Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat veroorzaakt precies een 'onderbuikgevoel'?

Deze vraag is serieus bedoeld. Soms krijg je van het kijken naar bepaalde beelden of het horen van bepaald nieuws een tintelend gevoel in je onderbuik. Het lezen van iets heel zieligs bijvoorbeeld, een aangrijpend verhaal, of kijken naar een mooie (jank-)film met een simpele moraal. Het is geen sexuele opwinding maar lijkt wel familie daarvan. Het heeft vast wat met empathie te maken, maar wat? Welk mechanisme ligt er aan ten grondslag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn vijf basis gevoelens. Bang, Boos, Blij, Verdrietig, en Lichamelijke gevoelens.

In feite schaar je dit algauw onder de lichamelijke gevoelens, maar het onderbuik gevoel kan niet echt ontstaan zonder eerst bang boos blij of verdrietig geworden te zijn denk ik, dus de aanzet blijft een emotie.

Daarna pas uit zich dat in een onderbuik gevoel, en ik vermoed dat dit te maken heeft met de vecht en vlucht response...
Dat is gewoon een oer reactie die in ons zit ingebakken!

Toegevoegd na 54 seconden:
* ...zonder eerst bang boos blij verdrietig of -opgewonden- geworden te zijn... die hoort er ook bij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afstemming en intuïtie... Jij laat dat toe en dus ervaar je dat... En jij doet het niet, het gebeurt gewoon, zonder dat jij er iets voor doet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie van het 2e chakra reageert dan. Ik heb voor het gemak even gekopieerd en geplakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.


2e Hara Chakra, Kleur oranje, locatie rond de schaamhaar rand:
Dit chakra is een centrum van creatieve energie, soms komt dit naar voren als
seksuele energie. Deze energie heeft zowel het mannelijke als het vrouwelijk in zich.
Negatieve ervaringen met seksualiteit of de invloed van problematische menselijke
relaties kunnen invloed hebben op dit chakra. Verder heeft het te maken met de
controle over onze gevoelens Daarmee doelend op het zelf beslissing vermogen om
iets wel of niet te uiten. Hiermee wordt dan ook direct een sterke link gelegd
met het 5e keel chakra. Verder staat dit chakra voor de emoties als spontaniteit,
genot, levenslust en woede.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding