Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je na 4 jaar HBO een jaar master aan de universiteit doen?

Ik ontmoette laatst een meisje die pedagogische wetenschappen studeert aan de HBO. Zij zit nu in haar laatste jaar en werkt bij een bedrijf waar ze eerst stage heeft gelopen. Nu beweert zij dat haar werkgever haar een jaar master aan de universiteit heeft aangeboden. Nu is mijn vraag: kan dat wel? Ik geloof het maar niet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
857

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. De 4 jarige HBO opleiding is een bachelor, daarna kan je je master doen aan de universiteit. Vaak kom je dan nog wel in een schakelklas, zodat je kan wennen aan het niveau op universitair niveau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling van het bachelor-master-systeem is (onder andere) inderdaad dat je met een hbo-bachelor een wo-master kan gaan volgen. In de praktijk is er echter vaak een premastertraject nodig - een premaster duurt vaak een jaar. Google er maar eens op en je ziet alle universiteiten erover 'spreken'.

In sommige gevallen is het mogelijk de premaster in de minorruimte van de hbo-bachelor in te vullen, dat scheelt dan weer tijd. Zie bron.

Ik denk dat het in de toekomst alleen maar lastiger wordt om vanuit het hbo een wo-master te gaan volgen. Hoewel staatssecretaris van onderwijs Zijlstra ergens vorig najaar de wens uitsprak hbo- en wo-bachelors in 'waardering' (lees: diploma, of titel) helemaal gelijk te stellen, worden de toelatingseisen voor het volgen van een master steeds strenger (ook voor wo-bachelors).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding