Kun je je IQ verhogen?

Kun je je IQ verhogen door studeren, schaken, kennis vergaren etc?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Je prestaties op een intelligentietest - en dus je IQ - kun je verhogen door training, bijvoorbeeld door te oefenen met IQ testjes. Aan je prestaties zit echter wel een 'plafond'. Dat wil zeggen, op een gegeven moment ben je op je best en kun je niet nog hoger scoren.

Snelle tips waarmee je je IQ verhogen kunt De volgende tips zijn wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee je echt je IQ verhogen kunt. Deze tips zijn gebaseerd op verschillende wetenschappelijke onderzoeken:

•Luister gedurende minstens 10 minuten naar Mozart's Sonate voor twee piano's in D majeur. Dat verbetert je ruimtelijk inzicht. Dit geldt echter alleen als je een liefhebber bent van klassieke muziek.
•Sport. Sporten zorgt ervoor dat de zuurstof in je bloed toeneemt waardoor zowel je spieren als je hersenen actiever worden. Vooral als je wat ouder bent verhoogt sporten je reactiesnelheid en zal het je IQ verhogen.
•Zet jezelf niet onder druk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je een intelligentietest gaat maken, je slechter presteert als je te horen krijgt dat je een IQ test gaat maken dan als je wordt verteld dat je gewoon wat puzzeltjes op gaat lossen.
•Drink (met mate!). Een glas alcohol verbetert tijdelijk je verbale inzicht. Sla je teveel borrels achterover dan verslechtert je verbale vermogens juist: je gaat brallen. Hoe meer koffie of thee je drinkt, hoe beter je ruimtelijke inzicht.
•Speel. Een spelletje blokken, puzzelen of kubusje draaien verbetert je ruimtelijk inzicht, kruiswoordpuzzels oplossen je verbale inzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed uitgelegd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fijn dus mijn excuus toch een beetje aanvaard hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook van mening dat je je hersenen kan trainen net als je spieren.
Goed antwoord uitgebreid ook.

Andere antwoorden (4)

ja, je kunt je IQ trainen, er zit echter wel een bovengrens aan je IQ
dit trainen kun je inderdaad doen door studeren, schaken, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je IQ kun je niet verhogen wel kun je je algemene ontwikkeling vergroten.
Als je door die ontwikkeling een IQ test beter maakt zegt dat niets over je IQ dat was er altijd al alleen maakte je daar niet optimaal gebruik van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen die een opleiding hebben afgerond blijken hoger te scoren dan voor de opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja , dat dacht ik ook. Je IQ staat vast, wat je er mee doet niet. Zo kan iemand met een hoog IQ soms toch wel erg dom zijn.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de min.
Maar dat zegt niets over je daadwerkelijke IQ dat was er altijd altijd al anders kon je niet die opleiding niet afronden.
Per definitie studeren mensen met een lager IQ minder dan mensen met een hoger IQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan helaas geen minnen uitdelen, te weinig punten daarvoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus dus!
Je kunt je IQ niet verhogen. IQ is aanleg. Je kunt wel het e.e.a. doen om beter te scoren bij IQ-tests, door te zorgen dat je in goede conditie bent of door te oefenen, zodat je gewend raakt aan het soort vragen.
Dat je dan beter scoort ligt niet aan een verhoogd IQ, maar aan de imperfectie van IQ-tests. De test gaat er, onterecht, van uit dat mensen onder gelijke omstandigheden aan de test meedoen.
Een goede IQ-test sluit dan ook prestaties door kennis uit. In principe zijn vragen als "wie hoort er niet in dit rijtje thuis" slechte vragen, want ze veronderstellen de kennis van de woorden die beschreven worden.
Ook vragen over cijferreeksen meten meer je training dan je intelligentie.
Een goede test, waar nauwelijks culturele invloeden te vinden zijn en je nauwelijks verbetering zult merken door de test vaker te doen, vind je op http://www.iqtest.dk/

Nog iets over IQ; vaak denken mensen dat een IQ een absoluut getal is, maar dat hangt af van de manier waarop de score wordt berekend. In principe is een IQ een puntenscore, waarbij er gemiddeld 100 dient te worden behaald. Alle scores die hoger of lager zijn dan 100, hangen af van de standaarddeviatie die wordt toegepast op de score.

Een betere manier om inzicht te krijgen in intelligentiescores is door middel van een percentiel. Dan zie je namelijk hoeveel procent van "de mensheid" beter (of slechter) presteert dan jij. Een afwijkende standaarddeviatie zal geen andere score opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk om een hogere iq-score te halen op een iq-test. Zo kun je regelmatig een iq-test doen en zal dit ervoor zorgen dat je bepaalde patronen herkend. Als je echt intelligenter wilt worden, is het van belang dat je jouw brein voldoende traint. Dit kan door bewuster bezig te gaan met alledaagse handelingen, maar ook door je brein te trainen. Zo kun je met een aantal spellen het brein dusdanig triggeren dat bepaalde patronen in het vervolg sneller worden herkend. Schaken is inderdaad een spel dat bij kan dragen aan het stimuleren van het brein. Naast schaken zijn er ook nog veel andere spellen die hieraan bij kunnen dragen. Van https://iqgames.nl heb ik goede verhalen gehoord qua spellen. Misschien dat hier een spel voor jou tussen zit waarmee je plezier kan beleven en intelligenter van wordt?