Theoretisch kan het wel, maar er zal nooit bewijs geleverd kunnen worden, want je bent dan dood.

Het gebeurt wel vaker dat mensen in hun slaap een hartaanval krijgen en sterven. Of ze dan een nachtmerrie hadden weet niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je kan niet dood gaan door een nachtmerrie, maar vaak hebben nachtmerries een oorzaak die lichaamlijk kan zijn. Voorbeeld iemand die last heeft van benauwdheid als hij op zijn rug ligt zal naar kunnen gaan dromen. Ook angstige ervaringen kunne nachtmerries veroorzaken. Koorts. Maar zolang je kan vertellen dat je een nachtmerrie hebt gehad leef je nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien als iemand met een slecht hart een nachtmerrie heeft, kan hij een hartaanval krijgen....
Maar als je verder gezond bent, kan het volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
Enorme angst en stress, ook veroorzaakt door een nachtmerrie kan bij onderliggend lijden de druppel zijn.
Vandaar dat slaaphygiëne en het vermijden van stress en opwinding voor het slapen gaan zeer belangrijk is.
Je hebt dan immers een veel grotere kans gezond weer wakker te worden.
Nachtmerries kunnen buitengewoon heftig zijn en verschijnselen oproepen die alleen overdag bij zeer grote angst en zelfs trauma normaal gesproken pas optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof absoluut niet dat je dood kan gaan aan een nachtmerrie. Een nachtmerrie is een verwerking van een gebeurtenis die plaats heeft gevonden in het verleden. Soms kan dat ook zijn het lezen van een akelig verhaal of het zien van een griezelige film. Ik werk in de gezondheidszorg en kom veel sterfgevallen tegen. Ik zie dan dat mensen die in hun slaap zijn gestorven een ontspannen en tevreden uitstraling hebben. Ik heb nooit gezien dat iemand die in zijn slaap is overleden een angstige uitdrukking op het gezicht had. Dit heb ik wel eens in andere situatie's gezien.
Volgens mij zijn nachtmerries een psychologische verwerking en heeft dat niets met een lichamelijk ongemak te maken.