Wat vormt onze persoonlijkheid?

Door welke factoren wordt onze persoonlijkheid gevormt? Bijv. 2 broers worden op de zelfde manier opgevoed, maar ze kijken beide verschillende levensbeschouwingen. Waardoor denken we wat we denken? Is het de bouw van je brein ( intelligentie ), invloeden van buitenaf of toch een ziel?

Toegevoegd na 2 minuten:
" maar ze kijken beide verschillende levensbeschouwingen " moet zijn " Ze hebben beide veschillende levensbeschouwingen "

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een combinatie van beiden : je karakter is voor een groot deel aangeboren (in de zin van ben je introvert of extravert, een durfal of heel voorzichtig, nieuwsgierig naar nieuwe dingen of liever bij het vertrouwde blijven etc). Dat ligt voor het overgrote deel vast in de stuctuur van je hersenen, en hoewel je met gedragstherapie dat wel iets kan beïnvloeden, verander je de aard van het beestje niet. Alleen door ernstige hersenaandoeningen kan iemands karakter compleet veranderen.

Daarnaast bepaalt je opvoeding / omgeving hoe je met impulsen uit de buitenwereld omgaat. Conditionering van bepaalde gedragingen (altijd gestraft/beloond worden voor iets, falen of succes hebben, negatieve en positieve ervaringen) kan resulteren in bepaalde gedragspatronen.
'Ziel' is natuurlijk niets anders dan wat er zich afspeelt in je hersenen, hoe interne en externe factoren samen je persoonlijkheid hebben gevormd. Dat mag je natuurlijk ziel noemen, maar het is en blijft een stukje van jezelf, dat is je 'ik' zolang je leeft - hoewel je door (ernstige) hersenbeschadigingen compleet van persoonlijkheid/ 'ziel' kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Voor je mooie en complete antwoord

Andere antwoorden (1)

Zelfs de wetenschappers zijn het daar niet over eens, in de psychologie zijn stromingen die zeggen dat het alleen erfelijk is of alleen aangeleerd of een mix en de hoeveelheid aanhangers per stroming varieert met de tijd

ik vind het zelf wel heel opvallend dat je bepaalde kenmerken wel relatief vaak ziet bij een bepaalde plaats in het gezin, de oudste is vaak (let op: vaak, niet altijd) gehoorzamer en serieuzer , de jongste is vaak meer een levensgenieter etc