Kun je als mens eigenlijk wel bewust keuzes maken?

Het onderzoek van Milgram laat zien dat mensen in bepaalde situaties beslissingen nemen die zij zelf niet voor mogelijk hielden.

Ik zat nu te denken, als je dit soort onderzoeken kent ben je je er bewust van. Kun je dan betere beslissingen nemen of ontstaat er een soort omgekeerde psygologie. Misschien is het zo dat als je denkt de onderzoeken te kennen je denk bewust te zijn maar eigenlijk niet bent.

Kan iemand mij helpen om hier bewust over te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat is een moeilijke vraag en een eenvoudig antwoord is er niet. Binnen de wetenschap is er al sinds de oude Grieken een controversie over het al dan niet bewust keuzes kunnen maken. Kennis over het bewustzijn beïnvloedt in ieder geval de mate dat je je bewust bent van zaken. Dat is een ding wat zeker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een beetje flauw om mee te doen aan zo'n experiment, als je al weet wat de bedoeling is.

De clou is dus, dat je onwetend bent. En dat is in het dagelijks leven ook zo. Je kunt immers niet alles met je zintuigen waarnemen, en wat je wel waarneemt, kun je niet altijd op de juiste wijze interpreteren. Dat komt, doordat je beschikt over een eindige hoeveelheid achtergrondkennis over feiten en procedures.

Die achtergrondkennis vul je telkens aan nadat je iets hebt begrepen, geëvalueerd.

Hoe meer achtergrondkennis je hebt opgebouwd, hoe beter je beslissingen zouden kunnen zijn.

Maar soms heb je gewoon last van je kennis, zeker als die bestaat uit 'trucjes', die je gepast en ongepast denkt te kunnen toepassen.

Als mens kun je dus wel zeker bewust keuzes maken, maar het is goed, als hij zich ervan bewust is, dat zijn kennisdomein beperkt is.

Het gaat vooral om de feitelijkheid hiervan. Maar in jouw vraag heb je het over 'betere' en 'eigenlijk niet bent', en dat wijst op een oordeel. Je hebt een oordeel over de grootte van je kennisdomein. Dit oordeel is een basis voor zelfafwijzing; en veroorzaakt veel psychische problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je als mens geen bewuste keuzes meer kan maken.
Ik denk namelijk dat de mensheid eigenlijk te "vervuild" is met normen en waarden, dat het onmogelijk is om hele primaire keuzes te maken.
Alles van het menselijk leven is al helemaal kapot gepsychologiseerd. Alles wat je doet daarvan weet je de gevolgen.
Dus de enige manier dat je voor jezelf betere keuzes kan maken is dat echt geheel uitsluitend naar jezelf kijkt en wat goed is voor jou ongeacht de gevolgen en je omgeving.

Dat is ook het grote verschil tussen mensen en dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
...en dan maak je dus een bewuste keuze... ik nu ook, ik type nu heel bewust een reactie op jouw antwoord, omdat ik dat bewust besloten heb ;-))
Nee, de keuzes worden gemaakt door het onbewuste dat vele malen sterker is als het bewuste.
Daar zijn mensen zich niet bewust van want het onbewuste is (per definitie) onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
... dus kan je dit eigenlijk ook niet weten toch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wel, want neurologen hebben onderzocht wat er precies binnen de hersenen gebeurt wanneer er beslissingen worden genomen.
Zo konden ze zien dat het onderbewuste al besluiten nam voordat het bewuste ervan op de hoogte is.
Zie bijv. de onderzoeken van Victor Lamme.
Kristal
12 jaar geleden
Dat is interessant!
Is er een bepaalde plek in de hersenen bekend die het onderbewuste vertegenwoordigd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderbewuste baseert zich op gebeurtenissen in het verleden. Je kunt natuurlijk een heleboel gebeurtenissen produceren en aan de hand daarvan je onderbewuste trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderbewuste inhouden bevinden zich overal in de hersenen. Het bewustzijn is veel minder belangrijk en bevindt zich vooral in de hersenschors, dat zijn evolutionair gezien de laatst ontwikkelde delen van de hersenen.
Dan hou je jezelf natuurlijk bewust of onbewust voor de gek.
Zo'n onderzoek geldt alleen dan wanneer jij de "antwoorden"
niet kent.
12 jaar geleden
-Bij ieder waarvan de hersenen voldoende zijn ontwikkeld, bestaat het leven alleen nog maar uit keuzes.
-Zelfs een flits die uit het onderbewuste komt waaraan je toegeeft; is een bewuste keuze die je eerder bewust reeds in jouw leven hebt klaargestoomd of ingeprent voor in geval dat.

-Denk hier aan een motorische reactie die zelfs door z.g. deskundigen als een onbewuste reactie wordt uitgelegd, maar in feite toch bij de categorie bewuste keuzes hoort.
-Ook niet kiezen is een bewuste keuze.

-Word je gedwongen om iets te doen wat je niet wilt, dan of... doe je het niet en accepteer je bewust de gevolgen daarvan, of... je doet het wel omdat dit na beredenering het op dit moment toch gezonder voor je is.