Ik wil HBO Toegepaste Psychologie gaan studeren, maar ik wil daarna doorstromen naar de universiteit om Forensische Psych. te doen. Hoe werkt dit nou?

4 jaar HBO en dan 1 jaar uni, 1 jaar HBO en 4 jaar uni...? Ik snap er helemaal niks meer van!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Als je naar het HBO gaat en je haalt in het eerst jaar al genoeg studiepunten (je propedeuse), dan kan je dit gebruiken als "toegangsexamen" voor de universiteit.
11 jaar geleden
Over het algemeen kun je met een HBO-propedeuse (na één jaar) doorstromen naar een gerelateerde WO-opleiding. Dan heb je het over de studie psychologie, forensische psychologie is een specialisatie waarvoor je na de uni aanvullende opleidingen zult moeten volgen. Het is voor zover ik weet een toegepaste specialisatie waarin vooral diagnostiek en behandeling belangrijk is, dus ik neem aan dat je er klinisch psycholoog voor moet zijn, of in elk geval GZ-psycholoog. De GZ-opleiding duurt doorgaans 2 jaar, en klinische psychologie is een specialisatie van gezondheidspsychologie (GZ). Die opleiding duurt 4 jaar. Al met al duurt de universitaire opleiding tot psycholoog nominaal 4 jaar, en de totale specialisatie tot klinisch psycholoog 6 jaar.

Voor toelating tot de WO-opleiding psychologie heb je wel wiskunde A nodig. Als je dus geen VWO-diploma hebt met wiskunde en je wilt de route HAVO-HBO propedeuse-WO volgen, zul je waarschijnlijk een zomercursus statistiek of wiskunde moeten doen. Er zijn ook universiteiten waar je een toelatingsexamen kunt doen voor wiskunde als je niet voldoet aan de vooropleidingseisen, als je daarvoor slaagt ben je ook toegelaten. Als je twijfelt over de wiskunde en je vermogen om dat in korte tijd voldoende bij te spijkeren, zou je er ook voor kunnen kiezen om eerst je VWO-diploma te halen en van daaruit door te stromen naar de universiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet bij een zomercursus. Maar de eisen verschillen per universiteit. Ik weet dat sommige universiteiten zo'n toelatingsexamen hebben, en daarbij maakt het niet uit hoe je aan je kennis komt natuurlijk. Of je nu gewoon goed bent in wiskunde, een extra cursus hebt gedaan, of dat je zelf in de schoolboeken bent gedoken. Bij andere universiteiten is wiskunde A op VWO-niveau misschien wel een harde eis, maar vaak kun je dat op een andere manier bijspijkeren. Sommige universiteiten bieden een eigen cursus aan, waarbij je ook een examen kunt afleggen waarmee je dan toegelaten bent. En misschien zijn er ook wel uni's waarbij het geen harde eis is als je met een HBO-propedeuse binnenkomt, dat weet ik eigenlijk niet. In elk geval zijn er wel manieren om je statistiek bij te spijkeren als dat nodig is, je zou bijvoorbeeld ook via de LOI of NTI wiskunde A op VWO-niveau als los vak kunnen volgen terwijl je met je toegepaste psychologie bezig bent (als je dat qua studiebelasting aankunt, maar als je universiteit kunt gaan doen moet je ook wel een 1e jaar HBO met één VWO-vak kunnen doen lijkt me) en dan volgend jaar staatsexamen doen (let op, je moet je dan inschrijven voor 1 december!) dan krijg je een VWO-certificaat wiskunde A, en voldoe je ook aan de vooropleidingseisen. Er zijn dus wel manieren. Als je wilt weten wat de universiteit van jouw keuze (of: universiteiten) precies vragen, kun je vantevoren informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge niet te beknopt. Zou netjes zijn om dit als "beste antwoord" te beoordelen ;)