Hoe komt het dat mensen email-berichten gemakkelijk onbeantwoord laten?

Ik maak zowel privé als zakelijk erg veel gebruik van email omdat ik het een erg handig communicatiemiddel vind. Wat mij stoort is dat mensen opvallend vaak verzuimen te reageren en dat je er vervolgens 'achter aan moet bellen' om een antwoord te krijgen.

Ik vind dat eigenlijk erg vreemd, in de directe verbale communicatie vind men het onbeschoft als je op een vraag je omdraait en de andere kant op loopt, maar in het geval van email is het min of meer geaccepteerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (9)

Het antwoorden van je mail stelen ze dan vaak uit
maar zoals het spreekwoord zegt
van uitstel komt afstel

Toegevoegd na 53 seconden:
men wordt niet gedwongen om direct antwoord te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*stellen uit waarschijnlijk ;-)
ik krijg op mijn werk ongeveer 15 mailtjes per uur. als ik van een vergadering van 1,5 uur terugkom staan er dus 45 onbeantwoorde mailtjes. als ik de eerste 3 beantwoord heb zijn er alweer 5 bijgekomen. dan ga ik lunchen. na de lunch zijn er weer 10 bijgekomen. dan ga ik gauw scrollen om de belangrijkste mailtjes eruit te zoeken, en inmiddels is jouw mailtje zover naar onderen gezakt dat ik het niet meer opmerk. Verder wordt tegenwoordig aangeraden, in het kader van timemanagement, om niet de hele dag binnenkomende mail te openen. Als je dat dan bijvoorbeeld van 16.00 - 17.00 wil gaan doen en het zijn er te veel, heb je weer een nieuw probleem. Kortom, misschien moeten we alleen mailen als het echt nodig is en niet zo vaak cc-en. Ik weet ook niet hoe hoor, ik maak me er ook schuldig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol antwoord+1
Email is een te gemakkelijk middel geworden om iemand te benaderen. Maar dat betekent niet dat het ook bij de ander past om te kunnen reageren op elke mail: omdat het zo laagdrempelig is, is het ook grootschalig en massaal. Mensen kunnen dit soms niet verwerken, omdat ze de tijd ervoor niet hebben.
14 jaar geleden
Omdat ze in eerste instantie nog geen antwoord weten, later vergeten ze de email helemaal. Tenminste dat overkomt mij regelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een overkill aan email is. Iedereen stuurt een mailtje voor eenvoudige vragen die zelf op te lossen zijn. En zijn vervolgens verbaasd als er 24 uur later geen antwoord is.

Rond kerst was het rustig op mijn werk. Heb ik mijn mailbox leeg gekregen. Inmiddels heb ik alweer 1000 mailtjes staan die nog niet afgehandelt zijn. Niet gek ook. Per dag ontvang ik tussen de 50 en 100 emailtjes, afhankelijk van de drukte. Dat is soms gewoon niet bij te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling daarop op bovenstaanden: er worden ook nog eens vaak groepsmails verstuurd, die niet persé aan jou gericht zijn, maar aan een hele groep en waar je vaak helemaal niets mee kan.
En... niemand is verplicht om te antwoorden, je hebt vaak helemaal niet gevraagd om zo'n email en hebt dus ook niet altijd zin om te antwoorden.
Die verplichte communicatie, dat altijd maar beschikbaar moeten zijn, via email, telefoon, mobiel, het is een beetje doorgeschoten in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het heel het gemakkelijk uit te stellen is, en dan vergeet je heel makkelijk dat je mail hebt... en meestal is dat ook geen onwil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een e-mail wordt je vaak ongevraagd toegestuurd.
Je kunt dan ook niet het recht van een antwoord opeisen.
Overigens wordt ook op brieven vaak niet gereageerd terwijl dat wel de bedoeling is.
Bij e-mails zie je echter direct wie antwoordt en wie niet.
Daardoor is het reactieverzuim duidelijker zichtbaar is.
Ik denk ook dat je een persoonlijk contact niet moet vergelijken met een e-mail bericht of -wisseling.
E-mails kunnen immers en bloc uitgestuurd worden en digitaal persoonlijk geadresseerd worden.
Veel mensen weten dit.
Een "persoonlijke" e-mail is het dan in feite niet , alhoewel de aanhef dat wel suggereert.
In een contact van mens tot mens is het besef van het persoonlijke van een contact natuurlijk duidelijk aanwezig en zal men -als men over fatsoen beschikt- daar ook overeenkomstig mee omgaan.
Ook telefoneren is veel persoonlijker dan mailen, een mail is immers een monoloog, terwijl telefoneren (meestal) een dialoog is.
Bij een schriftelijke vraag kun je gemakkelijker besluiten NIET te antwoorden.
Overigens is bij mondelinge vragen antwoorden zelden verplicht, uit fatsoen doet men dat echter vaak toch wel.
Met de overmaat aan e-mails kan het ook gemakkelijker gebeuren dat een belangrijke persoonlijk gerichte mail minder opvalt.
Dit is met hoge prioriteit-instelling vaak al te voorkomen.
Soms ook belanden mails in spamfilters omdat ze als zodanig verdacht worden, je ziet ze dan niet in je mailbox verschijnen en heel wat mensen controleren hun spamboxen niet, maar legen die wel regelmatig.
Misschien is telefonisch contact als eerste aanzet daarom wel gunstiger.
Als je er achteraan moet bellen, zo je schrijft, moet je immers alsnog de telefoon pakken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men ergens geen zin in heeft. Dan kan dat heel makkelijk in dit verband email onbeantwoord laten, heeft mee te maken wat jij nu zegt...