Waarom ligt de één wakker van omgevingsgeluiden (bijv haangekraai) en de andere niet? En wat kan je er zelf aan doen om niet meer wakker te liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wat ook funest is wakker worden/blijven van omgevingsgeluid is je er op focussen. Ik heb jaren naast een kroeg gewoond en ergerde me kapot aan het muziek wat daar uit de boxen schalde en aan het asociale gedrag van de bezoekers. Bij het miste geluidje lag ik gespitst te luisteren of ik inderdaad iets hoorde en lag vervolgens knarsetandend in bed. Nu woon ik in agrarisch gebied en denderen de tracktoren vooral nu, in oogsttijd langs mijn huis, het stoort me niet ik slaap er dwars doorheen. Mijn zus heeft jaren naast een spoorlijn gewoond vlakbij het station en werd alleen wakker wanneer de trein te laat was :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat kan helpen is bv de wekkerradio heel zacht aan te zetten op een muziekzender zodat je je ergens anders op focust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de reacties!

Andere antwoorden (1)

Hoofdreden: gewenning. Degenen die bijv. naast een spoorlijn wonen 'horen' na zekere tijd de treinen niet meer.
Wat je eraan kan doen (behalve isolatie van de slaapruimte, oordoppen of een slaapmiddel) weinig. Dat is allemaal ook niet nodig. Heb jarenlang in de omgeving van een drukke weg gewoond en nooit ergens last van gehad. De hersenen filteren het geluid weg, vermoed ik.