Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?

Toegevoegd na 46 minuten:
Graag uitleg, liefst met onderzoeken, hoe het mogelijk is dat de psyche zowel placebo- als nocebo-effecten kan bewerkstelligen, zelfs met dodelijke afloop (bij nocebo-effect)? M.a.w.: hoe werkt dat?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank iedereen voor antwoorden en reageren!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Placebo en nocebo effect, best sterk
Cryofiel
9 jaar geleden
Zo sterk dat het nocebo-effect zelfs dodelijk kan zijn. Letterlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies! Ik heb mijn vraag bewerkt voor misschien wat meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoorde ooit een verhaal van iemand over een man die kanker had. Hij werd behandeld door een arts in een of ander ziekenhuis. Na een tijdje ging de zieke man naar een ander ziekenhuis voor verdere behandeling. Heel voorzichtig ging het stukje bij beetje beter met hem. Na ongeveer een jaar kreeg hij ineens een behoorlijke terugslag en ging het ineens een stuk minder met hem. De arts en het behandelend team snapten er niks van, er zou geen reden zijn dat het ineens zo veel slechter met hem zou moeten gaan. Dus ging de arts het gesprek aan met de patient. Het bleek na een tijdje dat de vorige arts van de patient had verteld aan de patient (op diens vraag aan de arts wat volgens hem de prognose voor het herstel was), dat zijn verwachting was dat de man nog ongeveer een jaar te leven had. Dat jaar was nu voorbij, en de patient had kennelijk het idee dat zijn leven er nu op zat en dat hij zou sterven. De arts had toch immers gezegd dat hij dacht dat de patient nog maar een jaar had...
Ik weet niet of dit echt gebeurd is maar ik zou het me wel kunnen voorstellen. En dan kan je dus kennelijk veel bereiken met een positieve of minder positieve instelling. Hoewel ik ook wel eens hoor van mensen die heel graag leven, en er ook voor vechten maar het toch niet redden. Dus het zegt ook niet alles.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit artikel lijkt een duidelijk geschreven, wetenschappelijk onderbouwde, samenvatting te geven:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515/
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede bron!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Broodjeei: vele en nog veel meer verhalen zijn bekend! Maar hoe gaat dat proces dan? Da's mijn vraag ;-) @Emees: dank voor je link. Lijkt me erg interessant. Ben begonnen met lezen, maar heb er nèt effe wat meer tijd voor nodig kennelijk dan Cryofiel LOL.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het placebo-effect bestaat staat zeker buiten kijf. Wat het allemaal kan berijken is al wat minder duidelijk. Maar de grote vraag is, waarom is dat zo? Als ons lichaam vaardigheden heeft om zich zelf te kunnen genezen (tot beperkte mate), waarom doet het dat niet gewoon? Waarom zijn er nog rode en blouwe pilletjes en een raar verhaal voor nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@UdoHa: de link hierboven van Emees is zeer interessant!
Wel in het Engels en de tekst is erg lang. Ik lees steeds een stukje: kan me in het Engels prima verstaanbaar maken en me ook goed uitdrukken, maar dit is "different koek" ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Wendy, een reactie op jouw vraag over hoe het proces in zijn werk gaat.
Antw: de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil] , of karma.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mahric
Mijn vraag is "Welke rol speelt de psyche bij het zelfhelend vermogen van het lichaam?" en dan zeg jij dat de persoon NIET gelooft in genezing? Dus de psyche speelt geen rol bij het zelfhelend vermogen van het lichaam volgens jou? Of begrijp ik je niet goed?
Cryofiel
9 jaar geleden
@Mahric, ik begrijp jouw tekst ook niet goed. Je *kunt* jouw tekst lezen als: "als je niet geneest is dat je eigen schuld, als je maar in je genezing had geloofd dan zou je nu al lang zijn genezen!". Dat is het meest hufterige dat je tegen een zieke kunt zeggen. Ik hoop van harte dat dit niet is hoe je het bedoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou nou @Cryofiel, het oordeel al geveld zonder dat ik nog maar iets heb kunnen aanvullen/uitleggen. Hoezo, openstaan voor andere concepten(?) Die ballon heb ik allang doorgeprikt hoor. @Wendy, zoals je wellicht weet heeft het woord *psyche* vele betekenissen. Denk hierbij aan: de ziel [zielkunde, zieleleer], ego, geest, gedachten en gevoelens, enz. Mijn reactie is gebaseerd op de geest kracht. Mijn beschrijving: “de persoon gelooft niet in genezing [zelfbeschikking / vrije wil]” is niet anders dan een beschrijving van het woord nocebo, waarbij aangenomen wordt dat onze geesteskracht enorm is, ten positieve, maar ook ten negatieve.

