Is het nou zo dat als je kunt inleven in de geest van een psychopaat, betekend dat dan dat je ook in staat bent om extreme daden te begaan?

Ik las bij een andere vraag een antwoord van iemand die zei dat als je kon inleven in een kinderverkrachter dat je zelf ook deze daad zou kunnen begaan. Vandaar dat ik op mijn vraag kwam.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee!

Het beste antwoord

Bedoel je dit:

"Ergens moet je heel blij zijn dat je niet begrijpt hoe ze dat voor zichzelf opvangen, want als je het zou begrijpen, zou dat betekenen dat je zelf misschien ook in staat zou zijn tot dit soort gedrag."

Er is volgens mij nog verschil tussen inzicht hebben in hoe gestoord een mens kan zijn, en begrip en sympathie op kunnen brengen voor kinderverkrachters.
Als je precies begrijpt wat zo iemand drijft om dit soort dingen te doen, maar er wel van walgt, zul je zelf niet zo snel dit pad volgen.

Ergens diep in ons hoofd hebben we allemaal wel een duister hoekje, we hoeven er alleen niet actief mee aan de gang te gaan, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, dat betekent dat jij gewoon een goed verstand en inlevingsvermogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierop kun je geen eenduidig antwoord geven volgens mij. Ik denk niet dat er een direct verband tussen zit. Sommige mensen kunnen wel extreme daden begaan die zich in kunnen leven, anderen niet.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook mensen die zich niet kunnen inleven maar wel de extreme daden kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er dan wel iets aanwezig moet zijn in de persoon die zich inleeft in de psychopaat. Een psychopaat is ook moeilijk te herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je dat zomaar kunt stellen. Actuers moeten zich ook nog al eens inleven in bijzondere personen. Ik geloof niet dat het aantal psychopatische daden bij hen hoger ligt dan bij andere beroepsgroepen
13 jaar geleden
Ik kan mij goed inleven in de geest van een kinderverkrachter, en ik zou daarom ook een goede therapeut, maar ik heb wel een hekel aan kinderen en geen enkel verlangen naar seks met kinderen. Ik lust ook geen bier, maar ik kan me uitstekend voorstellen wat een biertje op een warme namiddag met je doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
J kunt altijd extreme daden begaan. Daarvoor hoef je je niet te kunnen inleven in een psychopaat. Dat laatste lukt je overigens nooit. Maar dat is weer iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een psychopaat, die echt niet allemaal verschrikkelijke dingen hebben gedaan, te behandelen heb je het zeker nodig om de leefwereld van een psychopaat te begrijpen. Een psychopaat is in de eerste plaats iemand die ziek is. Dit wil niet zeggen dat een psychopaat die dingen doen die niet kunnen niet verantwoordelijk zou zijn voor zijn/haar daden.

Van een arts die een patiënt behandeld die terminaal is hoef je ook niet te denken dat hij/zij zelf terminaal wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je je kunt verplaatsen in de geest van een psychopaat wil helemaal NIET zeggen dat je die daden zelf zou kunnen begaan.
Mensen met een sterk inlevingsvermogen hebben vaak ook een sterke rem , die hun behoedt tot het plegen van die wandaden, OMDAT ze met hun inlevingsvermogen ook kunnen inleven in het slachtoffer.
Kunnen ze dat niet, dan is er m.i.geren sprake van inlevingsvermogen maar herkenning en dan vind ik de situatie wel beangstigend.
Ieder mens heeft wel eens duistere gedachten en dromen, maar geeft aan deze gedachten (of influisteringen) NIET toe.
Een psychopaat leeft zich NIET in in zijn (M?V) slachtoffer, anders zou de daad niet befgaan worden , denk ik.
Geen geestelijk gezond mens wil een ander kwellen, zonder hele krachtige reden, zoals vergelding.
Dus is een empaat geen psychopaat en een psychopaat geen empaat, naar mijn mening.
Psychopaten zijn echter wel vaak vaardige manipulanten.
Maar dat is heel wat anders dan empathie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn allemaal mens. Niet denken dat jij geen moordenaar of drugs verslaafde kan zijn/worden. Wij zijn instaat om dezelfde dingen te doen. Het is eerder een state of mind [visie] wat je gedrag zou zijn in die situatie. Het inleven van andere mensen is ook gevoelens ervaren. Juist een sterke inzicht/visie kan voorkomen dat je erin getrokken word. Maar we zijn allemaal en blijven hopelijk allemaal gewoon mens dusja. De grootste lijn draad die we hebben zijn we in mijn ogen al tienduizenden jaren kwijt. Het gene wat normaal is. Vergeet niet dat geen hond gek geboren word en hiermee wil ik zeggen ook geen mens. Psychopaten creëren we gewoon zelf als maatschappij juist doordat we [ normaal] kwijt zijn.

