Waardoor kan ik dit deze tekst niet zingen zonder emotioneel te raken?

Het nummer 'more than words' van extreme, zegt eigenlijk precies wat ik me vriend zou willen zeggen En Ik wil dit nummer zo graag zingen, maar het lukt niet, zodra ik bij het reffrein kom, het deel dat helemaal van toepassing is, krijg ik een brok in me keel en dat zingen klinkt dan dus voor geen meter meer! De tranen achter me ogen prikken, terwijl ik het nummer echt geweldig vind, maar ik kan het niet zingen.
Hoe komt dit?

Waarom kan ik juist, dat nummer da tik zo graag wil zingen, niet zingen... en gaat dit over als ik het gevoel krijg dat me vriend het wel kan laten zien (het refrein zegt dus ook: wat zou je doen als me hart in 2en werd gebroken, meer dan woorden om te laten zien wat je voelt, dat je liefde voor mij echt is. wat zou je zeggen als ik die woorden wegnam (de woorden ik hou van jouw) dan kon je de dingen niet meer nieuw maken, alleen maar door ik hou van je te zeggen.

Ik weet, dat dit precies zegt, wat ik maar niet uitgelegd krijgt. maar waarom doet het ZEER?

Slaat de maker van deze tekst voor waar ik nu doorheen ga de spijker zo goed op zen kop, dat het me onbewust pijn doet er weer aan te moeten denken?
Ik voel me nu niet onzeker of wat dan ook maar, het doet me wat...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het raakt natuurlijk. gooi het op je MP of in je computer en zet het op repeat. dan kan je het over een paar dagen nog een keer proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! naar mate het vaker te luisteren word het inderdaad iets makkelijker haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha herken het. sommige nummers moest ik thuis 'oefenen' om niet ergens voor schut te staan als ik het hoorde. :) succes!!

Het beste antwoord

Herkenbaar. Ik heb dat ook -gehad- met sommige liedjes. Dit liedje is ook heel gevoelig, het is niet echt mijn persoonlijke muziekvoorkeur maar ondanks dat raakt het me.
Waardoor? Gevoel. Over muziek en gevoel is al zoveel geschreven maar helaas geen knip en klaar antwoord over het hoe en waarom.
Ik ken wel een uitspraak (auteur onbekend) die de lading een beetje dekt: Music is what feelings sound like, ofwel muziek is hoe gevoelens klinken.

Dat dit liedje nu zoveel met je doet is omdat het nu heel goed je gevoel benaderd en beschrijft. Het kan best zijn dat als je deze gevoelens/emoties beter verwerkt hebt dat het liedje dan ook makkelijker voor je wordt om te zingen.
Zo heb ik zelf heel lang een overweldigend gevoel gehad bij het nummer Bright eyes van Art Garfunkel, en nu, jaren later kan ik er 'gewoon' mee omgaan.
Je gevoelens veranderen, en daarmee ook hoe je met zo'n nummer omgaat.

Mijn idee: luister en voel, zing en huil, dat gevoel mag er zijn. En als je wilt, luister dan samen naar dit nummer met je vriend en vertel hem wat dit voor je betekend, die tranen en gevoelens, daar hoef je je niet voor te schamen, dat mag je delen met de mensen van wie je houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Pijn komt vaak voort uit angst. Het zou dus kunnen dat je ergens bang voor bent. Als je die angst wegduwt, kun je het voelen als pijn. En gevoelens die je wegduwt kunnen er als allerlei emoties uitkomen.

Ik zou dus eens goed bij mezelf nagaan wat er precies aan de hand is. Wat je echt voelt. Wees dan vooral eerlijk naar jezelf. Misschien geeft dat duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een liedje hebt gevonden dat precies reflecteert wat jij voelt en je wilt het dan gaan zingen voor je vriend, word je emotioneel. Je hebt namelijk al de emotie omdat je hem iets duidelijk wilt maken en muziek heeft nou eenmaal die uitwerking op mensen.

