Is er een verband tussen intelligentie en angst?

Ik heb het vermoeden dat intelligente mensen meer last hebben van angst. Angstige mensen zijn ongelukkiger, dus zijn intelligente mensen dan ongelukkiger dan minder intelligente mensen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, het zal eerder andersom zijn. Onwetende mensen zijn bang voor verschijnselen waar ze geen verklaring voor weten. Als je goed op de hoogte bent heb je geen angst voor een rammelende deur of een flikkerende lamp.
Erna55
7 jaar geleden
Waar komt je vermoeden vandaan dan intelligente mensen angstiger zijn ?
Heb je een bron of artikel waar zoiets in staat ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Ik denk dat je hier meer moeten denken aan zorgen, faalangst en dergelijke in plaats van verschijnselen die als paranormaal opgevat kunnen worden. De correlatie angst-iq wordt vaker gelegd:
http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2015/04/do_smart_people_worry_more_iq_is_correlated_with_anxiety.html Of dat direct leidt tot ongelukkiger leven is maar de vraag:
http://brainblogger.com/2014/12/18/does-high-iq-increase-the-risk-of-depression-and-mental-disorders/ Mensen met een heel laag IQ-niveau hebben vaak weer een lagere levensstandaard. "Onwetende mensen zijn bang voor verschijnselen waar ze geen verklaring voor weten." Onwetenheid over een bepaald verschijnsel wordt door het delen van wetenschap ook vlot genoeg door iedereen "begrepen". Hoe een bliksemschicht precies werkt, daar zal je vrij veel voor moeten weten, dat het niet het werk is van een dondergod, "snappen" ook de minder intelligenten onder ons. Daarnaast heb ik hier menig discussie gehad met niet de domste mensen dat bepaalde verschijnselen niet meer waren dan natuurlijk te verklaren verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erna55 Heb je reactie gemist maar daar is onderzoek naar gedaan: http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2015/04/do_smart_people_worry_more_iq_is_correlated_with_anxiety.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.google.nl/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=intelligentie%20en%20angst&oq=intelligentie%20en%20angst&aqs=chrome..69i57j69i60.4777j0j4 Veel over gezegd en onderzocht.
Amadea
7 jaar geleden
De vraag is gesteld door LucyVal en niet door MrTomaat.
TurfGraver
7 jaar geleden
"Onwetende mensen zijn bang voor verschijnselen waar ze geen verklaring voor weten." Niet altijd. Soms halen ze hier juist geruststelling (geloof) uit....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Waar slaat die opmerking nou op? Ik kan toch gewoon het antwoord geven op het onpersoonlijke deel van de vraag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Bewijs jij jouw "Nee" eens. Of is dat meer een vermoeden wat je als feit presenteert?
Erna55
7 jaar geleden
@Amadea : ik begrijp je opmerking niet. Kun je die uitleggen ?
Je lijkt te bedoelen dat MrTomaat niet mag reageren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Intelligente personen worden volgens mij vaker tegengehouden door hun angst om voorbeeld iets gevaarlijks (iets doms) te doen, terwijl minder intelligente mensen meer risico's nemen omdat ze die angst niet voelen.
Thecis
7 jaar geleden
Hoogintelligente mensen hebben wrs meer kans op angsten omdat ze beter bewust zijnvan de gevolgen van hun, maar ook andermans handelen. Ze zien de verbanden beter waardoor ze het overzicht veel beter kunnen verkrijgen. Iets waar anderen meestal meer moeite mee hebben. Vergeet niet dat een hoogintelligent iemand, IQ>130 het "omgekeerde" is van iemand die geestelijk gehandicapt wordt beschouwd IQ<70, In dien zin kan je een hoogintelligent iemand ook als geestelijk gehandicapt zien, alleen deze mensen kunnen zich veel beter camoufleren.
Voor de mensen die aan de andere kant van het spectrum zitten (IQ < 80, gewoon even een grens, redelijk arbitrair) dat ze de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien (niet in de volle naweeen die een hoogintelligent persoon wel kan). Ze maken zich dus niet zo veel zorgen. Ignorance is bliss. Neem je dit een stap verder, dan kan je zien dat het maken van elke keuze een bijzondere hoeveelheid aan mogelijkheden openbaart. Elke mogelijkheid heeft bepaalde consequenties en wil je die consequenties accepteren. Als je je dit beseft, kan je beginnen te gaan snappen waarom de kans groter is dat een HI-persoon sneller angstig is, dan een niet HI-persoon. Uiteraard is het ook persoonsgebonden. Dus wat ik hierboven beschrijf is meer een tendens dan dat het op iedereen van toepassing is (disclaimer vanuit stichting Open Deur).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(disclaimer vanuit stichting Open Deur). :D En toch is het niet verkeerd om het er bij te zetten, heb op GV menig keer uit moeten leggen dat een generalisatie inderdaad niet op elk geval slaat.
Inekez1
7 jaar geleden
@Thesics. Ben ik het wel mee eens. En een HI-persoon is niet alleen sneller angstig, maar ook langer. Juist door het automatisch vooruitdenken wordt elke geruststellende gedachte of actie ook meteen weer gevolgd door een (of meer) "ja maar wat als..." gedachte(s). Wat naar mijn idee niet wil zeggen dat intelligente mensen 'dus' ook altijd ongelukkiger zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus eigenlijk hoogsensitieve personen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
“Het probleem met deze wereld is
dat de slimme mensen constant twijfelen,
terwijl de domme mensen blaken van zelfvertrouwen” Bertrand Russell
Thecis
7 jaar geleden
@LucyVal.
Hoogsensitief is iets anders dan hoogintelligent. Echter gaat het wel vaak samen. Maar in basis is het iets totaal verschillendes. En de quote van Russell is inderdaad een mooie. En op heel veel mensen van toepassing. @Inekez1
Helemaal mee eens, het wil inderdaad niet zeggen dat intelligente mensen inderdaad ook ongelukkiger zijn. Ze kunnen wel sneller wat pessimistischer zijn vanwege het overzien van gevolgen / consequenties. Maar ook hoogintelligente mensen zijn net mensen, ze komen in alle soorten en maten. ;-)

Antwoorden (1)

Als je intelligentie goed gebruikt dan kan het je helpen op een handige manier om om te gaan met je omgeving.
Als je je intelligentie verkeerd gebruikt dan ga je jezelf angsten aanpraten.
Vaak leren intelligente mensen bij het ouder worden steeds beter hoe ze hun intelligentie kunnen gebruiken. (Je moet daarbij wat mazzel hebben: bv. niet teveel trauma's hebben opgelopen in je jeugd.)

Of er verband is tussen intelligentie en angst is bijna niet te zeggen: ook domheid kan tot veel irrationeel angsten leiden, en tot reële angsten dat je bepaalde situaties niet aankunt.