Persoonlijkheid is de som van karaktertrekken, eigenschappen,potentieel ,hoedanigheden. Die combinatie is uniek . Maar als men over iemands persoonlijkheid spreekt , bedoelt men meestal hoe diegene zich manifesteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja, geen een persoon is 100% gelijk aan de ander. Alle onderdelen van je persoonlijkheid zijn niet uniek...zoals je vriendelijkheid, eerlijkheid, hulpvaardigheid e.d. Deze vaardigheden hebben zeker 50% van de rest van de bevolking, maar de verzameling van jouw persoonlijke vaardigheden kan nooit in zijn geheel identiek zijn aan die van een ander omdat het er zo ontzettend veel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Identieke genen is nog wel mogelijk maar zelfs eeneiige tweelingen zijn niet het zelfde.
(je zal maar twee van deze ezels hebben :-( )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, natuurlijk ^^
Het is de oorzaak waarom we niet perfect kunnen kloneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg eens uit. Ik zou graag horen hoe een verschil in persoonlijkheid tussen 2 individuen de oorzaak kan zijn van imperfecties bij het klonen van 1 van die individuen.
Ja, iedereen is uniek! Er zijn geen twee dezelfde vingerafdrukken bijv. tusen alle mensen die op deze aarde leven en zo is het ook met de persoonlijkheid die iedereen ontwikkelt.
Jouw persoonlijkheid is een optelsom van je opvoeding, je omgeving, je leerproces, je ervaringen, je creativiteit, je cultuur en noem maar op. Een persoonlijkheid vormt zich gedurende je hele leven en het ligt aan al deze dingen hoe jij in het leven staat en wat je vanuit je familie hebt meegekregen. Veel is namenlijk ook genetisch bepaald.
Ook je karakter is vaak bepalend wat voor persoonlijkheid je bent of wordt.
Je kunt bijv. als verlegen typetje best een sterke persoonlijkheid worden doordat je veel dingen meemaakt die je ertoe dwingen sterk te worden en omgekeerd kan ook het geval zijn. Je psyche bepaalt en iedereen heeft een andere manier van denken, reageren, handelen enz.
Je bent gewoon uniek als persoon en indien je je daar bewust van bent, ben je zelfbewust in dat opzicht en kun je accepteren dat iedereen weer anders is. Het zou mooi zijn als iedereen zich daar bewust van was en elkaar zou respecteren om het feit dat elk mens zichzelf is.
amc
13 jaar geleden
Niet met zekerheid te zeggen, maar ik ken niemand met dezelfde persoonlijkheid, maar iedereen maakt ook andere dingen mee daarom is het moeilijk te vergelijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Er zijn een heleboel persoonskenmerken en iedereen bezit daar bepaalde trekken van. In die zin zijn er een heleboel combinaties mogelijk.
Toch zijn er 4 basis persoonlijkheden; neurotisch, hysterisch, en.... Nog 2, zou ik op moeten zoeken. Ieder mens is in zon hokje te plaatsen als hoofdkenmerk.
Zo uniek zijn we dus niet....
Maar de extra trekken die je hebt maken je toch nét even iets anders.
Ik was shocked toen ik de kenmerken las van die 4. Ik dacht ook uniek te wezen...

Bron: fritz riedl, psychologie van de angst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit bedoel je zeker:
http://www.vanbockel.eu/literatuur/psychologie%20van%20de%20angst.htm
Het woord persoonlijkheid zegt het eigenlijk al:

De persoonlijkheid is een dynamisch en georganiseerd geheel van karakteristieken die aan een persoon kunnen worden toegekend.
Dit geheel van eigenschappen bepaalt dan weer de manier waarop een persoon in verschillende situaties zal reageren, de manier waarop hij denkt en waardoor hij gemotiveerd zal worden.

Het verschil met 'karakter' is
dat persoonlijkheid door opvoeding en omgeving beïnvloed worden,
terwijl karakter vaak meer als de aanleg, de (aangeboren, vrij onveranderlijke) aard van die persoon wordt beschouwd.

