Moet ik eens weten wie ik ben?

Ik weet wat ik heb, moeite met mijn sterke & zwakke punten, waar ik van hou, wat ik haat, hoe sterk ik kan voelen ten aanzien van bepaalde oppinions van mij ... enz.

Soms heb ik zelfs het gevoel alsof ik een andere persoon bent... Sterk met een stompe vurige persoonlijkheid, en dan andere keer voel ik me kalm en zacht, diep en inzicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Degene die verandert (van vredig naar onvredig etc..) dat ben je niet. Degene die ziet wanneer 'jij' vredig , passievol, intens of wat dan ook is, DAT ben jij!

Je bent niet de 'kijker', je bent dat wat kan zien wat de kijker denkt te zien!

zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja, natuurlijk moet je eens wegen wie je bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
wegen = weten

haten, waarom, waarvoor
goed om te voelen, zeker

elk mens heeft meerdere kanten
tegengesteld ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet al wie je bent, want je omschrijft heel mooi hoe je kunt zijn, dus heb je wel zelfkennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet wie je bent.

jij bent IK. zoals iederEEN IK is. je bent JEZELF.

wat jij beschrijft zijn kwaliteiten van een persoonlijkheid.

de IK (die iedereen is) omvat ALLE facetten van het LEVEN. daarom kun je je soms zus en soms zo voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Dat ben IK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor.
jij bent ook IK. net als iederEEN.
Zo zit jij in elkaar. Je hebt verschillende punten.
De kunst is om ze in balans te brengen, zodat je niet van de ene naar de andere emotie wandelt.
Al je karakter eigenschappen mogen er toch ook zijn, geef ze de ruimte.
Dat ben jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord vinden op de vraag: ""Wie ben ik eigenlijk?"" is een moeilijke zoektocht, maar een belangrijke!

Ieder mens heeft verschillende kanten die toch uit dezelfde bron komen, je identiteit.

Wat je kan doen: stel je voor dat je aan iemand vertelt wie je eigenlijk bent. Of schrijf het allemaal op in een brief aan iemand. Het kan een karwei van misschien wel maanden zijn.
Het is n.l. zo dat als jij werkelijk de behoefte voelt om te weten wie je echt bent, en je gaat ernaar op zoek op bovenstaande manier, dan ontstaat er in jezelf een proces. Een proces dat blijft doorgaan zolang als je wilt en zolang als je het zelf nodig vindt..
Elke dag komt er weer een stukje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor.
Je hoeft niet perse te weten wie je bent.
Daar kun je heel moeilijk over doen, maar feit is
dat de meeste mensen heel wisselende persoonlijkheden zijn.
Afhankelijk van gebeurtenissen, omstandigheden, liefdes en verdriet.

Je bent goed zoals je bent.
Als je tenminste geen last van jezelf hebt.
Dan zou je moeten nagaan waarom dat is
en wat je er aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij móet niemand weten wie hij is.
Volgens mij hebben ook maar weinig mensen er behoefte aan.
Voor sommigen is dit echter heel belangrijk, en wellicht zelfs de belangrijkste vraag in hun leven.
Dat je je dit afvraagt betekent al dat je op de goede weg bent.
Weten wie écht bent kan je helpen bij veel vraagstukken.
Het kan heel bevrijdend werken, maar ook juist heel beperkend. Dat verschilt per persoon en situatie.
Zoals ik al ongeveer antwoordde op je vraag over zelfmoord, is jezelf vinden een grote reis die heel moeilijk kan zijn.
Maar ik denk dat het in jouw geval heel erg belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het geen kwaad kan om te weten wie je zelf bent. Als ik je vragen van de laatste dagen zo lees, mag ik alleen maar hopen dat ze geen betrekking op je zelf hebben. Zelfkennis maakt alles veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je daar niet aan toe komt zolang er chaos in je hoofd is. En die chaos zorgt ervoor dat je niet weet wie je bent, waar je aan toe bent en wat waardevol voor jou is. En dat is wel zo prttig als leidraad in je leven en daarom is het wel zo fijn als je wist wie je was. Maar ben niet streng op jezelf. Het komt wel. Het heeft op de een of andere manier zo te moeten zijn dat je even niet weet wie je bent. Wat is is.