Hoe kan het, dat hersenen meer opnemen dan velen voor mogelijk houden?

Als ik door een woonwijk loop, let ik vaak niet op de huizen die er staan. Ik vind het alleen leuk om door die wijk te lopen. Ook dikwijls ben ik er met mijn gedachten niet bij. Ik kan het ook niet goed natekenen. Perspectief tekenen of schilderen is ook moeilijk voor mij. Filmen doe ik wel, maar dan let ik ook lang niet overal op. Toch krijg ik in dromen dikwijls realistische beelden te zien. Beelden van echte straten met perspectief en al. Met woonhuizen zoals die in werkelijkheid zijn, en een gezichtsbepalende wijkkerk. Dat die dromen vaak onsamenhangend zijn is een andere kwestie. Beelden op zich in dromen zijn bij mij vaak realistisch. Ik had eens door dat ik met een droom bezig was. Ik focuste mij in die droom op een detail van een huis. Ook dat was heel realistisch. Ik heb wel eens gedroomd, dat ik in een andere stad of zelfs in een ander land in een wijk terecht kwam die veel leek op een wijk waar ik vroeger gewoond had. Dat was niet in een moderne wijk, want daar lijkt veel op elkaar. Maar in een wijk met een typerende wijkkerk. Hoe kan het, dat ik zo realistisch kan dromen, terwijl ik in wakende toestand moeilijk kan uitleggen hoe iets eruit ziet?

13 jaar geleden
1K

Antwoorden (11)