Ik denk omdat je het niet kan zingen, dat je het gewoon moet zeggen of voor hem moet opschrijven. Of nog beter, samen het nummer moet luisteren en meezingen.

Heel erg veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zozeer dat ik het voor me vriend wil zingen, het is dat ik het gewoon wil zingen. Maar dat lukt dus niet zo goed. Maar goed het liedje zegt ook al: ik heb geprobeerd het je uit te leggen.
En ha! da theb ik natuurlijk al geprobeerd, het me vriend uit te leggen, dat een bloemetje, of iets anders kleins, veel ebter laat zien dat je van iemand houd dan 100x per dag ik hou van je zeggen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dan heb ik niet helemaal goed begrepen. Maar goed, ik snap precies nu wat je bedoeld. Ik denk toch dat je je vriend eens heel duidelijk moet zeggen dat het niet alleen op zeggen aan komt. Ik denk dat hij het heus wel zal begrijpen, tenminste als hij het wel wil horen. Dat kan natuurlijk ook, sommige mannen willen het niet horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achja, dan krijg je van die dingen van 'daar heb ik geen tijd voor' of 'ik had laatst bijna een roos voor je meegenomen'(jippie, bijna!) en vooral 'ik heb er geen tijd voor (voor vele andere dingen ook niet maargoed).
Ik kijk wel even wat ik doe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het echt rot voor je, het liefste wil je gewoon dat hij iets doet ipv zegt. Ik wou dat ook altijd, maar ik kreeg het niet en heb mijn ex toen gedumpt. Nu heb ik een lieve vriend. Hij zegt het af en toe tegen me en laat het zien in andere dingen. Zo weet hij bijvoorbeeld dat ik echt DOL ben op geaait worden en gemasseerd. Dus hij aait me soms een uur lang en masseerd me soms. Ook neemt hij wel een lekkere chocolaatjes voor me mee, maar das meer uitzondering, want wij zitten op de centjes. Laat je vriendje het dan helemaal niet zien in andere dingen? Laten zien dat je van iemand houd hoeft niet altijd geld te kosten. Alhoewel. Mijn liefje wist hoe graag ik een hondje wou en hij heeft toen Rambo voor me gekocht;)
Kijk maar op mn foto, das mijn Rambotje.
Zucht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi zegt steeds geen tijd te hebben enzo, om dingen voor te bereiden, of om iets te halen. Of dat hij het door zin ADD weer vergeet.
Hij zegt vaak zat da thi van me houd, maar IK heb HEM al 5 keer een mooie roos gegeven....
Met heel veel moeite heb ik in totaal 2 rozen gehad, met valentijn 2 bosjes (ook niet geheel eigen initiatief) en laatst een planbtje (omdat de bloemen uit de winkel toch dood gaan..).
Ach ik denk dat hij , niet goed weet hoe hij zen aandacht verdelen moet. niet vreemd maar toch wel eens vervelend voor mij.
Die krop in je keel bij het beluisteren van sommige muziek herken ik heel goed. Het is heel normaal dat je dan niet kan zingen. Professionele zangers hebben daar soms wel moeite mee op heel emotionele momenten.