Verder is mijn ervaring dat een patiënt niet geneest wanneer hij dat niet wil [om wat voor reden dan ook], hoe goed de behandeling, intentie en mogelijkheden ook zijn. Zo duidelijker?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geheel en al, dank je ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Mahric, ik geef juist aan dat ik GEEN oordeel vel. Maar wel dat je jouw tekst zo *kunt* lezen. Mijn reactie geeft aan dat ik juist WEL opensta voor andere concepten. Ik begrijp niet hoe je jouw versie in mijn tekst hebt kunnen lezen.

Het beste antwoord

Omdat een groot deel van onze ziektes een psychosomatische oorzaak hebben. Hierbij zijn de lichamelijke klachten verbonden met psychische oorzaken. De lichamelijke klachten zijn zeer reeel maar kunnen niet opgelost worden met geneesmiddelen omdat ook de psychische oorzaak opgelost moet worden. De beiden links geven een soort van classificatie en wat verdieping alhoewel je ongetwijfeld begrijpt dat er meer over te zeggen dan op GV te beschrijven is.

Bij een bepaalde vraag in de rubriek spiritualiteit is dit ook punt van bespreking geweest ;-) Ik kan het niet laten om daarom nog op te merken dat helende krachten door derden alleen bij dit soort ziekten werken en duidelijk niet bij klachten die een heel concrete oorzaak zoals een virus of iets bacterieels hebben.

Daarnaast heeft het lichaam ook nog gewoon zijn imuum systeem dat geen ander doel heeft dan ziektes te bestrijden en lichaamsvreemde stoffen te elimineren en te verwijderen. Het imuum systeem wordt beinvloed door het centrale zenuwstelsel en dat is weer nauw gerelateerd aan de psyche. En dan is de cirkel weer rond ( zie de derde link ).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
In je derde alinea spreek je de tweede alinea deels tegen, toch? Als voorbeeld: iemand heeft een wat zwakkig immuunsysteem. Daardoor wil een infectie maar niet goed overgaan. Zodra er iemand een "helende hand" oplegt, zal via de psyche het immuunsysteem worden versterkt, en zal de infectie binnen enkele dagen verdwijnen. Het is natuurlijk het immuunsysteem dat de klus opknapt, maar dat immuunsysteem heeft wel een oppepper gekregen van/via de psyche, en die is beïnvloed door het geloof in de "helende hand". -- En, zoals je zegt, is ook in dit geval de cirkel weer rond: de persoon met de "helende hand" zal zeggen dat hij opnieuw een bewijs heeft geleverd voor de bijzondere "energie" die via hem wordt overgedragen. De wetenschapper zal zeggen dat hij geen bewijs ziet. En het onbegrip heerst opnieuw, met eindeloze ergerniswekkende discussies tot gevolg. Terwijl dat helemaal niet nodig is...
Cryofiel
9 jaar geleden
Overigens wel een plus voor het mooie antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Mullog voor je antwoord! Beide vragen zijn zeer zeker met elkaar verbonden, al was het alleen maar vanwege dezelfde vraagsteller ;-))
Ik zal de linkjes later lezen. Ben nu mijn arme spirit nog aan het kraken over een link van Emees.
+!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel ik weet niet of die alineas elkaar echt tegenspreken. Je hebt ook volledig psychosomatische ziektes. @We dyH succes :-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie nu dat ik die twee alinea's waarschijnlijk op een net wat andere manier heb gelezen dan jij bedoelde. Als ik de alinea's lees op de manier die jij waarschijnlijk bedoelde, zijn we het helemaal met elkaar eens. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank!!!!!!

Andere antwoorden (4)

