Waarom dromen ouderen niet meer?

Dromen doen we zodat we de prikkels van de dag kunnen verwerken. Maar waarom dromen ouderen niet meer?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet niet 100% zeker dat ouderen niet dromen. Het is echter zo dat ik vaak ouderen hoor over het niet dromen. Ik kan weinig/geen literatuur vinden over het dromen van ouderen, wel over de slaap-waak ritme van ouderen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je die stelling vandaan ? Volgens mij klopt het niet.

Het beste antwoord

Volgens mij ben je verkeerd ingelicht : mijn vader van (bijna) 90 droomt vaak - hij droomt dan dat hij nog kan joggen en tennissen, en hij is nooit moe in zijn dromen - beetje zielig vind ik dit, omdat hij er zo mee 'zit' dat zijn lichaam zo oud wordt, terwijl zijn geest nog steeds heel jong is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waarom ik zo ingelicht ben. Gelukkig blijven we dromen.

Andere antwoorden (4)

Hoe kom je aan die wijsheid?
Mijn moeder is ondertussen al wel wat op leeftijd en droomt regelmatig.
Niet iedereen kan zich dromen herinneren, maar ze zijn onderdeel van een gezonde slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja precies!
mijn moeder is 80 en droomt nog levendig :)
Dit klopt niet, mijn opa van 80 verteld mij wel eens over z'n dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opa van mijn kinderen droomt ook nog steeds!+
Het geheugen is bij oudere mensen geloof ik vaak minder goed, misschien dat ze dromen ook minder herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het korte-termijn-geheugen gaat inderdaad achteruit, maar níet de herinneringen van 'vroeger'. Die weten ze nog precíés : vaak beter dan ikzelf (uit m'n tienerjaren, bijv) : hij herinnert zich details, die ik allang vergeten ben !!!
Ik heb je trouwens niet bemind, hoor - stond er al.
Ik hoop volgende maand 75 jaar te worden,maar mijn dromen bezoeken mij nog steeds,prettige en minder prettige. Of moet ik maar aannemen,dt ik nog niet tot de ouderen behoor? Misschien heb je de mening gehoord van iemand die al enigszins aan het dementeren is en die zich de volgende ochtend de dromen van de afgelopen nacht niet meer herinnert.