Aura migraine is een vorm van extreme hoofdpijn die vooraf gegaan wordt door.

* het zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes;
* tintelingen aan één kant van het lichaam, bijvoorbeeld in de vingers en rond de mond;
* spraakstoornissen;
* gezichtsvelduitval;
* krachtverlies.

Ik heb er zelf zo'n 10 jaar achtereen met regelmaat last van gehad.
De eerste keer dat mijn gezichtsveld gedeeltelijk uitviel zag Ik echt overal maar de helft van.. heel raar, heel ENG ook!
Ik dacht werkelijk dat ik blind werd.

De pest met hoofdpijn is dat het zoveel oorzaken kent.

Hormoonschommelingen:

- ongesteldheid
- eisprong
- overgang

Omgevingsprikkels:
- fel of flikkerend licht
- penetrante geuren
- lawaai

Emotionele factoren:
- stress
- zorgen
- vermoeidheid
- depressie

Fysieke factoren:
- overmatige inspanning
- verminderde weerstand
- tandpijn
- allergische reacties

Onregelmatig leefpatroon:
- verandering van levensritme
- onregelmatig eten

Voedselovergevoeligheid

Klimatologische factoren:
- veranderingen in de luchtdruk, bijvoorbeeld bij weersveranderingen of onweer

Voor dat je dan hebt achterhaald wat je triggers zijn...

De mijne waren hoofdzakelijk stress gerelateerd. Daar kwam ik achter doordat ik SHIATSU ben gaan studeren. Bij die opleiding hoorde trainingen in Do-inn.. Een soort japanse yoga.
Toen werden mijn aanvallen rap minder. En ik heb ze vervolgens jaren achtereen niet meer gehad.
Mijn tic om ALTIJD een paar sterke aspirines bij me te hebben ben ik overigens nog niet afgeleerd.
Die nam ik in zodra ik een aura kreeg. Daarmee kon ik de aanval in ieder geval uitstellen.

Overigens leidt een auraverschijnsel niet altijd tot hoofdpijn.

Als je er last van hebt en je niet direct herkend in bovenstaande moglijke oorzaken, meldt je dan bij een hoofdpijnpoli. Je huisarts kan je doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Globaal kan migraine onderverdeeld worden in migraine zonder aura en migraine met aura. Bij ongeveer 15% van de migrainepatiënten treden bij een aanval auraverschijnselen op. Auraverschijnselen die zich kunnen voordoen zijn:

het zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes;
tintelingen aan één kant van het lichaam, bijvoorbeeld in de vingers en rond de mond;
spraakstoornissen;
gezichtsvelduitval;
krachtverlies.

Auraverschijnselen zijn plaatselijke neurologische stoornissen van voorbijgaande aard, die kort voor de aanval optreden. De stoornissen worden geleidelijk erger en nemen na een tijdje weer langzaam af om uiteindelijk helemaal te verdwijnen. De auraverschijnselen duren meestal tussen de 20 en 60 minuten en worden meestal gevolgd door hoofdpijnklachten. Heel soms komt het voor dat een aura niet gevolgd wordt door hoofdpijn. Auraverschijnselen zijn niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben 'blij' dat je eerst een aura ziet. Hierdoor weet je meteen dat je migraine hebt en dat hè zo snel mogelijk naar huis moet voordat de hoofdpijn en de misselijkheid komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
migraine ontstaat als aderen in het hoofd eerst sterk vernauwen en daarna weer langzaam zich verwijden. de bloedpulsen geven in de vernauwde aderen een dreunende hoofdpijn.

Als het de aderen betreft die zich in het achterhoofd bevinden, en met name in het gedeelte wat de zicht-waarnemingen verwerkt krijg je een aura.

Ik kreeg het toen ik niet geconfronteerd wou worden met de situatie die zich in mijn omgeving voordeed. Niet willen zien dus, doordat ik dit snel doorhad kon ik dit snel bijsturen (de situatie proberen te accepteren zoals zij was). Gelukkig bleef bij mij de hoofdpijn uit.