Voor normaal te definiëren kijk ik naar de natuur. Normaal bekijk je als soort. Als wij tot groepsdieren behoren wat ik geloof. Dan snap je misschien ook dat in een groep leven met een menselijk systeem een prettig/gelukkig gevoel geeft. Misschien het gevoel wat we proberen te vervullen met verslavingen? En leven in een groep heb je een groep belang boven je eigen belang. LOL Zou dat ook niet veel psychologische problemen voorkomen?. Als ik kijk naar de mens en geloof me ik heb veel nagedacht hierover. Zijn wij het neusje van de zalm van wat de [natuur] gecreëerd heeft. Wij zijn de machtigste op aarde als soort. Enige wat we verleert hebben is ons er ook zo naar te gedragen. Wij zijn het simpele verleert. Mens zijn haha. In mijn ogen houd dat 2 dingen in. Verantwoordelijkheid kennen over jezelf en alles om je heen. kort gezegd in mijn ogen zijn we wolven die vergeten zijn hoe ze in een roedel horen te leven en juist dat geeft veel psychologische problemen op. En begrijp me niet verkeerd ik wil niet in grotten wonen. Punt is dat je het beste uit het verleden moet pakken en leven in de toekomst. Wij doen het net andersom daarom herhaalt de geschiedenis zich ook. Voorkomen is menselijk en overkomen niet. Zo slim horen zij te zijn dusja.

Wij creëren psychopaten zelf. Enja omdat we allemaal mens zijn kunnen we niet alleen inleven maar ook de gevoelens kant erkennen. Als je geen tabak kent zal je nooit roken. Dus wat je leert kennen is een psychologische uitdaging. State of mind is in mijn ogen de sleutel voor stabiel te staan in dat soort uitdagingen.

Ik hoop dat je snapt hoe dit in mijn ogen werkt en 2500 letters is te weinig om alles hierover te verduidelijken.
grts jtbhunter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inleven betekend alleen maar dat je kunt begrijpen WAAROM die psychopaat tot zijn daden is gekomen. Vaak zie je dan zijn verleden en hoe hij daarin heeft geleden en nog steeds lijdt.

Maar jij hebt niet dat verleden gehad en jij bent een ander persoon, daarmee zal jij niet die daden gaan plegen.

Je bent niet die persoon, je kunt je alleen inleven dus voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkrachter is iets heel anders dan een psychopaat. Ook al is dat voor ons gevoel hetzelfde. Inleven is bijna onmogelijk omdat ze extreem intelligent zijn, en zich zelden laten pakken,ze kunnen ook de leugendetector test manipuleren zodat ze een positieve uitslag hebben.
Op discovery channel komt er elke week een serie die over psychopaten gaat,en de hooggeleerde dr. zet ze op een door hem bedachte schaal, en dan kan hij aangeven hoe hoog ze scoren op een schaal van 1 tot 22. Deze serie heet "Most Evil" en wordt op dit moment weer uitgezonden,elke werkdag om 00:00 uur. Jammer dat ik ze allemaal al gezien heb, want het is best fascinerend om te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want psychopaten hebben geen inlevingsvermogen.
Als jij je dus in een psychopaat kan inleven dan ben je geen psychopaat.