Hoe help ik mijn vriendin het best door niet alles op te proppen?

mijn beste vriendin heeft me al veel van haar verleden verteld maar nu is ze echt down en ze is zelfs niet naar school gekomen. ze wil ook niet zeggen wat er is...dat het te moeilijk is da uit te leggen...ik heb er veel met haar over gepraat en toen ik haar zij dat alles goed zou komen, ze altijd op mij kan rekenen en dat haar leven nog moet beginnen zei ze iets zoals : "mijn leven moet nog beginnen??, het enige wat ik in mijn leven heb is niks..maar ook niks! en met de jaren wordt da alleen ma erger, dan kan het maar beter nu stoppen..."
ik maak me grote zorgen en ben gewoon bang dat ze de neiging heeft zelfmoord te plegen omdat ze dit al eerder had. Ik weet gewoon niet meer hoe ik haar kan helpen want ze wil niet altijd praten wat ik begrijp...ze is al bij psychologen geweest maar daar blijft het bij.
Hoe kan ik haar helpen??

PS: 1 keer vroeg ik haar waarom ze soms uit het niets boos wordt op mij, ze vertelde me dat ik daar niet op moest letten en dat ze soms stemmingswisselingen heeft. Ik vroeg dan ook of ze dan zoiets als persoonlijkheidsstoornis had maar ze zei van niet maar meer een depressie. 'k heb hier veel dingen van opgezocht en ik kwam al uit op manisch, borderline en ook op andere stoornissen. Zou ze iets hebben van deze dingen want ze heeft echt heel veel meegemaakt en heeft of doet soms aan automutilatie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Jij kunt niet meer doen dan naar haar luisteren, deskundige hulp moet je vriendin zelf willen en ervoor open staan. Je kunt haar daar niet toe dwingen, ze moet zelf die stap zetten. Tenzij zij minderjarig is, dan kunnen haar ouders of verzorgers hier voor zorgen, als dat het geval is, ga daar dan eens een gesprek mee aan.

Ga een keer met haar tennissen of boksen. Het klinkt raar maar als je haar tot het uiterste laat gaan, breekt er iets van binnen en schieten de meeste mensen in tranen uit. Meestal helpt het. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100