mentale krachten ??

Je hoort de verhalen wel eens van mensen die hun bewuste en onbewuste of mentale krachten of hoe het ook heet, zo goed weten te gebruiken dat er rare dingen mogelijk zijn.

Zo hoorde ik gisteren dat wanneer men een x aantal keren per dag dacht aan sport/massa training en dat 3 maanden lang dat de spiermassa dan met 15% groeide zonder te trainen !!

Als dat mogelijk is, dan is er veel meer mogelijk.
Bijv. als je heel erg sterk denk dat je een paar cm kunt zweven en je gaat daar helemaal in op met je gedachten dat dat mogelijk zou zijn ??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

Haha, dat broodje aap verhaal heb ik ook eens gehoord, maar dan dat als je enkele minuten per dag dacht aan hardlopen, dat je dan ook automatisch afviel en een betere conditie kreeg...
Nou, na een maand was er nog weinig gebeurt hoor, terwijl ik dapper elke dag een marathon aan het denken was !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas is er een onderverdeling van wat kan en niet kan. Spiermassa kan alleen groeien wanneer het actief wordt gebruikt. Zelfs wanneer je hormonen of andere 'spiergroei' producten eet, groeien je spieren niet vanzelf.

Het is echter wel zo dat wanneer je langer dan een week veel aan sport denkt, je wel bij alles wat je doet mogelijk meer actief wordt, waardoor je niet 'traint', maar wel 'traint' (intensiever beweegt).

Dit soort fabel verhalen (helaas, ik sta normaal voor veel dingen open, maar dit is in onze realiteit niet mogelijk) komen door de opkomst van programma's over 'Uri Geller's'. Deze man heeft toegegeven dat hij 'niet echt is'. Er zijn mensen die bepaalde dingen wel echt kunnen, maar deze zullen dit niet op tv laten zien.

Het zweven is een ander element. Het is een manier van waarnemen en het is volgens onze wetten van realiteit, in principe mogelijk. Echter kan nagenoeg niemand dit, omdat onze maatschappelijke vorming en culturen het niet toestaan dit met hart en ziel te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het verhaal ook van een experiment dat je met alleen denken aan een beweging ook daadwerkelijk spieren kweekt. Het ging daarbij om 2% groei en dat komt dan meer waarschijnlijk doordat je de spieren onbewust toch een klein beetje aanspant als je eraan denkt. Ik geloof niet dat er een andere oorzaak is en geloof ook niet dat je zal kunnen zweven als je er maar hard genoeg aan denkt of dat je dingen kan laten bewegen ofzo door denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Levitatie of het zweefeffect, zo mooi weergegeven in de strip van Kuifje in Tibet door een monnik, is wetenschappelijk onmogelijk omwille van de gravitatiewet. Nu met mentale krachten of wilskracht geraak je ver in het leven en ben je een stuk gezonder (psychosomatische kracht :een gezonde geest in een gezond lichaam )maar fundamenteel verander je niets aan de structuur van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mentale krachten bestaan wel zeker, allen weten we eigenlijk nog niet wat nu wel of niet mogelijk is. Een mooi voorbeeld uit eigen ervaring. Ik sta voor een kruiwagen vol met zware stenen. Ik til hem op en rijd er 50 m. mee. Ik moet hem nu neerzetten want hij is voor mij veel te zwaar. Mijn spieren doen zeer en ik ben buiten adem. Allemaal heel normaal. Nu concentreer ik me op de situatie en voel nieuwe energie. Ik heb daar een trucje voor. Na enkele min. til ik de kruiwagen weer op en loop nu geen 50 m maar 150 m. Ik zet hem neer , voel niets van mijn spieren, ben niet moe en ook niet buiten adem. Ik zelf noem dat de kracht van de geest. Toen ik wist hoe ik er mee moest werken, bleek er nog veel meer mogelijk! Wat ik hiermee nu wil zeggen: dat door er aan te denken er ergens in het lichaam een reactie is, waardoor er meer prestatie geleverd kan worden Als zo een reactie van blijvende aard is, dan lijkt het een antwoord op de gestelde vraag. Alleen zweven zie ik niet gebeuren , maar meer spiermassa lijkt me niet geheel onmogelijk gezien mijn eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je gedetailleerd voorstelt dat je iets doet, vuren dezelfde neuronen als wanneer je het echt doet. Dat schijnt de verklaring te zijn dat spieren door mentale kracht zouden groeien. (Overigens heb ik sterke twijfels bij dat hoge percentage van 15%.) Voorwaarde is wel dat je ervaring hebt met wat je je voorstelt: als je niet weet hoe voelt en welke spieren je gebruikt met hardlopen, kunnen nooit de neuronen betrokken bij hardlopen gaan vuren, en worden in je lichaam dus ook niet dezelfde processen als bij werkelijk hardlopen in gang gezet.

Je kunt je wel heel hard voorstellen dat je zweeft, maar omdat er geen herinnering van werkelijk zweven aan vast zit, gaan niet de neuronen betrokken bij zweven vuren. Er zijn geen neuronen die vuren bij autonoom zweven, en er zijn geen lichaamsprocessen die normaal plaatsvinden als je autonoom zweeft, omdat je niet autonoom kúnt zweven in een omgeving met zwaartekracht. Je hebt geen 'anti-zwaartekrachtorgaan' dat je aan kunt zetten als je maar weet hoe je het triggert.

Met mentale kracht is een hoop mogelijk, maar het breken van natuurwetten is daar niet één van. En zelfs als het om het ontwikkelen van spieren gaat: het is een stuk zinvoller en efficiënter om je mentale kracht te gebruiken om werkelijk structureel te gaan hardlopen dan om te dénken aan hardlopen. Als iemand namelijk niet eens de mentale kracht heeft om iets te gaan doen, heb ik sterke twijfels over zijn vermogen om mentale kracht te gebruiken om iets voor elkaar te krijgen zónder iets te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spierkracht aankweken is wel denkbaar maar zweven niet. Dan wordt er een natuurwet doorbroken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar gaan we weer: net zoiets als die advertenties waarin je kunt afvallen terwijl je slaapt. Met een volkomen vaag middeltje en uiteraard werkt het niet. Gezond eten en veel bewegen: dat is de enige remedie om af te vallen - en om meer spiermassa te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je er echt van overtuigt bent, kun je heel veel. Zweven gaat echter weer een stapje verder, dat heb ik nog niemand zien doen (maar ik sluit dat niet uit :-)