Je droomt niet realistisch, je denkt dat je realistisch droomt. De dingen die je ziet lijken allemaal echt, terwijl het in de werkelijkheid toch anders is. Als je bijvoorbeeld over je eigen huis droomt, denk je dat alles er precies zo uit ziet als in het echt. Terwijl het er heel anders uit ziet, en dat besef je niet met het dromen. En als je eenmaal wakker bent kun je de details van je droom ook niet precies vertellen, omdat dit allang vervaagd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt weleens voor dat je iets droomt maar het is er niet. Het is moeilijk uit te leggen maar stel dat jij droomt over een auto. In je droom heb je geen auto in beeld gehad, maar het ging wel over een auto. Pas als jij een leuke auto ziet denk je van "hey die auto zag ik in mijn droom", terwijl die er nooit is geweest. Heel moeilijk uit te leggen maar het kan zo zijn dat er in je droom een lege gat was en dat je die opvult als je bijvoorbeeld weer door die woonwijk loopt en dat als het zich weer vult met die woonwijk dat je dan denkt dat alles er zo uitzag in je droom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Eray97.
Ik vraag mij af of er iemand is die exact weet hoe dit werkt, dat is volgens mij niet bekend. Je kan er alleen naar gissen hoe het werkt. Ik heb ook weleens dejavu gevoelens of het gevoel dat je datgene al gedroomd hebt. De vraag is alleen of dat zo is of houden je hersenen je op dat moment voor de gek?
En waarom kunnen sommige mensen (paragnosten) met hun hersenen dingen opvangen uit het verleden aan de hand van een object van iemand.
Ook daar zijn geen verklaringen voor en door anderen wordt betwist of dat uberhaupt mogelijk is.
Soms moet je je misschien dus niet afvragen hoe iets werkt maar alleen blij zijn dat het (zo) werkt. Althans totdat iemand echt kan bewijzen hoe zoiets werkt , maar bewijzen is moeilijk met dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen doe je doorgaans on(der)bewust. Indien je achteraf meent dat je heel realistisch gedroomd hebt, is dat eerder de indruk die de droom naliet dan een echte registratie. Men weet inderdaad nog niet heel veel over dromen. Maar bv wel dat je niet in "real-time" droomt. Dit zijn slechts korte periodes in je slaapritme, waarin soms veel uren droom gestouwd lijken te zijn. Je droomt dus ook waarschijnlijk meerdere dromen per slaapbeurt, terwijl er meestal slechts indrukken achterblijven van de laatste droom. Je registreert in wakkere toestand ook veel te weinig, zowel bewust als onbewust, met je zintuigen om een "groot" realistisch (droom)beeld op te bouwen. Je brein bouwt van wat je niet direct waarneemt enkel een frame op, de hiaten worden opgevuld met wat je met je ervaring verwacht daar aan te treffen. Een groot deel van wat niet essentieel is voor waar je mee bezig bent, en wat dus enkel balast zou zijn, wordt dus niet opgeslagen. Ergo- en economisch, dat is heel normaal. Beelden die je wel aandachtig opnam, kunnen natuurlijk wel gedroomd worden. Maar niet in HD. Zo zal je bv in een droomversie van een stel ogen niet al de piepkleine, onopvallende imperfecties van de huid zien. Spijtig, of eerder gelukkig maar; dromen zijn (dus een vorm van) bedrog. Men weet ook nog niet waarom we dromen en wat het nut er van is, al zijn er uit studies en proeven wel enkel vermoedens naar voor gekomen. Maar alleszins is het geen exacte beeld-reproductie, dan zouden we er namelijk wel beter in zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zou het zo kunnen zijn, dat de verschillende droommomenten worden samengesmolten tot één droom?
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie verder mijn reactie op het antwoord van Eray97.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen zijn, er is niets dat daar tegen spreekt. Maar aan de hersenactiviteit tijdens de verschillende droomfasen kan men niet zien waarover er gedroomd wordt. In een MRi kan men al wel enkele categoriën van emoties bepalen, maar in zo'n ding valt echt niet gewoon te slapen. De lage registratie is vaak een schok, maar anderzijds ook logisch. Je oog is zo ingericht dat je enkel in het middelpunt van je blikveld redelijk duidelijk ziet (als je ons eerder matig presterend oog als standaard neemt). Als je in normale doen rondloopt, gaat deze "lens" maar over een klein percentage van het totale beeld. Iets tussen de 3 en 10%. Hang eens een muur vol kranten, ga er op 1m voor staan en kijk eens wat je kan lezen zonder met je ogen te bewegen. Laat iemand anders daar een ovaal rond schetsen Dit is voor iedereen anders, maar je mag niet valsspelen natuurlijk. Bepaal nu zonder met je ogen of hoofd te bewegen de rand van je blikveld, en laat dat ook door je assistent aflijnen. Nu kan je gaan uitrekenen hoeveel lijntjes je moet photochoppen om heel je blikveld aandachtig op te nemen. En dan hou je er nog geen rekening mee dat je op10m afstand al veel detail kwijt bent, dat je hersens een spelletje met je spelen als je omhoog kijkt en dat waarnemingen onder hoeken de zaak vertekenen. Je brein slaat inderdaad veel meer info op uit je perifeer zichtbereik, bijna tot aan de rand van je blikveld. Waar er bv een telefoon staat of een stoel of een tafel. Als daar bv een dikke spin doorloopt, krijgt dat stukje instinctief direct alle aandacht. De grove indeling, verrijkt met kleuren en info over beweging. Bewust weet je niet hoeveel knoppen er op de telefoon staan, onbewust valt dat beter mee afhankelijk van hoe ver naar "buiten" de telefoon staat. Met die registratie is je brein best tevreden. De minder belangrijke rest wordt dan opgevuld met logica. Als deze input de data is voor je droombeelden, zijn die in dezelfde zin beperkt. Je kijkt in je droom blijkbaar ook met je "geestesoog". Het virtueel droombeeld in ons brein wordt om één of andere reden op dezelfde wijze opgebouwd als onze visuele perceptie.
Hersenen nemen juist minder op dan dat je denkt. Je hersenen proberen telkens automatisch stukken in te vullen, dat zie je met dubbele woorden in een tekst die bijna niemand opvalt, of kleuren van kleding veranderen tijdens een scene. Je hersenen nemen eigenlijk maar een klein deel op van het geheel. Alleen de belangrijkste dingen dringen echt tot ons door, tenzij we lopen te dagdromen. Je hersenen zijn wel heer en meester in het verzinnen van scenery. Als je droomt gaat je geest het overnemen en schotelt je dromen voor die er voor kunnen zorgen dat je de dag goed afsluit zodat je fris weer aan een nieuwe dag kunnen gaan beginnen. Vanuit je database vol ongewenste informatie put je hersenen dingen die voor je droom van belang kunnen zijn en voegt het samen als een droom. Overigens mensen die nooit hebben gezien dromen ook niet echt. In een normale wakende situatie zal je volslagen gek worden als je hersenen ineens toegang geven tot allerlei vergeten informatie. We mogen blij zijn dat dit is afgeschermd, en hoewel er wel beelden onthouden zullen worden zal de samenhang tussen beelden, getallen en andere feiten, kleuren etc. vervaagt zijn, vaak blijven alleen flarden hangen. Je hele leven is niet opgeslagen, alleen flarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad wel meevalt. De plaatsen in je droom 'herken' je doordat je weet waar het over gaat, niet omdat het er nou zo realistisch uitziet. Dat realistische valt trouwens wel mee. In je droom zie je ook nooit gezichten. Let maar eens goed op. Je weet alleen van de personen om je heen wie het zijn. Je verzint ze ook gewoon in je droom. Zo kan een persoon eerst een vriendin zijn en later je zus. Ook gedichten/rijmpjes/zinnen zijn vaak niet logisch. Terwijl je droomt lijkt alles goed te kloppen. En als je wakker wordt dan zeg je de zinnen nog eens na en slaat het helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewenning.
De meeste dingen die je ziet en doet heb je al zo vaak gezien dat het niet echt meer de aandacht trekt.
zodra iets opvalt blijft het langer hangen en is dan enigszins makkelijker op te vragen in de realiteit.
Maar alles wat je ziet wordt ergens opgeslagen alleen de dingen doeniet relevant lijken komen ergens diep in de hersenen te liggen.
Als je slaapt heb je een ander bewustzijn, je hersenen richten zich alleen opdat geen wat in je zit en niet op je omgeving.
Je kijkt niet je voelt niet je ruikt niet enz.
Normaal gesproken lijkt het allemaal normaal te gaan maar kijken,voelen,ruiken enz is een flink proces wat zich verwerkt in de hersenen dus ze zijn altijd op volle toeren bezig.
Zodra je slaapt vallen die dingen dus al weg waardoor je hersenen meer energie en tijd hebben om de aandacht aan andere dingen te geven zoals bijvoorbeeld al datgeen wat opgeslagen zit in de hersenen.
Wat je overdag als je wakker bent niet zou kunnen bijvoorbeeld het vormen van een beeld van je enkele minuten geleden hebt gezien mede ookomdat je hier op moet trainen en je er goed op moet concentreren.
In je dromen lukt dit beter en kan het dus voorkomen dat je wel goeie beelden kan vormen maar ook niet altijd.
Nou zijn dromen een complex iets maar het verwerkt als het ware gedachtes die je tijdens je dagelijkse leven meemaakt.
Nou ben ik geen expert op dit gebied maar kijk eens naar hypnose, hier kan de mens er ook voor zorgendat alles terug gehaald wordt.
Kortom, ik denk dat je in je dromen tot een ander bewustzijn komt, de enige bron van beelden of gegevens zitten dan in je hersenen en als je slaapt kun je beter in die informatie graven dan als je wakker bent.
Het is alleen niet altijd makkelijk om het goed te sturen en gebeurt het baak onbewust.

