Hoe zorg ik dat ik niet afdwaal?

ik studeer psychologie en vind het heel leuk en interessant, maar op de een of andere manier kan ik mijn hoofd er niet bij houden. Voornamelijk niet als ik mijn boeken lees. Ik lees 10 minuten over een pagina. Dit gaat zo langzaam dat ik er erg door gedemotiveerd word. Als iemand in mijn hoofd zou kijken, zou ie me echt voor gek verklaren. Ik blijf namelijk gigantisch op woorden en zinnen steken. Ik lees zinnen zoooovaak over en ga steeds terug met lezen. Hoe stop ik dat? Ik neem de stof gewoon niet in me op. En kan ook rustig beginnen met lezen en er na 2 pagina's achterkomen dat ik dat 10 minuten geleden ook al had gelezen... Ik dacht eerst dat ik misschien een concentratiestoornis heb. Daar lijkt het erg op. Ik heb dit laten testen, maar mijn concentratie bij computertaakjes was uitstekend. Ruim boven gemiddeld....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je de vraag wat korter maken ? Je dwaalt nml. nogal af hoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahah sorry :p

Antwoorden (10)

blijf denken aan het onderwerp.
je mag gerust wel een beet je afdwalen
maar houd je gedachten bij je onderwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan door vermoeidheid komen.
Dan kan je wellicht helpen: vat na elke bladzijde samen wat je hebt gelezen. Als je jezelf dwingt steeds een korte samenvatting te schrijven, heb je een concrete taak op korte termijn om naartoe te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu en dan pauzeren
samen studeren

en mogelijk helpt dit lijstje je:
Om beter te leren studeren is het van belang niet alleen op de juiste manier informatie op te nemen maar deze informatie ook goed te verwerken. Hiervoor is het nodig je werk efficïent te organiseren.

Informatie opnemen
Effectief lezen
Structuur herkennen
Het analyseren van argumenten
Informatie verwerken
Structuur aanbrengen
Verbanden leggen
Uit je hoofd leren
Je kennis controleren
Het organiseren van je werkomstandigheden
Je werk plannen
Op de juiste plaats werken
het maken van tentamen
Je voorbereiden op tentamens

Toegevoegd na 1 minuut:
en dit is ook erg belangrijk:
Lezen is het belangrijkste onderdeel van leren en studeren. Effectief lezen betekent snel en goed lezen, waarbij de gewenste informatie zo veel mogelijk uit de tekst wordt gehaald. Om sneller te leren lezen, moet je proberen meer woorden in een keer te zien. Verder moet je afleren met de lippen te bewegen en bij te wijzen. In plaats van met het hoofd moet je met de ogen leren bewegen. Deze bewegingen moeten zo minimaal mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet echt of dit een antwoord is waar je wat aan hebt maar... misschien vind je het een beetje saai ofzo(ik denk niet dat dat het is maar ja zou kunnen...)

en voor het afdwalen.
probeer steeds bij jezelf na te denken van, wat ben ik aan het doen. ook al zit je dan al af te dwalen, je moet je realiseren dat je NU hier in je boek aan het lezen bent! probeer dat steeds op nieuw te denken ook al is het steeds te laat! Als je op een gegeven moment je steeds realiseert wat er NU aan de gang is dan heb je het ineens onder controle, omdat je steeds denkt van oooh nee ik moet denken aan nu! Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het heeft bij mij in in ieder geval wel geholpen!

Ik probeer dit duidelijk uit te leggen maar ik weet niet of je het snapt... in ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb PRECIES hetzelfde als jou! Ik studeer dan geneeskunde maar daar moet ik ontzettend veel voor lezen. Eigenlijk is mijn enige huiswerk het lezen van boeken en de stof onthouden.
Ik ga altijd terug kijken in de stof en de zinnen opnieuw lezen als ik denk dat ik niet goed opgelet heb tijdens het lezen. Het is niet zo dat ik afgeleid ben of aan andere dingen denk, maar bij de stof ben ik ook niet.
Ik heb hierdoor ook veel tentamens niet gehaald en daar baal ik over. Eerst dacht ik dat ik niet slim genoeg was maar dat is echt ontzin want ik kon vwo ook gemakkelijk. Wat ik me nu afvraag is of dit wel mijn manier van leren is. Ik zou liever efficient opdrachten maken... daarna een stukje lezen, dan weer opdrachten...

Een ander probleem was dat ik tijdens het lezen vaak (over wat ik las) onbewust gesprekken ging voeren met mensen die ik kende. Ik weet niet of jij dit hebt? Dat ik de stof omzette in een gesprek... Dat probeer ik nu weg te stoppen als ik merk dat ik het weer doe, want het is totaal zinloos. Ik denk dat meer mensen dit wel hebben. Vooral als de stof zo ontzettend boeiend is.