Heel veel ! Dat merkje als er testen worden gedaan met placebo's dus een groep mensen krijgt een echt en een groep krijgt een nep en ja ook de nep groep merkt vaak resultaat . Veel anti griep middelen werken ook zo dus je denkt ik heb dit en dat geslikt dat geeft een goed gevoel en dat gevoel maakt je een tikje beter. Maar verwacht er geen wonderen van ernstige ziekten verdwijnen niet met een positief gevoel je kijk er op kan wel beïnvloed worden en dat helpt je zeker er beter mee om te gaan . Ja er zijn mensen die denken dat je met een positieve mind setting alles over wint het zou hoop ik bij die mensen werken maar het moet niet zo zijn als je ziek bent dat er een eikel naast je bed staat en die zegt als je nu maar optimistisch was geweest dan was je nu niet ziek geweest of zo iets van doe wat kristallen in je zak dan komt het wel goed dat zijn helaas enge sprookjes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Wat ik me dus afvraag is (zie ook de bewerking van mijn antwoord) hoe dat kan. Hoe dus de hersenen in staat zijn bijvoorbeeld bij een nocebo het lichaam dood te laten gaan, even simplistisch gezegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik vraag me dat ook al jaren af want als we dat precies zouden weten zouden we het mogelijk beter kunnen gebruiken of zelfs versterken of met hypnose dat zou mogelijk nog verder onderzocht kunnen worden of zo als met die ijsman die meneer die door mind setting z'n stofwisseling enz beheerst ?!? Mogelijk komen we er niet precies achter maar als we het proces zouden kunnen gebruiken zou het al fantastisch zijn . Ook hoe mensen pennen door wangen halen enz dn dan zonder bloed ?!? Maar echt geloven doe ik het niet ook al gebeurde het onder m'n ogen . Ik heb ook goochelaars onder m'n ogen allerlei trucs zien doen die ik niet kon snappen ?! Maar ach zo blijft er nog wat om jd over te verwonderen .:) ja met die ijsman zijn wetenschappers wel bezig maar een goed gedegen onderzoek zou mogelijk nieuwe inzichten kunnen geven ? Het zou niet gefinancierd moeten worden door de farmaceutische industrie . Dat is de kat op het spek binden :) nee medicijnen blijven het belangrijkste maar de juiste mind setting zou de werking kunnen versterken .?!?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's dus zo ongeveer mijn vraag ;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een groep een echt medicijn en de andere groep een placebo geeft, en beide genezen (misschien de erste groep wat beter) dan is dat nog geen bewijs dat het placebo een effect heeft gehad. De klacht had ook zomaar van zelf beter kunnen worden. Daar zou een derde groep nodig voor zijn die helemaal niks heeft gekregen. Maar daar is zeker ook onderzoek naar gedaan. Het feit dat de meeste klachten van zelf weer verdwijnen is de reden ervoor dat er allerlei nep-middeltjes in de volksmedicijn bestaan. "Ik heb een zilveren lepel op mijn navel gelegd en de volgende dag was de koorts over." "Ja, inderdaad, bij mij werkte het ook." En je hebt alweer een nieuw middeltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wordt ook gedaan. Misschien een leuke link voor je: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3055515 Zo werkt de mond op mond "reclame" inderdaad ook deels ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar er kan ook wel wat tegenin gebracht worden. Hoewel een zilveren lepeltje (nooit geprobeerd hoor, geen oordeel over, maar gewoon even als voorbeeld) NIET LIJKT op een allopatisch medicijn en dus GEVOELSMATIG snel gediskwalificeerd kan worden als geneeskrachtig middel, moeten we wel in gedachte houden dat wij allemaal bestaan uit stoffen die in de aarde voorkomen (of daaruit gemaakt zijn). Het is dus op zich niet verwonderlijk als er materialen bestaan die een invloed op ons lichaam hebben op de een of andere manier (die wij vooralsnog niet onderscheiden). Zwaartekracht is ook lang niet verklaarbaar geweest, maar wel een feit als een koe. Desalniettemin moet een dubbelblind-test bij een grote testgroep natuurlijk wel uitsluitsel geven, mits de testgroep qua aandoening echt homogeen is (en dat kan soms lastig zijn vast te stellen!)
Cryofiel
9 jaar geleden
@artra, zwaartekracht is lang niet verklaarbaar geweest, maar wel bewijsbaar. Met het zilveren lepeltje zou dat dus de eerste stap zijn. Als je vermoedt dat het zou kunnen helpen, hoef je dat niet meteen te verklaren; je zou kunnen beginnen met het bewijzen.
De psyche kan een GROTE invloed hebben. Om niet zweverig te worden, een paar nuchtere voorbeelden.

Voorbeeld 1: vaak zie je personen wiens levenspartner is overleden, korte tijd daarna uit eenzaamheid wegkwijnen en overlijden. Overblijvers echter die een positieve spirit vasthouden, blijven vaak nog langer leven.

Veel bij negatieve gedachtes stilstaan, kost het lichaam bergen energie. Mensen gaan zich dan ook moe/futloos voelen. Die energie heeft het lichaam dan niet meer beschikbaar voor bijvoorbeeld het afweersysteem.

Voorbeeld 2: als je erg gespannen bent, ben je geneigd je onderbuik te verkrampen. Dit heeft invloed op o.a. de werking van je darmen, waardoor bijvoorbeeld diarree kan ontstaan, of juist obstipatie.

Je psyche kan dus een grote invloed op je energielevels en je lichaamsfuncties hebben.

