Waarom zwaaien autisten soms met hun handen?

Het valt me op dat autisten vaak met hun handen zwaaien tijdens het lopen of heen en weer bewegen als ze zitten. Maar waar komt dit gedrag vandaan en waarom uitgerekend deze uitingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat wordt "fladderen" genoemd. Het is een teken van opwinding. De persoon wíl iets, maar het lukt hem of haar niet om daar zelfstandig wat mee te doen, en dat uit zich in het wapperen met de handen. Je ziet die reflex bij dreumessen, maar ook nog bij gezonde oudere mensen die in groepsextase zijn (bijvoorbeeld bij een sportwedstrijd tijdens de spanning of er een doelpunt gemaakt zal worden).
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij autisten komen worden zintuigelijke waarnemingen niet gefilterd en daardoor zijn de vele indrukken veel te veel voor de autist.
Met het maken van bewegingen proberen ze de hoeveelheid indrukken te verkleinen.
Ze creëren output om de input te blokkeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf heb ik een autisme verwante stoornis en ik ''schommel'' soms als mijn emoties me teveel worden. Wanneer ik dat niet doe dan heb ik het gevoel dat ik ga ''ontploffen''.. Ik moet dat gewoon doen om mijn gevoel kwijt te kunnen. En bij fladderen is dat hetzelfde verhaal.