Mogelijke oorzaken voor mijn algemene probleem kunnen zijn dat ik vooraf geen overzicht heb, geen structuur over wat ik moet gaan lezen in de komende uur en dat ik op die manier verstrikt raak in de stof.
Mijn volgende methode is de stof eerst scannen en dan intensief lezen. Ik weet nog niet of het gaat helpen...

Ik denk niet dat er iets mis is met ons. Het is gewoon de manier van leren waar we (nog) niet efficient mee om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben verschillende stijlen van leren. Dit voor je geruststelling:
Ik had een studiegenote (pedagogiek) die voor mijn idee ook vreselijk lang over de stof deed. Zelf ben ik zo'n type dat door de hoofdlijnen raast, zij las alles in de details. Resultaat: ik wist altijd snel de hoofdlijnen van wat ik gelezen had, zij werkte lang en veel en haalde tentamens niet makkelijk. Ik was altijd blijer met mijn stijl. Maar. Resultaat na 15 jaar: ik heb de afgelopen jaren in veel onderwerpen opnieuw dingen moeten opzoeken omdat ik de details vergeten was. Zij is ontzettend goed en succesvol in haar vak geworden. Dus laat je niet kisten! Als het je het belangrijk genoeg vindt, kom je er!

Oja, en de beste tip die ik je kan geven is dat je aan het begin van een hoofdstuk even bedenkt wat je aan het eind wilt weten. Je kunt dit zien aan de titel en de kopjes. Het helpt als je weet waar je naartoe werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
computertaakjes zijn kort en duidelijk dus overzichtelijk.
tekst is 1 grote onoverzichtelijke lap tekst. is dit niet het probleem?

zelf herken ik dit met mijn ADD bekabeling. lastig een diagnose te stellen, maar het er geen testen voor hoeven doen. alleen mezelf te zijn bij het beantwoorden van de vragen.
als je met anderen dingen ook moeite hebt met overzicht, motivatie en afdwalen kan je je iets meer verdiepen in ADD misschien?

als het niet om de moeite met lezen van teksten zelf gaat zit hier naar mijn idee geen probleem in. wat mij helpt is met een gekleurd potlood een kader om te teksten zetten zodat ik voorkom dat niet 1 lap tekst gaat worden.

daarna maakte ik zelf een samenvatting (beknopt, met een paar steekwoorden van de tekst die ik wel snapte)
zo verdeelde ik het kleinere onderdelen waardoor het overzichtelijk werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan hierboven al goede tips van medestudenten en lotgenoten.
Maar de omgeving waarin je studeert kan ook van grote invloed zijn.
Heb je een rustige kamer? En dan bedoel ik wat betreft inrichting. Niet al te veel schreeuwende kleuren, ligt er niet te veel troep? Dat leidt namelijk allemaal af. Heb je een rustige kamer wat betreft geluid? Heb je muziek aan? Zet die dan eens uit. Zit je in een studentenhuis? Daar is vaak wat meer lawaai dan thuis. Komen er vaak mensen langs? Hang dan een bordje op de deur: "niet storen, ik studeer". Als je thuis woont kun je dat ook doen.
Staat je bureau voor het raam? Overweeg dan om dat tegen een muur te zetten. "Buiten" kan ook erg afleiden.
Is je hoofd rustig? Of moet je nog veel doen waar je intussen aan denkt? Doe de kleine dingen dan eerst, dan zijn die alvast weg.
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Succes!

Oja, vroeger las ik vaak hardop, dat doe ik nu nog met lastige stof die ik moet onthouden. Dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat je de inhoud of de context van wat je moet leren niet begrijpt, omdat het om woorden gaat waarvan je de betekenis niet weet!

Hierdoor wordt het moeilijk om de context van het verhaal te begrijpen. Misschien dat je bij woorden, waarvan je niet weet niet precies weet wat het betekent kunt opzoeken (googlen ). Deze opschrijft en/of leert, waardoor het leren dan een stuk makkelijker wordt!

Sowieso is Psychologie een moeilijk vak. Het gaat om de psyche van de mens en dat is moeilijk in één zin samen te vatten..Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan enorm helpen om de dingen die je leest, te tekenen. Zodat je van woorden beelden maakt. Probeer het eens uit, maak aantekeningen als tekeningetjes en kijk of het je helpt. Waarschijnlijk dwalen je gedachten af omdat de stof je op dat moment niet boeit, of je piekert ergens over. Probeer het eens in beelden om te zetten, mogelijk helpt je dat enorm. Concentreren is niet altijd gemakkelijk.