Hoe kan het dat een dier minder vaak lijkt te falen dan een mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met falen?

Het beste antwoord

Omdat de mens het enige 'dier' is dat de rede in zich heeft. Dat wil zeggen dat wij abstract kunnen denken en onze eigen normen en waarden hebben gesteld.

Onze moraal, oftewel onze ethiek (ons besef van goed en kwaad) hebben wij zelf vormgegeven. Het is niet iets wat een natuurlijke oorsprong heeft; de natuur kent immers geen normen en waarden. Goed en kwaad bestaat dus niet van zichzelf, maar zijn door ons verzonnen.

Of iemand faalt hangt af van de doelen die hij/zij stelt, en dat is voor een ieder anders. Dieren stellen geen doelen, omdat zij die luxe niet hebben en niet begrijpen. Ze moeten overleven, that's it.
Voor mensen ligt dat anders. Wij hebben overvloed en hoeven dus niet meer te overleven, maar enkel te leven. En wie enkel hoeft te leven, heeft tijd voor allerlei abstracte doelstellingen e.d. die geen noodzaak vormen, maar wel een noodzaak door ons gemaakt zijn.

Een dier presteert goed als hij genoeg eten heeft en een eigen territorium, zogezegd.
Binnen ons sociaal-maatschappelijke raster presteer je pas goed wanneer je een goede baan hebt, een hoge opleiding, veel geld, een mooie auto, etc.
M.a.w. materialisme. Dat is iets wat dieren niet kennen. Dat is iets wat laat zien dat wij mensen ergens een andere weg zijn ingeslagen en daar nu zowel de zoete als de wrange vruchten van plukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dikke plus! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idem

Andere antwoorden (10)

dieren zijn zichzelf en volgen hun aard, die kunnen niet falen.
mensen stellen zich doelen, en die kunnen te hoog gegrepen zijn, dus falen ze daarin.
14 jaar geleden
Omdat mensen heel onnatuurlijke doelen aan zichzelf stellen.
We houden ons bezig met zaken waar wij helemaal niet voor gemaakt zijn, in tegenstelling tot dieren.
Heb je ooit een panda gezien die geneeskunde wou studeren?

Toegevoegd na 28 seconden:
Duuuuuuuuuhhh!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we geen gedachten van dieren kunnen lezen, weten we ook niet welke doelen en plannen ze hebben ( al kun je wel een beetje van hun gedrag afleiden). Hierdoor is het dus bijna ook niet vast te stellen, of ze succesvol zijn of niet bij het uitvoeren van hun plannen.

Bij de mens is het meestal duidelijker welke doelen er gesteld zijn en is dus ook beter zichtbaar of er gefaald wordt of niet.
14 jaar geleden
Ook dieren falen wel eens. Onlangs nog een filmpje gezien van een kat die dacht verder te kunnen springen, dan dat ze werkelijk kon. Maar in het algemeen zal een dier niet zo gauw dingen proberen die hij/zij niet kan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leuk voorbeeld!
Ondanks dat het in het dierenrijk ook wel eens fout gaat kun je in zijn algemeenheid stellen dat hoe dichter je bij het eind van je kunnen komt, des te groter de kans wordt dat het mis gaat.
De mens bouwd apparaten die het kunnen van de mensheid (gebouwd op 20 km p/u) ver overstijgen.
Een dier is uitgerust voor zijn taak en maakt gebruik van die hulpmiddelen (klauwen, ogen, hoorns enz.)op de manier waarvoor ze gemaakt zijn en waarvoor ze bedoeld zijn, om te overleven.
Een voorbeeld Man, middelbare leeftijd overgewicht, kantoorbaan, stress ivm promotie, vakantie, fietstocht karretje achter de fiets, bergje op, hartaanval.
Overgewicht wordt in de natuur afgestraft (betekend je dood)
Kantoorbaan hebben dieren niet, zijn constant in de weer om te overleven, voeden(jagen, zoeken)voortplanten (nestbouwen,paren, leggen en broeden etc.)
Stress wordt gereguleerd door vechten, vluchten (vechten mag bij de mens niet alleen via advocaat = vette rekening = nog meer stress, hoe ga ik die rekening betalen.
Dan van nooit iets doen tot topprestatie leveren.
Dieren leveren dagelijks topprestasties door te overleven onder de meest extreme omstandigheden.
Als de mens op dezelfde rigoreuze manier zou worden afgestraft als de dieren (met dood) dan zouden er minder dieren zijn uitgestorven minder vervuiling zijn mensen zouden ook beter met elkaar omgaan. De wereld zou er denk ik een stukk beter uit zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren hebben niet zo veel ambities als een mens en stellen zich ook niet zulke hoge doelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt maar zo. Mijn hond is wel eens tegen een paal gelopen en mijn paard struikelt regelmatig. Ze besteden er wel minder aandacht aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan heb je ook nog die ezel...
Lijkt, maar dat is niet zo. Een dier faalt net zo vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hoogste en enige doel overleven(en eventueel paren ) is,en dat is bij dieren het geval dan is falen eenmalig, bij mensen is overleven ook het hoogste doel maar niet het enige en dan kun je meerdere malen falen bij de andere doelen , mensen stellen veel meer doelen en vaak zijn die ook onrealistisch of bijna onmogelijk te halen, dus is falen een vaker voorkomend verschijnsel, maar met een minder definitief resultaat,en dus voor herhaling vatbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben verantwoording, waarden en normen en meer van die dingen. Dieren hebben die niet, alleen als ze door mensen opgelegt worden maar je haalt nooit de aard uit het beestje en de natuur verandert niet zo snel.