Je denkt dan aan het gevoel wat een ander kan hebben bij een issue. je denkt dus niet aan wat jouw gevoel denkt, maar verplaats je in de ander.
Bijv; Stel dat je een sollicitatie gesprek moet aangaan met een sollicitant die voor jouw gevoel niet eerlijk en integer is. Het ligt al behoorlijk gevoelig voor mensen om (terecht of onterecht) het label of stigma oneerlijk of niet-integer op te plakken.
Voor sollicitanten is dat naar verwachting gevoeliger dan om bijv. te horen dat je 'niet in het team' past. Het is dan voor jou belangrijk om na te denken over hoe je de sollicitant feedback geeft rondom een onderwerp dat zo gevoelig ligt als integriteit.

Indien je niet 'gevoelig denkt' zeg je glashard tegen de sollicitant dat deze oneerlijk en niet-integer op jou overkomt en hierdoor is afgewezen.
Ethisch is het verantwoord om geen oneerlijke mensen aan te nemen, dus je zou dit zo kunnen zeggen tegen die sollicitant. Door gevoelig te denken, loop je minder risico om een onterchte beschuldiging te uiten in geval dat de sollicitant toch eerlijk blijkt te zijn. Hierdoor loop je minder risico op een aanklacht wegens laster o.d.
Hierom alleen al kan je beter altijd gevoelig denken.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ja, zoals jij het ziet kan je het ook zien. Misschien heb ik het verkeerde voorbeeld genomen....Ik had misschien beter uit kunnen leggen dat bijv. na een test op integritiet, de uitkomst ' oneerlijk/niet-integer er uitkwam bij de sollocitant en je naar hand daarvan diegene moest zeggen niet aangenomen te zijn. 'Zo is het beleid van de werkgever waar jij voor werkt'. Dit zal dagelijks voorkomen en ik kan me voorstellen dat je dan als richtlijn 'gevoelig denken' 'van de werkgever krijgt, óók om evtl.agressie/jur. probleem te omzeilen.
Soms is het nl. ook beleid van een bedrijf/instelling ed. om ethisch verantwoord beleid te voeren en het personeel daarom 'gevoelig te laten denken' en niet keihard te reageren volgens de regels die ook ethische waarden hebben. Bij twijfel dus een voorzichtigere aanpak of rekening met de gevoelens van anderen te houden door zo te denken.

Andere antwoorden (2)

Dat je met empathie denkt, m.a.w. dat je je kanverplaatsen in de gevoelens van een ander persoon en dan ook zo je denkwijze aanpast aan dat persoon. Als je weet dat iemand zeer gevoelig is voor een bepaald iets dan hou je daar REKENING mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat betekent dat je in je denken anticipeert op wat de uiting van gedachten bij een ander los zou maken, een gevolg van gevoelig denken is bv. een tactische benadering.
Als je getraind bent in gevoelig denken kun je daar op zich alle kanten mee op, je zou ook bewust daarmee kunnen provoceren om een antwoord te krijgen.(verhoortechniek)
Gevoelig denken is wel dat je het rationele even een minder prominente plaats geeft en je gevoel en inzicht meer ruimte geeft, wat kan leiden tot een geheel andere communicatie dan een rationele communicatie.

Gevoelig denken is HEEL wat anders dan het toepassen van sociale maniertjes die je aan kunt leren, ik beschouw het als de afstemknop op de geest van de ander waarmee je bezig bent.

Zelf zou ik het laag vinden met gevoelig denken een medemens klem te zetten of te manipuleren, je kunt het echter wel heel goed gebruiken in mediation waarbij je boosheid en haat moet omzetten in een cooperatieve houding van beide partijen.
Dat kan alleen als men je vertrouwt en dat bewerkstellig je weer door op een positieve wijze gevoelig te denken.