft ze niet...

maar ze ziet wel kleuren bij namen van personen...