Misschien kan je eens proberen om dat nummer heel vaak te beluisteren, gewoon onder je dagelijkse bezigheden.
Mogelijk zijn de emoties dan na een tijdje niet meer zo hevig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek en zeker zingen is al emotie!
Het opent je hart, je onderbewustzijn, je gevoel.
Dat gevoel zit keurig opgeborgen, onzichtbaar voor de ander.
Je kent inmiddels de inhoud van je lied en de waarde van de tekst.
Op het moment dat je dit liedje begint te zingen, open je je hart en komt de emotie er uit.
Het raakt je ook in je onderbewustzijn, de plek waar je veel prive ervaringen hebt opgeslagen.
Je geluk en je verdriet.
Al voor je bij de juiste tekst ben in je lied, komt er al een krop in je keel en kan je het wel uitschreeuwen, dat dit precies is wat je altijd al wilde zeggen, maar verder dan een paar valse zinnen kom je niet en dan komen de tranen.
Je bent een goed mens, anders zou je dat niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het liedje is belangrijk voor je. Voor jou heeft het een betekenis gekregen. Die betekenis zal bij jou dus altijd naar boven komen, zelfs al zou je alleen de muziek maar horen en niet eens hoeven zingen! Dat komt omdat je brein geleerd heeft dat die muziek en die emotie bij elkaar horen. Het is als het ware: muziekje -> laatje open van die emotie! Daarom is muziek zo bijzonder. En daarom is het een taal die bijna iedereen spreekt! En daarom kan muziek je ook soms zo blij maken! Bij dit speciale liedje is het verder ook nog eens zo dat de muziek dramatisch is bij het refrein! Het gaat daar erg omhoog en wordt heel gevoelig. Al zou je niks hebben met de tekst, dan nog geeft de muziek aan dat het naar iets héél belangrijks toe gaat! De maker van het liedje heeft het slim geschreven dus! Want dit is wat je wilt als muzikant: emoties opwekken!
Dus: helemaal niet gek dat je dit hebt! De betekenis is belangrijk voor je. De betekenis roept emotionele lading op. De muziek is belangrijk voor je. En het is emotionele muziek. Dus ook dat roept emotionele lading op.
Ga dan maar eens níet huilen als je het óók nog eens moet zingen! Knappe persoon die dat lukt! :-)
Alle goeds!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is juist dat er geen verbinding was met het nummer, voorheen betekende het niks voor me behalve dat het gewoon een mooi nummer was. Pas toen ik het hoorde, en mee wou zingen, merkte ik dat het eigenlijk precies zei wa tik al tijden probeer uit te leggen en wat maar niet door schijnt te dringen bij hem. Misschien, gewoon een onderdrukt verlangen naar begrip ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, en daardoor is er nu verbinding met het nummer! De eerste keer was die er nog niet, maar realiseerde je je met een schok hoe waar de inhoud voor je is. Dat is een sterke emotionele reactie! Die wordt daarna iedere keer weer opgeroepen. Zeker als je je er ook nog bewust van bent!
Ik begrijp dat je ook enigszins bent geschrokken dat je zo heftig reageerde. Het lijkt me dat er inderdaad een onderliggende behoefte is, en die zenuw is dan bloot komen te liggen door het liedje! Onderdrukt misschien, of gewoon iets wat je eigenlijk niet wist omdat je er nooit zo op gelet had en meer met andere dingen bezig was. Mooi toch, dat je zo een signaal krijgt van wat je van binnen ergens echt nodig hebt. Dat helpt je om goed voor jezelf te zorgen. Dat kan door het te bespreken met je vriend (lastig hoor ik) maar soms is het ook iets dat je aan jezelf kunt geven. Ik heb weleens heftig gerealiseerd "ik heb het nodig dat iemand tegen me zegt dat ik het goed doe". Maar dat is lastig afdwingen van je omgeving! En toen ben ik dat naar mezelf gaan doen! Gewoon mezelf vaker een complimentje gaan geven (inplaats van mezelf afkraken). Hielp ook nog! Nouja, dit gaat verder dan je vraag... Het ging er maar om dat je soms niet eens van binnen weet waar je behoefte aan hebt!
je geeft jezelf al antwoord, het doet zeer..de worden die je wilt zingen treffen je gevoel, omdat het voor jou ook zo is. en bij pijn of gevoel komen tranen of een brok in je keel.
als je het toch wilt zingen voor je vriend, zou je het ook ogen met een brok in je keel op het moment van het refrein, het "klinkt"dan misschien ietsje minder , het is wel echt en komt vanuit jou binnenste en misschien krijg je het daardoor wel uitgelegd......