Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik dat ik niet afdwaal?

ik studeer psychologie en vind het heel leuk en interessant, maar op de een of andere manier kan ik mijn hoofd er niet bij houden. Voornamelijk niet als ik mijn boeken lees. Ik lees 10 minuten over een pagina. Dit gaat zo langzaam dat ik er erg door gedemotiveerd word. Als iemand in mijn hoofd zou kijken, zou ie me echt voor gek verklaren. Ik blijf namelijk gigantisch op woorden en zinnen steken. Ik lees zinnen zoooovaak over en ga steeds terug met lezen. Hoe stop ik dat? Ik neem de stof gewoon niet in me op. En kan ook rustig beginnen met lezen en er na 2 pagina's achterkomen dat ik dat 10 minuten geleden ook al had gelezen... Ik dacht eerst dat ik misschien een concentratiestoornis heb. Daar lijkt het erg op. Ik heb dit laten testen, maar mijn concentratie bij computertaakjes was uitstekend. Ruim boven gemiddeld....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je de vraag wat korter maken ? Je dwaalt nml. nogal af hoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahah sorry :p

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (10)

blijf denken aan het onderwerp.
je mag gerust wel een beet je afdwalen
maar houd je gedachten bij je onderwerp
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan door vermoeidheid komen.
Dan kan je wellicht helpen: vat na elke bladzijde samen wat je hebt gelezen. Als je jezelf dwingt steeds een korte samenvatting te schrijven, heb je een concrete taak op korte termijn om naartoe te werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu en dan pauzeren
samen studeren

en mogelijk helpt dit lijstje je:
Om beter te leren studeren is het van belang niet alleen op de juiste manier informatie op te nemen maar deze informatie ook goed te verwerken. Hiervoor is het nodig je werk efficïent te organiseren.


Informatie opnemen
Effectief lezen
Structuur herkennen