Er zijn mensen die beweren dat iedereen een unieke persoonlijkheid heeft. Maar tegelijkertijd zijn er systemen die mensen in persoonlijkheidstypen proberen in te delen.
Zoals het enneagram of de "big five".
1.Extraversie (tegenover introversie);
2.Vriendelijkheid (tegenover vijandigheid);
3.Zorgvuldigheid (tegenover laksheid en gebrek aan motivatie);
4.Neuroticisme (tegenover emotionele stabiliteit);
5.Ideeënrijk (tegenover ideeënarm).

De meeste mensen zijn en hebben een wisselende en heel diverse combinatie van al die trekjes.

MAAR:
Er zijn berichten over eeneiige tweelingen die qua persoonlijkheid [ en soms toch ook qua karakter ] zo veel op elkaar lijken dat er amper nog sprake is
van een unieke persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, ikzelf heb een tweelingzus en lijken uiterlijk en innerlijk veel op elkaar maar zij heeft een unieke persoonlijkheid met al haar goede en minder goede eigenschappen.

M.a.w. Elke ziel heeft een eigen persoonlijkheid/karakter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Ik geloof dat we als baby zeer weinig van mekaar verschillen. Het is juist de rekensom van onze geschiedenis wat ons van mekaar doet groeien. Alles wat men mee maakt is die rekensom. Ik geloof ook dat iedereen hetzelfde kan als het hen geleerd is. Maar we zullen ook nooit allemaal even goed zijn erin. Kort gezegd hoe ik het zie. We zijn groeps [dieren] en in de meeste groepen is het normaal dat iedereen elkaar functie kent. Bij wolven kan dus iedere wolf alfa zijn alleen de beste zal de plek bestijgen. Zo zijn wij mensen ook. Toch vind ik dat opvoeding van mensen juist veel te kort komt. Mensen zouden juist veel verantwoordelijker moeten omgaan met alles dat is ook wat ik van de mensen psychologische opbouw zie. Als we ons zelf met wolven vergelijken dan zijn we vergeten hoe we in een roedel moeten leven. En je kan ons vergelijken met een leeuw die bang is voor zijn eigen schaduw [nooit geleerd waartoe hij in staat is].

Ik verdeel persoonlijkheid het liefste in 2je. Het ene is het gene wat je meegemaakt hebt. En dit is niet uniek aangezien we al zoveel mensen gehad hebben. Ik zie hierbij gevoelens als schrijftaal. De gevoelens die je hebt bij situaties zijn bepalend voor je gedrag. Hierbij zie je gelijk dat iedere unieke situatie een gevoel kan creëren wat andere mensen bij een andere situatie voelende en dus toch hetzelfde gedrag vertonen. Hoe meer mensen er zijn geweest en er zijn hoe meer ik geloof dat die rekensommen al vaker zijn langs geweest.

Het 2de wat onze persoonlijkheid maakt is juist het gene wat ons mens maakt. Als je het [licht] ziet of bekeert word dan zie ik dat als je persoonlijkheid wat jou mens maakt. Dit houd in mijn ogen in leren omgaan met gevoelen en veel verantwoordelijkheid leren. Mensen zijn goed van aard maar hetzelfde als die leeuw moeten we leren om ons als mensen te gedragen. Daarom is opvoeding een goede sleutel naar een betere wereld.

Je persoonlijkheid is uniek in details maar in de grote lijnen komt het allemaal overeen met mekaar.
Er word geen hond gek geboren, waarom zou het bij mensen dan wel zo zijn? psychisch denken niet fysiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk iedereen is uniek en iedereen heeft een andere persoonlijkheid karakter
iedereen heeft wel iets wat iemand niet of wel leuk vind aan hem of haar

maar niemand is perfect natuurlijk
het is maar wat je verstaat onder ' Uniek''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag hangt ten diepste samen met waar je in gelooft. Geloof je dat alles uiteindelijk terug te redeneren is tot patronen en wetmatigheden? Geloof je in een geest/ziel? Ik geloof persoonlijk dat God creatief is en jou en mij individuele persoonlijkheden heeft gegeven.

Wetenschappelijk kun je erover zeggen dat we weten dat er al veel vastligt in het erfelijk materiaal, en dat de manier waarop dit uitgroeit mede bepaald wordt door omgevingsfactoren. Bepaalde dingen zullen gewoon ontstaan (net als je bruine ogen) andere dingen zul je wel of niet ontwikkelen afhankelijk van een gevoeligheid hiervoor.