Ik heb geen wetenschappelijke theorieën hierovver of feitelijke bronnen maar dit is wat er in me opkwam, wellicht kun je er wat mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt 2 soorten geheugen. De ene waarin je plaatjes kan terug halen en je hebt emotionele geheugen. Dit werkt al vanaf foetus tijd en het effect ervan is zwaar onderschat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je leven heb je vaak niet alle aandacht voor details. Wanneer je bijvoorbeeld onder hypnose gebracht wordt kan het zijn dat dat alles wel geregistreerd blijkt te zijn. De details zijn dan toch beschikbaar.

In een droom kan het zijn dat je alles heel realistisch ervaart, zo bekijkt je brein het in ieder geval wel. Voor je brein is iedere verbeelding, ook herinneringen en dromen, een werkelijkheid en wordt vervolgens ook als zodanig geregistreerd en gearchiveerd.

De hersenen zijn een complex geheel, maar wat wij vergeten is dat daar nog een fijnstoffelijk deel achter ons bestaan functioneert. Wij reïncarneren in een menselijk lichaam, maar een deel van onze ziel is nog steeds in de Lichtwereld. Dit deel heeft volledig overzicht en registreert alles wat wij zien en ervaren. Deels is het dus een biologisch en chemisch proces, deels een energetisch proces.