Het placebo-effect is hierdoor dus ook ineens heel verklaarbaar geworden: als je een positieve kijk hebt op je eigen toekomstperspectieven zal je lichaam normaliter beter functioneren en meer energie overhouden of vrij kunnen maken om de klachten aan te vechten.
Maar zoals mullog al zei: verwacht geen wonderen. Een ziekte waar het lichaam gewoon geen kans verweer tegen heeft, zal ook met een positieve levenshouding niet genezen, al houd je het wellicht net wat langer vol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel!
Dit onderwerp houdt mij ook al een tijdje bezig. Tot nu toe heb ik gezien/gelezen "the living Matrix" - "the Field van Lynn Mc Taggart" - "De sleutel tot zelf-Bevrijding van Christiana Beerlandt" en nog een aantal andere boeken en sites. Ga maar eens googelen dan kom je van alles tegen. In het kort gaat het er over dat we allemaal met elkaar verbonden zijn (alles is energie van heel ijl(gedachten) tot heel dicht (materie)) en met de rest van het heelal. We hebben een bewust deel en onbewust deel waarmee we denken en doen naar onszelf en anderen. In dat onbewuste deel kunnen trauma's (nare ervaringen), vooroordelen (negatieve gedachten) opgesloten zitten (die al van generatie op generatie in de familie zitten, zelfs als je geadopteerd bent kun je in de familie traditie (erfelijke ziektes, gedachten, vooroordelen) meegesleurd worden) die ons er op wat voor manier dan ook van weerhouden (blokkades) om "beter" te worden. Dat is wat er gebeurd aan de niet fysieke kant. Kun je daar met liefde en compassie (hoe ernstig de klacht/ziekte ook is) mee omgaan dan ben je al een eind op de goede weg. De blokkade zal (geleidelijk aan) verdwijnen. Aan de fysieke kant kun je jezelf helpen door je lichaam (en geest) te voeden met gezonde voeding, mooie muziek, de natuur, creatief bezig zijn, meditatie en stress vermijden. Zo zie je maar dat er niet een eenduidige oplossing is. Er is een scala (voor de een meer dan voor de andere persoon) van gezonde gewoontes en gedachten voor nodig om een lichaam en geest in topconditie te houden zodat het zijn zelfhelend vermogen kan gebruiken om "indringers" (bacteriën, virussen, negatieve gedachten) te neutraliseren (door acceptatie en liefde en niet door ze te bestrijden, want strijd geeft altijd een tegenreactie).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een placebo-effect heeft zeer grote invloed. Er zijn echter enkele factoren die het effect kunnen vergroten, waaronder interesse van de 'geneeskundige' over de situatie, veel aandacht van de 'geneeskundige' aan de patiënt, medelijden aan de patiënt en het placebo-effect is het sterkst als het proces eerder heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld een dronkenschap.

Psyche heeft zeer veel invloed op ons lichaam, bevestigen onderzoeken. Als er een geneeskundige is die urenlang met je praat en uitlegt dat alles goed komt, worden mensen gelukkiger. Een voorbeeld hiervan is een religie, God legt uit dat alles goed komt, mits aan de gegeven eisen wordt voldaan. Gelovigen zijn (daardoor) gelukkiger dan atheïsten. Gelukkige mensen leven ook langer in tegenstelling tot ongelukkigen.

Als personen ongelukkig zijn, stress hebben en boos zijn. Dan komen er dikwijls (tijdelijke) kwalen. Een veelvoorkomende is buikkrampen bij stress.

Een nocebo-effect, ik zal hier een milde variant benoemen. Kinderen die gepest worden, hebben zeer weinig zelfvertrouwen. Al gingen de pesterijen enkel om een schoenenmerk, ze zijn hun hele leven lang niet zelfverzekerd. Dit proces is moeilijk terug te draaien, alhoewel het wel gemakkelijk in de jeugd kan. Als een persoon die gepest wordt en zijn of haar idool zegt dat het uit jaloezie is en dat tegen de hele school zegt, mits het gewenst is, dan zal het zelfvertrouwen stijgen van de gepeste persoon en het zelfvertrouwen zal dalen van de pesters, mits het ook zijn/haar idool is.

Bovendien werkt ons brein vaak verkeerd. Soms mocht het placebo-effect niet baten, bij bijvoorbeeld een ernstige uitgezaaide kankervorm. Af en toe geneest ons lichaam ons hiervan, zeer zeldzaam maar toch mogelijk. Dit is doorgaans natuurlijk. Maar aangezien patiënt in kwestie een homeopathisch middel heeft geconsumeerd, denkt hij of zij dat de ziekte daardoor is genezen. Het menselijke brein hanteert ook de volgende formule: 'Is het na ...? Dan komt het door ...'

Nog een voorbeeld van een placebo-effect, als patiënten met hoofdpijn zonder hun medeweten een aspirine hebben geconsumeerd, dan is het minder krachtig dan de patiënten die een aspirine wel hebben geconsumeerd met hun medeweten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!