Is er een verband tussen texturen en emoties?

Kan een specifieke textuur een bepaalde emotie oproepen. Niet onderbouwd voorbeeld: Wol dat de emotie blijheid oproept. Ik vraag mij af of hier een lijst van te maken of een onderzoek van te vinden is omdat ik deze niet heb kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Iedere zintuiglijke waarneming kan een emotie triggeren.
Dat verband is deels biologisch bepaald, deels cultureel. deels door de ontwikkeling van een mens.
Kleurige bloemengeven ons biologisch een goed gevoel, we hebben cultureel geleerd om bloemen mooi te vinden.

Een zachte textuur kan een plezierig gevoel oproepen, associatie met jonge dieren, ouderinstinct, geborgenheid.
Maar iemand met een fobie voor bv katten of knaagdieren kan een heel andere associatie maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen doet ervaring op met texturen en heeft daar prettige of onprettige gevoelens bij. Jouw opgedane emotionele ervaringen worden weer opgeroepen als je opnieuw met deze texturen in aanraking komt. Net zoals je bij de geur van koffie automatisch denkt aan...
Jij zult dus een prettige ervaring hebben met wol. De wolallergische mensen onder ons (en die vroeger bijv kriebeltruien aan moesten) hebben die emotie dan niet.

Daarbij is de een gevoeliger voor aanraking dan de ander (Sensorische Integratie). Sommige mensen vinden heel zachte aanraking (bijv. kriebel met een veertje, zachte stofjes) prettig. Anderen worden daar te kriebelig van en houden meer van stevig (bijv. stevige massage, afdrogen met een harde handdoek).

Bepaalde gevoeligheden zullen wel universeel zijn, omdat we daarvoor 'gemaakt zijn'. Bijv. om positief te reageren op aanraking door onze moeder vlak na de geboorte. Maar ook dat kan zich anders ontwikkelen door (negatieve) ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar kan een verband tussen zitten maar het hoeft niet.

wol kan van alles oproepen...

#walging (het stinkt als het zo vers van t schaap afkomt)
lentekriebels (lammetjes)
#angst (als je ooit een keer een kopstoot hebt gehad van een ram toen je klein was)
#sentiment (toen je vroeger met je ouders rond de pasen altijd naar de schaapskooien ging)
#weerzin (als je elk scheerseizoen per dag 30 schapen hebt geschoren voor het grootste deel van je leven)
#irritatie (de kriebeltrui van oma die je altijd aan moest)

wat voel jij bij wol? waarom? is en bepaalde emotie voor jou hetzelfde als voor elk ander zijn of haar gevoel?

met een lijst zou je dus #iets# aan een emotie koppelen.
bij een emotie gaat het in dit geval om ervaringen, geheugen, interpretatie, definitie die iemand bij dat #iets# heeft. het zal dus een heel uitgebreide (<--- de wol) lijst worden. je kan ook gemengde emotie hierbij hebben waarbij elke combi mogelijk is.

wat je wel kan kan doen is een bepaald symbolisch kenmerk aan wol toekennen. (wol staat voor.....yek yek)
of een filosofisch kenmerk (wol kan staan voor....yek yek)

bij de 4 elementen is ook een poging gedaan (chinezen hebben er 5) en jou lijstje zou dan langer kunnen worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunstenaars, ontwerpers en architecten zijn bekend met het effect van texturen op de receptie van kunst, kleding, voorwerpen en gebouwen. Textuur beïnvloedt de emotie, zowel positief als negatief en de esthetiek van wat wordt waargenomen... kleuren en contrasten worden aangetrokken of afgestoten. . Deze texturen zijn interessant om te bestuderen zowel in de wetenschap als in de beeldende kunst. In de wetenschap gaat het om het verwerven van kennis over emotionele effecten die voortkomen uit het waarnemen,Bij de beeldende kunst gaat het om het gebruik van die effecten: de inzet van textuur om emotionele en intellectuele intenties te visualiseren of materialiseren zodat die intenties daarmee voor het publiek zintuiglijk ervaarbaar en interpreteerbaar worden...een goede vraag!