Het vertellen wat wij gezien en ervaren hebben is onderhevig aan onze lichamelijke en biologische beperkingen. In de Lichtwereld, is die beperking niet aanwezig. In je dromen mag je op een manier registreren die vanuit die Lichtwereld, 4e dimensie, of hoe je het ook wilt noemen, wordt ondersteund.

Aanrader: het boek van Jan Kleyn 'Jouw persoonlijke gids'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik denk, dat ik voor mijn geboorte heb geleefd en na mijn dood ook zal leven. Ook interessant is de vraag, waarom ik toevallig mens ben en niet b.v. een insect. Insecten zijn er veel meer dan mensen. Is dat toeval of is dat bepaald?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle zielen komen hier op aarde om een les te leren. Soms is dat als dier, soms is dat als mens. Allemaal komen we dus hier om te leren werken met onze levenenergieën die in dit bepaalde leven werken. Als mens heb je het voordeel dat je heel veel spirituele ontwikkeling en groei kan doormaken, en dan ook nog bewust. Daar hebben wij onze hersenen voor, om al die informatie te verwerken en gebruiken in dit leven. Daarin hebben wij dan ook een voorsprong op bijvoorbeeld de insecten. Of de lessen die wij mensen te leren hebben dan veel hoogstaander zijn dan die de insecten bijvoorbeeld te leren hebben, daar durf ik niets over te zeggen. Ik denk dat iedere les even waardevol is. Dat wij dus meerdere levens leiden, niet als ik-persoontje, maar als ziel, daar geloof ik direct in. Ieder leven is nodig voor een te leren les voor de ziel. Welke lessen dat voor ons mensen zijn, daar kun je middels de numerologie achter komen. Ook voor honden en paarden gelden die waarden. Zij staan dan ook erg dicht bij de spirituele menselijke ontwikkeling. En ik denk dat dat voor ieder dier geldt. Je huisdieren hebben bijvoorbeeld ook heel duidelijke karaktertrekken, je zou ze er tussen wel honderd anderen van hetzelfde ras, makkelijk uit halen, niet alleen uiterlijk maar ook qua maniertjes e.d.. Dat geeft al aan dat ook dieren hier op aarde leven met een eigen waarde, met een eigen uitgangspunt. Je komt dus op aarde om een les te leren, en de leren les en het niveau daarvan bepaalt waar je ter wereld komt, in welke omstanigheden en dus ook of je als dier of mens ter wereld komt. Ben je dan als mens verder in je reïncarnatieproces? Tja, daar laat ik me niet over uit, want iedere les is waardevol. Daar komt bij dat wij allen hier op de wereld zijn om elkaar te helpen in de levenslessen, want vaak zien we die lessen makkelijker bij een ander dan bij onszelf. Op een positieve wijze gebruik maken van je levensenergieën, daar besteed jij je leven aan om dat te leren. Hoop dat het je zo iets duidelijker is? Zo kijk ik tegen het leven aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtig en duidelijk omschreven.
+
Op dit soort vragen kan je totaal verschillende antwoorden krijgen.
Van heel nuchtere tot spirituele.
We zijn hier niet op aarde om later na onze dood ergens verder te leven/ zijn.
Maar we horen /leven/ zijn elders, en zijn even op aarde om hier te leven.
Ons thuis is niet hier.
Als het goed is, kan je ook nog het gevoel herinneren bij deze dromen, het thuisgevoel.
Dat thuisgevoel is heel blij, ontspannen en vrij.
dat is het gevoel van 'thuis' ofwel van gene zijde.
Bij het in slaap vallen kan je vaak alle twee de werelden ervaren, zowel hier als daar.
je slaap is een soort tussenwereld, waarbij je soms meer aan deze kant zit en soms meer aan gene zijde zit.
Zo komt het dat je ook ervaringen voelt, waarneemt, van beide werelden.
Zo kan het zijn dat je totaal voor jouuw onbekende beelden haarscherp kan zien in je dromen, beelden uit een andere tijd, mogelijk ook uit een toekomstige tijd,
of uit vorige levens.
En al die beelden moet je maar even zien te proppen in dit leven, dan raak je wel eens het overzicht kwijt.
Goede vraag, goed omschreven, is erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
google eens op lucide dromen ik denk dat je veel antwoorden vindt