Waarom ga je dingen zien terwijl ze er niet zijn en je ze ook niet wilt zien?

Hoe kan het nou dat als je denkt aan iets wat je niet wilt dat juist gaat zien..

Bijvoorbeeld.. je wilt niet dat je haar dof wordt en pluizig, je gaat voor de spiegel staan en ziet ineens dat het toch best dof en pluizig is. Je vraagt het aan een ander en die zegt vervolgens.." Doe is niet zo raar, bij jou is dat juist helemala niet zo , hoe kom je erbij? "!
Dit geldt trouwens ook voor heel veel psychologische zaken.. je wilt niet dat je moeder een persoon wordt die continu achter je aan zit, en ineens merk je op dat ze dat continu doet. Je zegt het tegen haar en je vader en die zeggen.." Hoe kom je erbij, dat is helemaal niet zo, alleen in gevallen dat het nodig is en meer niet" Toch zie jij het ineens overdreven en je wilt dat je het niet zag omdat je weet dat het niet klopt. Toch blijf je het zien.. hoe kom je van die onzinnige dingen weer af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens NIET aan een banaan te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of aan een winterwortel...

Antwoorden (6)

Sommige dingen zijn realiteit, andere dingen zitten tussen je oren! De dingen die jij omschrijft vallen onder de laatste categorie, en zijn niet altijd uit te leggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het in de voorbeelden die jij noemt heel makkelijk:
Doordat je je ergens zorgen over maakt ga je er extra op letten. Je wil namelijk checken of je angst terecht is. En dan pik je er juist de details uit die je angst bevestigen. De details die je angst weerleggen vallen daardoor minder op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ook J0ve wat jij zegt... +1
Het is het bekende verbod: Je mag niet aan roze olifanten denken...

The mind is a magnificient tool... Vertaald is dat: De gedachten zijn een magnifiek gereedschap... En dat is het ook... Maar magnifiek is een vergroter, een vergrootglas... De mind is een vergrootglas... Alles wat in de focus ligt van de mind wordt groter... Dus dit verklaart alles al...

Bij jou is het bewustzijn je mind te slim af... Kijk maar wat ik hier zeg, of dat klopt... Bij jou spelen je mind en je bewustzijn spelletjes... Het is voor het eerst dat ik dat zo mooi zie... Leuk... En wil je weten wie nu de winnaar van dit spelletje gaat worden?... Ik geloof niet dat veel lezers me zullen snappen, maar dat geeft niets... Ik antwoord jou, net je vraag... En de vraagsteller zal me begrijpen, de meeste lazers niet... En alles wat ik zeg is deel van het antwoord hoe ad hoc het ook lijkt... Ik speel het spelletje mee, namelijk... Leuk hé...

Leuk hé ALLES...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet een idee fixe en wordt ingegeven door je verbeelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site in mijn bron heeft Roos Vonk, Hoogleraar psychologie een zeer duidelijke uitleg over dit fenomeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderbewustzijn kan het woordje niet, niet onthouden.
Dus als je ergens niet aan mag denken, dan doe je het juist wel. Het al genoemde bekende voorbeeld van de roze olifant.
Ook bij kinderen werkt dat zo. Als ze iets niet mogen, doen ze het juist wel omdat ze het woord niet nooit opslaan als opdracht.